Oldal kiválasztása

 

Érdekes fejlemények tanúi lehetünk manapság, amennyiben a plugin piacot szemléljük. Nap, mint nap újabb fejlesztő csapatokat ismerhetünk meg, amelyek a régi szereplőkkel harcot vívnak: kifinomultabbnál kifinomultabb algoritmusokkal kápráztatják el a szakmabelieket. Bizony manapság nincs okunk panaszra, digitális eszközök terén igazán el vagyunk kényeztetve, számítógépes processzorok tekintetében igazi aranykorról beszélhetünk. A dinamikaprocesszorok területén a legtöbb, mérföldkőnek számító vasnak már készültek emulációi. Például a 1176-os és az LA-2A kompresszoroknak, valamint a Pultec EQP1 hangszínszabályozónak megszámlálhatatlan számítógépes változata létezik különböző árfekvésben és hangzásbeli minőségben. A delayeknél is rengeteg szalagos és más működési elvű vintage készüléknek már van jó és kevésbé jó digitális inkarnációja. A modulációs effektekről is hasonló jellemzést készíthetünk: az ötvenes esztendőktől a kilencvenes évekig bezárólag a legtöbb kultikus harvernek már létezik számítógépen használható bináris változata. A reverbek területén kicsit más a helyzet.

 

A több helyen már általam részletesen elemzett kultikus Lexicon 480L készülék olyan nagy hatást gyakorolt és még gyakorol ma is a zenekészítés gyakorlatára, hogy már a kilencvenes esztendők végétől a legtöbb plugin mind minőségben, mind karakterben kicsit rá szeretne hasonlítani. Nem túlzás azt állítani, hogy a kétezer tízes évek elején a zengető szoftverek területén forradalom játszódott le. A szóban forgó időpont előtt készült termékek enyhén szólva kicsit „bádogul” szóltak, valódi, jól definiált térérzet nélküli volt a megszólalásuk. Igazából a mélység és a háromdimenziós érzet hiányzott hatásukból. A fordulópont után már valóban jó minőségű pluginekről számolhatunk be. Mind klasszikus nyolcvanas évek hőskorát idéző karakterekről, mind újszerű megközelítésekről. Nem célom kimerítően áttekinteni az említett korszak jelentős termékeit, sokkal inkább annak egy érdekes aspektusára szeretnék koncentrálni: a rugós zengetőkre.

Jó tíz esztendeje nagyon érdekesnek tartottam, hogy az akkor új, ígéretes versenyzőnek számító Softube spring reverb algoritmussal jelentkezett. Az említett típusú zengetők nagy rajongójaként azonnal lecsaptam erre a pluginre, amelynek hangzását még ma is nagyon szeretem. Valóban forradalmi cselekedet volt a Softube részéről, hogy míg a vetélytársai még a nyolcvanas évek digitális reverb karakterének emulálásával küzdöttek, addig ők az ötvenes-hatvanas évekbeli mechanikus elven működő effekt hangzását hozták el a hangmérnököknek és a producereknek. Jogosan felvetődött a kérdés, hogy a mai produkciókban van-e létjogosultsága a rugók által keltett térhatás használatának. Természetesen a vélemények megoszlanak. Az elutasítói azt hozzák fel, hogy nagyon markáns a karaktere, amely egyben javíthatatlanul ósdi is. Az ellentábor, vagyis a rugós zengető rajongók viszont azt hangsúlyozzák, hogy nem ismernek ennél a típusnál szebb és természetesebb mesterségesen előállított térhatást. Vance Powell és Tshad Blake többszörös Grammy díjas hangmérnökök nézete szerint még a mai popos hangzás sem képzelhető el mono rugós zengetővel az éneken. Azért mono, mert a legtöbb mai zenefogyasztási gyakorlat mono készülékeken történik, mint az okos telefonok és a boomboxok.

 

A lengyel illetőségű PSP szoftvergyártó cég fittyet hányva a fanyalgók táborára, öt évvel a Softube plugin megjelenése után piacra a dobta a saját számítógépes spring reverb alkalmazását.  Bizonyos szempontból sokkal modernebb hangzású volt a svéd cég terméke. Kicsit rosszmájúan lehet azt mondani, hogy digitálisabb volt a jellege, azonban ebből kifolyólag még szélesebb körben volt alkalmazható a mechanikus zengetési forma bináris változata. Nem kellett sokáig várni, amíg a DSP kártyák óriása, az UAD elkészítette a rugós zengetők császárának, az AKG BX20-nak plugin változatát. Véleményem szerint itt már az ellenzők is egy kicsit elcsendesültek, mert ez a processzor egyszerre volt modern és hozta az eredeti hardver karakterének minden nüanszát. Nemcsak éneken, hanem Rhodeson, gitárokon, orgonán is zseniálisan szólalt meg. Sőt, továbbmegyek, még a legelvadultabb moduláris szintetizátor hangot is képes megszelídíteni.

A rugós zengetők hangzásbeli tipologizálása meglehetősen szubjektív dolog, de azért nem lehet nélküle a teljeség igényével a témát körbejárni. Nos, tradicionálisan megkülönböztetünk fényes és sötét hangzású spring reverbet. Ezt konyhanyelven úgy lehetne értelmezni, hogy egyes típusok, amelyeket fényes jelzővel illetünk, több karakteres középmagas és magas tartománnyal rendelkeznek, míg a sötétek inkább a közép mély- és a közép tartományban gazdagok. Az előbbihez tartoznak a Fender gitárerősítők rúgói, a japán gyártmányú masinák, mint a Roland vagy a Cosmic termékei. Legismertebb eszköz a Roland Space Echo. Az utóbbi hangzásvilágot leginkább az AKG BX sorozata fémjelzi.  A Pluginek közül a Softube inkább fényesebb, a PSP semleges, míg az UAD értelemszerűen sötét hangzású. Személyes véleményem az, hogy mindkét rugós zengető hangzásvilágnak megvan a helye a mai zenei produkcióban.

Legújabb fejlemény, hogy a nagyhírű Eventide cég egy spring reverb számítógépes processzort jelentett be a 2020-as NAMM vásáron legújabb termékeként. Meglehetősen sokoldalú és nagy tudású termékről van szó. Nem beszélhetünk egyértelmű vintage emulációról, sokkal inkább nagyon hiteles rugós zengető hangzásról, valamint számtalan, nem megszokott modulációs lehetőségről. Az Eventide cégre jellemzően, végtelen lehetőségek tárházát írták ebbe a processzorba. Nem hagyományőrző zenészeknek szánták ezt a portékájukat, hiszen mind a zengetés hosszát, mind a modulációt a zenénk gyorsaságához szinkronizálhatjuk. A rezonáns szűrő csak bónusz a jelútban.

Egyértelmű trend rajzolódik ki  a szoftvergyártó cégek között, amely szerint a nyolcvanas évek zengetéseinek abszolválása után most az ötvenes és hatvanas évek vannak terítéken. Ezt bizonyítja a gombamód szaporodó spring, plate és valódi chamber zengetést emuláló pluginek. Aki egyszerűbb és olcsóbb szoftverekkel szeretne ismerkedni a témában, annak a Mogwai Audio Tools és az Audio Thing rugós processzorait ajánhatom.