Ez a téma is a folyamatosan visszatér, akár a dob- vagy a master bus processzálás. Körbejárjuk a dolgot, más és más szemszögből és következtetéseket vonunk le. Pontosítok, mindenki úgy vonhatja le a következtetést, hogy a saját workflowjához mérten döntéseket hoz, hogy akkor most azt a plugint beépítem az eszköztáramba vagy sem. Vagyis reményeim szerint így jár el az ideális épülni vágyó blog olvasó.
Aki ismer, az tudja, hogy alapvetően ösztönösem próbálom megválogatni az eszközeimet mixing során. Elsősorban az adott alkotást, a dalt próbálom érzelmileg, hangulatilag és más szempontok alapján felmérni, és értelmezni. Ezek alapján olyan eszközöket válogatni, amelyek jól állnak neki és elősegítik, hogy olyan formában érjen célba, ahogy a zeneszerző, vagy producer megálmodta. Nevezzük nevén a gyereket, ha in the box mixingelek, vagy legtöbb esetben hibrid módon, akkor az eszközválasztás egyet jelent azzal, hogy például a lábdobnál vagy a pergőnél milyen plugin mellett voksolok, hogy kialakítsam a megkívánt hangszínt. Elővarázsoljam a Soundot. Itt a hibrid mixingelés, azt jelenti, hogy a folyamat nagy része a számítógépen történik, de mondjuk a dob és a master összegzőn analóg berendezéseket is használok.
Szép történet, de hol jönnek ide a a channel stripek? A válasz egyszerű. Elkezdem keverni a dobokat, szinte mindegy, hogy rögzített, sample alapú nyersanyagról van szó elkezdtem egyre sűrűbben használni, a Plugin Alliance bx_console AMEK9099 szoftverét. Bizony ez a termék az AMEK 9098 vagy az AMEK Media nagyméretű pultjainak egy csatornáját modellezi. Extra kivitelben. Dinamika szekció is hozzá lett csapva, ami a valóságban csak outboard lehetett megvásárolni. Nem is ez a lényeg.
Vajon mi késztet, hogy ezt használjam? Kézenfekvő következtetés, hogy AMEK pultom van tizenkilenc éve, ezért vonzódom ehhez a hangzáshoz. Valóban ismerős a preamp szaturációja, a magas tartomány emelése, de azt hiszem ennél többről van szó.
Valós jelenség, volt a kétezres évek elején, hogy az idősebb mixing szakemberek, akik az egész életükben SSL pultokon dolgoztak, digitális környezetben vonzódtak az SSL emulációkhoz. Amikor megjelent a Waves első SSL channelstrip pluginje, akkor Pro Toolsban úgy nézett ki egy keverés, hogy minden egyes csatornán ezt a terméket használták. Lehet itt nosztalgiáról beszélni. Azonban itt többről van szó.
Nemrégiben kevertem egy lendületes alternatív rock dalt. A zenekar tagjai a húszas éveinek az elején járnak. Friss hangzásról van szó. Nem hittem a fülemnek amikor SSL E channel strip működött leginkább. Ettől lett koherens a dal és a dobhangzás. Először az UAD emulációjával próbálkoztam. Jó volt, jó volt, de hiányoltam valamit. Pont erről a valamiről próbálok írni ebben a cikkben.
Szó sem lehet nosztalgiázásról, a részemről, hiszen 2007-ben és 2008-ban összesen három népdalt kevertem SSL AWS pulton. Tehát 2024-ben szó sem lehet arról, hogy valami régi emléket keresek, ha channel strip plugint választunk. Valószínűleg nem tévedek, ha a hazai producerek és hangmérnökök túlnyomó hányada soha nem kevert életében SSL, API, Neve, Trident, AMEK, Harrison pultokon, mégis használnak ilyen plugineket.
Nosztalgiázás kilőve! A szóba hozott lendületes rock dalnál végül a brainworx SSL 4000 E csatorna adta meg azt a pluszt, amit hiányoltam az UAD emulációjából. Nehéz szavakat találni, hogy találóan megfogalmazzam, hogy mire is gondolok.
Nézzünk egy banális hasonlatot: Tinderen vagy valami hasonló társkeresőn megtetszik egy lány vagy fiú a bemutatkozó képe alapján. Nos, barátaim elmondása alapján, sokszor csalódás az első találkozás! Mert a kép idealizált formában mutatja be az adott személyt. Nagyon sokszor hasonlóan érzek, ha kipróbálok egy olyan plugint, amely olyan vasnak az emulációja, amelynek tulajdonosa vagyok, vagy esetleg sokat dolgoztam vele. Ismerem kívülről belülről. A plugin nagyon sokszor idealizált változata a vasnak. Olyan viszonyban van a hardverrel, mint a bemutatkozó kép a hús-vér társkeresővel.
Azért vonzódok ösztönösen a Plugin Alliance channel stripjeihez, mert a TMT rendszerükkel igyekeznek nemcsak egy csatornát, hanem egyenesen hetvenkettőt lemodellezni, minden tökéletlenségükkel együtt. Arról már írtam, hogy az AMEK pultomon a csatornák másképpen öregszenek. Szinte mindegyik egy kicsit másképpen szól. A hármason zseniális lábdobra, a ötösön-hatoson hasít az overhead. Kilencesen legvastagabb a basszus. A tizenhetesen átütő a pergő. Mindegyik karakter valamilyen tökéletlenségből származik.
Olyan plugineket keresek, amelyek ezt a pozitívnak nehezen nevezhető karaktert is magukon hordozzák. Ez által lesz rétegzett,organikus és valósáégos a mixeim hangzása.
Például Az UAD API Vision Channelje az értelmezésem szerint tökéletlen. Nem egy idealizált modellezés. Nagyon sűrűn használom dobokon, énekeken, gitárokon, szintetizátorokon. Zseniális, ahogy mélységet és rétegezett hangzást vagyok képes kialakítani segítségével. A kompresszora a maga nemében nagyon sokszor meglehetősen furán, öntörvényűen működik. Mint a valódi hardver. Pont ettől lesz vibráló és élettel teli a zenei anyag.
Ne gondoljuk, hogy csak az UAD és a Plugin Alliance tud jó keverőpult csatornák emulációját digitális formában előállítani. Új kedvencem a svéd Softube csapat British Class A Neve stílusú channelstripje. A maga nemében tökéletlenül tökéletes. A drive és caracter paraméterekkel magam állíthatom be, hogy milyen mértékben szeretném szaturálni a zenei anyagot. Rendkívül eltérő analóg tökéletlenségek vagyis karakterek alakíthatóak ki. Énekre, háttérénekre és gitárokra nagyon szeretem használni.
Azt hiszem új megközelítésből mutattam be, hogy mi vonzó még 2024-ben a már néha elavultnak titulát szoftvertípusban.
Vajon kinek mi a kedvence? Mit használ még a mixeiben?