A dinamika processzorok után és a mesterséges lecsengést előállító masinák előtt nem lehet másról szó, mint a szaturációs eszközökről. A felvételkészítés hajnalán az volt a törekvés, hogy a felvételeket, minél kisebb zajjal és hozzáadott torzítással készítsenek. Ez a hozzáadott valamit, ma még harmonikus dúsulásnak is szokták nevezni. Az imént említett törekvés az ezredforduló táján célba ért. Ezt az állapotot később a ’digitális rideg hangzás’ szitokszóval illették. Azóta megjelent a szoftverek körében egy új tárgykör, amely olyan számítógépes szoftvereket ölel fel, amelyek az elmúlt hetven esztendő stúdiótechnikai eszközeinek a harmonikus torzításait szimulálják. Nem meglepő, hogy a legismertebb ide tartozó pluginek a szalagos magnó szimulációk. Jelenleg el vagyunk kényeztetve, hiszen nagyon sok jó termék közül válogathatunk. Két kedvencemet meg is nevezném gyorsan: az első a Softube Tape, valamint az UAD Studer A800 szoftvere. Az előbbi nem egy gép hangzásának lenyomatát próbálja utánozni, hanem egyszerre több, akár húsz vagy harminc különböző szalagos berendezés jellegét hivatott digitális környezetben újraéleszteni. Az utóbbi, mint a plugin elnevezéséből is következtetni lehet a Studer svájci cég legendás 24 sávos magnóját emulálja, elképesztő precizitással. A Waves, Kiive Audio, Slate Digital, IK Multimedia rendelkezik releváns, figyelemreméltó termékekkel.
Természetesen nem ér véget az elmaradhatatlan szaturációs eszközök felsorolása a szalag emulációkkal. Számomra elképesztően fontosak a híres nagyméretű keverőpultok hangbeli viselkedését részletesen szimuláló digitális eszközök. Mindkét kedvencemet a Plugin Alliance égisze alatt működő Lindell fejlesztőcsapat jegyzi. A Lindell Audio 50 az API pultok összegző csatornáinak hangzását adja át a felhasználónak, míg a Lindell Audio 80 a Neve keverők soundját tudja. Hangszercsoportok összegzői használva elképesztő, hogy mennyire el tudunk távolodni a rideg digitális megszólalástól. Hasonló tárgykörben a Waves és a Slate Digital gyárt használható masinákat.
Az általános szaturációs pluginek koronázatlan királya a Soundtoys Decapititor terméke. Szinte minden szituációban sikeresen használható. Ingyenes alternatívája lehet a Softube Saturation Knobja. Vintage hangzás szerelmeseinek csak ajánlhatom, hogy vegyék fel az eszköztárukba a Thermionic Culture Culture Vulture hardver szoftveres változatát, akár az UAD, akár az Arturia interpretálásában. Mindkét fejlesztő brigád terméke zseniális, természetesen más és más szempontok miatt.
Elérkeztünk a nagy kedvenceimhez a zengetőkhöz. A tanácsom mindenki számára hasonló, mint a hangszínszabályozóknál, vagy a kompresszoroknál: legyen egy jó általánosan használható transzparens pluginünk és válasszunk ki a karakteres régi vasak szimulációi közül kettőt, de maximum hármat, amely megfelel a zenei ízlésünknek. Az első kategóriába tartozhat a DAW-unk beépített reverbje. Azonban aki ezzel nem elégszik meg, annak csak felhívnám a figyelmét az Exponential Audio Stratus 3D szoftverére. Gyakorlatilag ezzel a termékkel le lehet vezényelni egy teljes értékű produkciót. Elképesztően sokoldalú.
A hőskorból, azaz az ötvenes-hatvanas esztendőkből származó elektromechanikus reverbek emuláció közül abszolút kedvencem az UAD AKG BX 20 és Az Arturia Rev Plate 140. Az első egy szekrénynyi méretű spring, míg a másik egy hasonlóan hatalmas kiterjedésű Plate zengető szoftveres válzozata. Az AKG megszólalása rendkívül lágy, sötét és organikus. Modern produkcióknál is abszolút friss a hangzása. A másik termék az EMT140-es vas, szerintem legjobb digitális változata. Kellően fémes. Még a csöves áramkörű bemeneti fokozat áramköre is precízen le van modellezve. Például, nincs az a rosszul hangsúlyozott énekfelvétel, amelynek ne javítana drámaian a szövegérthetőségén.
A korai vagy vintage digitális zengetők közül ki-ki kedvére válogathat, Eventide, Lexicon, Tc electronics modellek közül. Véleményem szerint az UAD Lexicon 224, a Relab lx480, az Eventide SP2016 és a TC Electronics 8210 pluginek mindenképpen kitüntetett figyelmet érdemelnek. Alternatívájuk lehet a Valhalla DSP Vintage Verbje.
A késleltetőknél is szükségünk van egy transzparens szoftverre. Ez a reverbekhez hasonlóan, akár lehet a DAW beépített pluginje. Ínyencebbek számára az Arturia delay Eternity vagy a Waves H Delay jó választás lehet. A vintage hardverek emulációit is gyűjtögethetjük, de szerintem az legjobb megoldás, ha a D16 Group Repeater vagy az MCDSP EC-300 terméke mellett döntünk. Mindkét plugin nem csak egy, hanem gyakorlatilag az összes releváns delayt modellezi, meglehetősen precízen. Jó alternatívákat találhatunk, a Moog, PSP Audioware, UAD, IK Multimedia, Arturia szoftverei között.
Tap delayről sem feledkezhetünk meg! Legnagyobb kedvencem az Eventide H3000 Band delay MkII szoftvere. Rendkívül sokoldalú masina. A legkomplexebb késletetések megvalósíthatók segítségével, egészen a diffúz zengetésig. Helyette még életképes választás a PSP Audioware 608 MD terméke.
A modulációs effektek kategóriájában az a jó hírem van, hogy szinte ingyenes szoftverekből is teljes értékű arzenált alakíthatunk ki. az Acon Digital Multiply szoftveréért, ugyan nem kell fizetni semmit, de véleményem az, hogy az egyik legfigyelemreméltóbb semleges hangzású modulációs effekt. A Valhalla DSP Space modulátorához szintén pénz nélkül juthatunk hozzá. Gyakorlatilag az össze legendás Chorus, Phaser, Flanger emulációját tartalmazza. Szerintem a Yamaha Symphonic algoritmusa a legzseniálisabb. A nem ingyenes termékek közül nem hagyhatom ki az Arturia Dimension D változatát. Mindennapi eszköz a mixek koherenciájának kialakításában.
A hosszúra nyúlt felsorolás nem azt jelenti, hogy mindent be kell szerezni és akkor jó szakemberek leszünk. Pont ellenkezőleg! Kevés számú eszközzel dolgozzunk, ami elsősorban a zenei ízlésünket tükrözi. Alakítsuk ki az arzenálunkat, és kerüljünk közeli viszonyba annak elemeivel. Amennyiben elsajátítjuk haználatukat, akkor magabiztosan kijelenthetjük, hogy nincs szükségünk semmi világmegváltó dologra.
Immunisak leszünk a marketing trükkökre és cselszövésekre!