Oldal kiválasztása

Az a tapasztalatom, hogy itthon meglepően kevéssé ismert az, a külföldön már szinte klasszikusnak számító kompresszor, amely a címben szerepel. Elsődleges felhasználása a mix bus vagy más csoportok processzálása. Leginkább erre a feladatra koncentráltak a fejlesztők, amikor megalkották ezt a berendezést. Az emberek általában ismerik a Telectronics LA2-A vagy LA3-A, az Urei 1176, esetleg a DBX 160Vu fogalmát, a haladóbbak pedig a Neve 2254-et és a 33609-et, de az API kompresszor klasszikusát csak hírből ismerik. A legtöbbször a válasz az, hogy láttak már plugin emulációt, de fogalmuk sincs, hogy az milyen?

„Jelentős bus kompresszor” szoktam válaszolni. A legtöbb ember azt kérdi, hogy „de hát nem az SSL G bus-t használják erre a célra?” Mintha az volna az egyetlen modell, amely erre a célra alkalmas. A Glue kompresszor rémlik, ugye? Ma nem az SSL 4000 pult beépített kompresszoráról lesz szó, amelynek hangzását már milliószor hallottuk. Pontosan ugyanannyi felvételen szerepel a vetélytárs API 2500 is.

Kicsit ellentmondásos, hogy egy klasszikus stúdióberendezésről van szó, mégis ennyire kevéssé ismert. Az API cég már a hetvenes években gyártott nagy méretű stúdiókeverő-pultokat, és csak 2001-ben jelentkezett először sztereó kompresszorral. A címben szereplő eszköz minden jellemzőjét hozza az API hangzásának: az ütős tranzienseket, a felharmonikus dús organikus megszólalást. Nem véletlen, hogy már megjelenésekor közkedvelt lett, és hamarosan egy lapon emlegették a stúdióklasszikusokkal.

Érdemes megjegyezni, hogy egy nagyon sokoldalú és szinte minden mixing feladathoz sikeresen alkalmazható kompresszorról van szó. Hangszercsoportokon a kedvenc beállításom 1,5 ratio, 10 ms attack és 100 ms release. Két decibelnyi kompresszió után számomra megtörténik a csoda! Tapasztalható a cég minden egyes termékére jellemző “punchy” hangzás. Bár hasonló az eredmény, mintha SSL Glue kompresszort használnánk, mégis más, jellegzetesen más. Számomra karakteresebb a végeredmény, és kellemes ritmust kölcsönöz a zenének. A brit vetélytársával szemben sokkal dúsabb és vaskosabb lesz a hangzás. Hallottam már zenészektől azt a megfogalmazást, hogy “húsosabb lesz az egész”. Mindez annak köszönhető, hogy transzformátorok vannak a hang jelútjában. Nem egyszer úgy készítem az egész mixet, hogy már az első pillanatban a master buson be van kötve az imént felvázolt beállítással.

Sokoldalúságát bizonyítja, hogy dob összegző csatornán sokkal erősebb kompresszióval radikálisabb eredmény érhető el. Egyszóval kompakt és ütős lesz a dobszekció. Gitárokon és billentyűkön, no meg éneken is szeretem használni. Mind laza, mind erős dinamika összenyomásnál nagyon klassz lesz a végeredmény. Szinte nem lehet vele mellélőni.

A hosszú-hosszú pozitívumok felsorolása után következzen az egyetlen negatívum: a hét számjegyű árcédula. Ez a kellemetlen tulajdonsága a legtöbb hazai producer és hangmérnök számára elérhetetlenné teszi ezt a hardvert. Azonban az egymással versengő szoftverfejlesztő cégek jóvoltából szoftveres emulációk közül válogathatunk. Véleményem szerint mindenki találhat kedvére való plugint.

Következzen a plugin-mustra!

Waves API 2500

Az ezredforduló után nem sokkal a Waves cég előbb SSL, majd valamivel később API szoftvercsomaggal jelentkezett. Az utóbbi szoftvercsomagnak az egyik eleme ez a plugin. Amikor megjelent, nagy izgalommal fogadták a producer és hangmérnök generáció tagjai, hiszen az adott időben, a megjelenése pillanatában nem volt igazán sok használható plugin a master bus kompresszorok terén. Pop és hiphop/rap zenei stílusoknál gyakran használtam, mert laza kompresszió mellett nagyon jól dolgozott, hozta a kötelezőt, hamisíthatatlan API hangzást adott. Azonban többször magamon is tapasztaltam, hogy sokkal inkább a hardver vetélytársakat részesítem előnyben. Az oka az volt, hogy nem igazán színezte meg kellő mértékben a zenei anyagot. Ennek ellenére még mindig szoktam használni, legtöbbször az összegző sávon.

UAD API 2500

 

Az Universal Audio emulációja már komolyabb versenyző ezen a területen, mivel a kompresszió mellett tűpontosan hozza a hardver harmonikus torzításait minden egyes részletében. Nagyon jól működik a master buson is. A tapasztalatom az, hogy akkor muzsikál a legszebben, amikor csak 1-2 decibelnyi dinamika összenyomást alkalmazok. Nagyobb mértékű szabályozás esetén nem találom annyira zeneinek, mint a hardvert. Nagyon sokáig csak az UAD2-es platformon volt elérhető, ami sok felhasználót elrettentett. Az elmúlt egy év fejleménye, hogy a cég gondolt egy nagyot és a portfóliójuk kisebb hányadát natív formátumban is elérhetővé tette. Szerencsénkre ez az emuláció már mindenki számára használható.

Lindell SBC

 

A Plugin Alliance égisze alatt tevékenykedő Tobias Lindell is megalkotta a saját API 2500-as modellezését, amiről nemrég írtam. Annak ellenére, hogy lehet, hogy nem a legprecízebb emuláció, tapasztalatom szerint szélesebb körben alkalmazható, mint az említett két vetélytársa. Egyszerűen több mixing szituációban megállja a helyét. Ráadásul, ha megvásároljuk, akkor multiband változatot is kapunk.