Oldal kiválasztása

Ha december, akkor karácsony. Ha karácsony, akkor bejgli. Ha bejgli, akkor eszembe jut, hogy összegezni szeretném az évet. Az utolsó pillanatig halogattam a megírást, mert izgatottan vártam, hogy mi fog még megjelenni az utolsó pillanatban.

Szerintem nem panaszkodhatunk idén sem. A szoftverek világában nagyon sok megjelenéssel kényeztettek el minket, felhasználókat a fejlesztő csapatok. Egyszerűen úgy tudnám jellemezni a felhozatalt, hogy továbbra jelentek meg a vintage emulációk. Különböző minőségben. Valóban megjelentek idén nagyon jó ilyen pluginek, meg persze csapnivalóak. A második nagy kategória, ami üde színfolt, volt az 2024-es palettán a mesterséges intelligenciával ellátott algoritmusokkal üzemelő termékek. A felsoroltakon túl még voltak olyan megjelenések is természetesen, amelyek az említett két kategória mindegyikéből kilógnak.

Nagyon sokat töprengtem, hogy milyen jellegű toplistával zárjam le az évet. Hosszas vívódás után arra a döntésre jutottam, hogy összeállítok, egy olyan listát, amely az újdonságokat és régebbi termékeket egyaránt tartalmaz. Ne tessék megijedni, a listán az utóbbi három-négy esztendő megjelenései fognak szerepelni. Nem törekedtem, arra, hogy sorrendet állítsak fel. Következzen egy bemutató jellegű felsorolás, amely nemcsak a kedvenceimet tartalmazza, hanem, azt is figyelembe vettem, hogy a mindennapi praxisomban melyeket használtam legtöbbször.

 

 

Brainworx bx_clipper

 

 

Ez a plugin azért vált azonnal a kedvencemé, mert nemcsak egy rideg hangú clipper a sok közül. Mit értek ez alatt? A legtöbb gyártó arra törekszik amikor clipper algoritmus tervez, hogy a lehető leghangosabb legyen a végeredmény. Nagy hangerő legyen kicsikarható a termékükből. Ezzel szemben a Brainworx portékája sokkal inkább a zeneiségre törekszik. Ez nem jelenti, azt, hogy ne látná el a feladatát. A zeneiség alatt azt értem, hogy nem csak a megszokott digitális hatás tekerhető ki segítségével. Ez köszönhető annak, hogy két külön clipping algoritmus közül választatunk. Az egyik FET áramkör túlvezérlésének hangzását, míg a másik diódás kapcsolásnak a tulajdonságait szimulálja. Aki kicsit is konyít valamit a témáhozz, az kitalálhatja, hogy a FET áramkör soundja a radikálisabb.

Azért használom frekventáltan ezt a processzort, mert a clippinget, ami ugye egy digitális mozzanat a modern zenekészítésben, egy kis analóg melegséggel képes párosítani. Az csak hab a tortán, hogy a mix potit 200 százalékra is feltekerhetjük. Ez azt a jelenséget képes utánozni, amikor a nyolcvanas években a korabeli hiphop producerek két előfokkal próbálták túlvezérlést gerjeszteni. Ez pergőn, lábdobon nagyon hatásos.

Leginkább dobokon szeretem használni ezt a plugint hard clipping módozatban. Basszuson is kiváló különféle soft clipp beállításokban.

 

 

Izotope Neutron Unmask

 

Generációváltás zajlik a Neutron szoftver családban. A négyes verziót most váltja az ötös. Azonban az Unmask névre hallgató processzor nem változott. Ahogy a modul neve is utal rá, hogy mi is az alapvető feladata. Bizony segít a zenénkben a maszkolások eltüntetésében.  Mit is nevezünk maszkolásnak a zenében? Röviden itt arról a jelenségről van szó, amikor két zenei elem ugyanabban a frekvenciatartományban található és zavarják egymást, abban, hogy betöltsék zenei szerepüket. Ez a plugin elsősorban azt feltételezi, tudatos producerek vagyunk és képesek vagyunk a hangsávok között művészi értékű hierarchiát kialakítani. Erre azért van szükség, mert ez a szoftver úgy működik, hogy a side chain bemenetére ráküldjük a képzeletbeli hierarchián magasabban  elhelyezkedő hangszert és a közös frekvenciákat egyszerűen kivágja dinamikusan az alacsonyabban elhelyezkedőből.

Tisztában vagyok, hogy ez komplikáltnak hangzik ezért szeretnék egy kézzelfogható  példát felhozni. Az oldschool hiphopban a rhodes elnyomja a rap érthetőségét. Az Unmask ebben az esetben a rhodesból kivágja a közepeket, ahol zavarta az emberi hangot. Most legyintünk, hogy ezt már több mint tíz éve tudta a Trackspacer plugin.

Ez igaz, de nem lehet olyan precízen beállítani, mint a Neutron szóban forgó modulját. Nagyon természetes a végeredmény. Elsősorban ezért részesítem előnyben a vetélytársaival szemben. Legtöbbször a lábdob és a basszus összeboronálására használom legtöbbször.

 

 

SSL Fusion vintage drive

 

 

 

Nem is tudom mióta, szinte minden mix master sávján ott található. Számomra ez a plugin olyan, mint a fokhagyma a bolognai mártásban. Nem varázseszköz! Nem ez teszi jóvá a mixeimet. Viszont egy jól kidolgozott munkához, olyan, dimenziót és mélységet és más figyelemre méltó részletet képes kidomborítani, vagy hozzáadni, amit más eszközökkel szinte képtelen vagyok. Sőt továbbmegyek: hasonlítottam a hardverrel! Napokig teszteltem és arra jutottam, hogy több szempontból a szoftver célravezetőbb számomra.

Szándékosan nem írom le, hogy az egyik jobb vagy rosszabb, mint a másik. Csak azt állítom, hogy vas is és a plugin egyaránt magas minőségű termékek és nem érdemes versenyeztetni őket. Kis mértékben használom és általában az az érzésem, hogy minden hangszernek segít, hogy megtalálja a helyét frekvenciában és távolságban. Elősegíti különböző zenei elemek kellő mértékű szeparációját és jól definiáltságát. Kimondottan jól viselkedik, ha vas Elysia, AMEK, vagy Neve kompresszort elé van kötve.

A következő részben lehull a lepel, hogy melyik zengetőt, delayt vagy kompresszort használtam a legfrekventáltabban.