Nagyon sokan a nyolcvanas évek derekát tartják a digitális processzorok, így a zengetők aranykorának. Ebből kiindulva hajlamosak vagyunk legyinteni, ha újdonságokról beszélünk a mesterséges szobalecsengést szimuláló algoritmusok között. Vannak, akik a Lexicon hangzást, míg mások, a TC Electronicsot, esetleg, a Sony, Yamaha, Eventide, Roland soundot ítélik tökéletesnek. Érthető ez a vaskalapos attitűd, de szerintem a kilencvenes évek vége óta is születtek figyelemre méltó reverb masinák. Számomra teljesen mindegy, hogy vasról, vagy pluginről van szó.
Valóban a hetvenes évektől egészen az ezredfordulóig gyártott termékek szerethető, vagy kevésbé szerethető karakterrel rendelkeztek. A lényeg itt a karakter, amit, akár nevezhetünk zeneiségnek, vagy léleknek, pontosan annak, ami szerethető vagy egyenesen utálható. Más megközelítésben, a karaktert én az algoritmusban rejlő tökéletlenséget tekintem. Ez alatt egész pontosan azt értem, hogy a gyártók legtöbbször a valóságban nem létező terek lecsengéseit szimulálják. Ám ezzel nincs semmi baj! A valóstól való eltérés, adja a zeneiséget, a művészi értéket. Ami szolgaian másolja a természetes az unalmas, az megszokott!
Az ezredforduló után készült algoritmusok közhelyszerű kritikája, pont a karakter hiánya szokott lenni. Ez sokszor el szokott hangozni, ha a Lexicon PMC96-os vagy a Bricasti M7-es hardver csúcszengetők algoritmusai kapcsán. Unalmasnak titulálják őket, kicsit lelketlennek. Menő nem szeretni őket, azonban elfelejtik a bírálók, ezeknek az algoritmusoknak az erényeit. Elsősorban a kristálytisztaságukat, vagy más megközelítésben az átláthatóságukat szeretném kiemelni. Legtöbbször a vintage karakteres zengetők ránehezedtek a zenei szövetére: vagy jól állt egy algoritmus, az adott dalnak vagy sem. Ezzel szemben a modernebb algoritmusok szélesebb körben alkalmazhatóak.
Szoftveres világban ezt képviselte például a 2CAudio vagy az Exponential Audio fejlesztő csapatok. A kétezer húszas években jönnek az AI, vagyis mesterséges inteligenciával megáldott zengetők. Az Izotope (aki útközben felvásárolta az Exponential Audiot) Neoverbje vagy a Sonible Smart Reverbje.
Az előzmények után következzenek a ropogós, friss pluginek! Az első versenyző, amelyről írni szeretnék az Izotope Aurora fantázianévre keresztelt szoftver. Nem is oly régen jelent meg a Neoverb termékük. Pár éve. Mi történt, hogy a cég elérkezettnek érezte, hogy új processzort dobjon a piacra? Erre nem egyszerű válaszolni. A korábbi Neoverb koncepciója az volt, hogy a cég Ozone és Neutron termékükből is ismert virtuális mixing asszisztense, a zenei anyag elemzése után a megadott paraméterek beállította a zengetőt. Három különböző algoritmus keverésével, vagy morpholásával juthatunk el az áhított végeredményhez. Terem ambienciát szintetizáló motor mellett, egy kisméretű, és egy nagyméretű temet lecsengést előállító algoritmus dolgozott a háttérben. Kedvünk szerint módosíthattuk a zengést. A zengetett zenei anyagot, még statikusan meg is hangszínezte a virtuális asszisztens, hogy a transzparens legyen az eredmény.
Ne is vesztegessünk több szót az előzményekre! Az én szememben az Aurora plugin a Neoverb tökéletesített változata. Halkan súgom meg, hogy mindkét termék mögött az Exponential Audio csapata tevékenykedett, ami a világszínvonalú megszólalás záloga. Szerintem az Aurora koncepciója egyszerűsödött: egy zengető motor dolgozik csak, viszont utána egy úgynevezett Unmask modul dolgozik. Ez a modul gyakorlatilag egy 32 bandes multiband kompresszor, amelyet mesterséges intelligencia üzemeltet. A cél a kristálytiszta zengetés elérése.
Lehet, hogy elsőre homályosan hangzik, de az ötlet egyszerű. Modern zengetés algoritmust, egy olyan automatikusan működő dinamikus processzor követ, amely a zenei környezetet figyelembe véve, úgy alakítja a terem szimulációt, hogy ne zavarjon semmilyen más zenei anyagot.
A plugint tesztelve arra jutottam, hogy minőség és tudás tekintetében valódi újdonságot hoz a producerek és hangmérnökök életébe. Éneken, dobokon, és szintetizátorokon nagyon könnyen megszerethető. Akusztikus hangszereken kevésbé nyerte el a tetszésemet. Mindenképpen nagy erénye, hogy különösebb tapasztalat nélkül, akár pillanatok alatt beállítható a zenébe illő zengetés.
A másik termék amit be szeretnék mutatni, az a United Plugins Biverb szoftvere. Itt nem lesz szó mesterséges intelligenciáról, sem kimagasló zenei transzparenciáról, csupán egy egyszerű, de zseniális ötletről. A plugin neve is utal arra, hogy itt egyszerre két független reverb motor működik. Két részre oszthatjuk a zenei anyagot: az elsőnél az egyik, a másodiknál a másik motor működik. Ugye ami eszükbe jut, hogy igen az egyik a bal, a másik a jobb oldalt zengeti. Sokkal kreatívabb megoldásokat szül, ha, mondjuk a mid-side módban használjuk a szoftvert. Például sokkal rövidebb zengetést használunk a mid információkra és sokkal dúsabbat, nagyobbat a sidde-ra. A bal-jobb, mid-side felosztás mellett még mélyekre és magasakra, valamint halk és hangos részre oszthatjuk a zenénket.
Kipróbálva azt mondhatom, hogy nem a világ legkifinomultabb hangzásáról van szó. Sokkal inkább kapunk, egy modern, de karakteres megszólalást. Véleményem szerint nagyon jól használható éneken, és elektronikus alapú zenékben. Ami igazán vonzóvá teszi számomra ezt a processzort az az, hogy számtalan nem várt megoldásra buzdít minket zenealkotókat, amelyek képesek megújítani az unalomig ismételt megoldásokat és hangzásokat.
Tisztában vagyok, hogy két szoftver elemzéséből, még nem vonhatunk le nagy tanulságokat a reverbek alakulásáról, de abban biztosak lehetünk, hogy újdonságokkal elkényeztetnek a szoftverfejlesztő csapatok. Az egyik irány a transzparens zengetés, míg a másik az újfajta karakterek kigyúrása.