Oldal kiválasztása

 

 

Ahogyan az előző részben ígértem, nemsokára delay, reverb, kompresszor tavalyi kedvenc fog terítékre kerülni.  Amikor áttekintettem, mondjuk a márciusi, áprilisi mixeimet, akkor már körvonalazódott, hogy, melyik szoftverek a kategóriáikban a listavezetők. Az év második felére, lettek, ugyan új favoritok, de, amennyiben az egész esztendőt vizsgálom, akkor elég egyértelmű, hogy miről is írok hosszú sorokat pillanatokon belül.

Nem is szaporítom a szót, következzen a felsorolás!

 

Exponential Audio Stratus 3D

 

 

A szemfülesebb olvasó, már a plugin elnevezéséből kikövetkezteti, hogy igen itt egy dolby atmos processzorról van szó. Pontosan ez nemcsak a sztereó mixeknél a kedvencem. Ha ritkán 5.1 vagy 7.1 formátumban filmet keverek, akkor is előszeretettel használom.

Az Exponential Audio a tízes évek elején indult a zengető szoftvereivel. Az az időszak volt, amikor elindultak az I generációs Intel processzorok. Ebből kifolyólag jobbnál jobb reverb pluginek jelentek meg egymás után. Az első pillanattól világos volt, hogy erre a fejlesztő csapatra érdemes odafigyelni. Az agytröszt Michael  Carnes, ex Lexicon programozó. Az ő nevéhez a PMC 92-es és PMC96-os hardvereknek az algoritmusai fűződnek.

Bizony, nem a nagy klasszikus Lexicon vasak mágusa, sokkal inkább a modern zengetés úttörője  Carnes úr. Nagyon izgatott voltam, amikor jó tíz évvel ezelőtt megvásároltam a Nimbus nevű terméküket. Szó sem volt, itt vintage emulációról, semmiféle tisztelgés nem volt felfedezhető a nyolcvanas évek legendás reverb dobozai előtt. Sokkal, inkább az új utakat kereste a modern terem szimuláció számára. Transzparens és átlátható tér lecsengésével kápráztatott el. Nem volt semmi sallang. Például éneken tudta azt az illúziót, hogy nem száraz az ének, mégis közel volt a hallgatóhoz, mintha az agyunk közepén szólna.

Pont az imént vázolt modern zengetési hagyományt koronázta, meg a cég a Stratus 3D pluginjével. Sokkal kiforrottabbak az algoritmusok, mint a cég korábbi termékeinél. Kedvenceim a Hall terem szimulációk. Semmi homályosság, semmi ködösség. Az éneken vagy bármely szólót játszó hangszeren egyszerűen a drágaság illúzióját adja. Rendkívül részlet gazdag és kifinomult hangzásról beszélek. A Plate algoritmusai szenzációsak például fúvósokon. Semmi oldschool, semmi dohos pinceszag! Csakis fület gyönyörködtető magas tartomány. Chamber algoritmusa nagyon jó szerepel ütős hangszereken. Early reflection motorjával bátran szélesíthetjük a sztereó teret.

Igazságtalan lennék ha a Bricasti M7-es hardverhez hasonlítanám, mert nem kerül háromezer ötszáz euróba, mégis számomra egy modern klasszikus.

 

Newfangled Audio Recirculate

 

 

Az Eventide égisze alatt tevékenykedő Newfangled Audio felhasználó vagyok a színrelépésük óta. 2017-ben az Elevate mastering plugin kápráztatta el a szakmát újszerűségével és rendkívül friss hozzáállásával. Mondanom sem kell rajongó lettem. A Saturate Clipper modul ma is mindennapos barátom. Az évek alatt megtanultam, hogy érdemes a cég megjelenéseire odafigyelni. Az a filozófia fogott meg, hogy ne valami régi klasszikust kopírozzunk, hanem a hagyományt friss szemléletmóddal újítsuk meg.

Ez a delay szoftver 2024 elején jelent meg, és már klasszikusként tartom számon a mixing eszköztáramban. Nagyon rég találkoztam ennyire kreatív szoftverrel. Ügy jellemezhetném, hogy egy poliritmikus visszacsatolású késleltető processzor. A bal- és a jobboldal függetlenül programozható. Ez valami elképesztő mértékben megnöveli a lehetőségeket. Úgy tudnám jellemezni, hogy a legegyszerűbb slapback delay hangzástól nagyon összetett granuláris őrületekig mindenre alkalmas. Sokoldalúsága ellenére rendkívül egyszerű a programozása.

Ki szeretném emelni, hogy többféle késleltetési algoritmussal dolgozik: az egyszerű mezei késleltetés mellett ping-pong, pitch wrap, granular módozat közül is választhatunk. Ezek mellett modulációval, különféle dinamika machinációval, szaturációval, zengetéssel fűszerezhetjük a hangzást. A legizgalmasabb számora a ducking lehetőség. Ez teszi ma a legjobb énekre alkalmazható késleltetővé.

Igazi huszonegyedik századi plugin. Csak reménykedhetünk, hogy más cégek is követik ennek a kis szoftverfejlesztő brigádnak az innovatív hozzáállását.

 

 

Empirical Labs Fatso Jr/Sr

 

 

Utoljára hagytam azt a kompresszor szoftvert, amelyet legtöbbet használtam az elmúlt esztendőben. Az UAD emulációja eszméletlenül jó. Ezt nem csak a hangzás kimagasló minőségére értem, hanem a cég filozófiájára. Az élmény valóban olyan, mintha vasat használnék. Volt alkalmam a hardvert tekergetni. Régebben dob bus megbolondítására szerettem használni. Ez a praktika, az évek alatt alakult. Most ott tart a dolog, hogy nincs olyan mixing esemény a Pro Toolsban, hogy ne lenne legalább három Fatso külön-külön párhuzamos kompresszor használatra állítva.

Az egyiket a közeli dobtesteken szeretem használni, mint a lábdob, pergő tamok, néha lábcin. Itt a legradikálisabb a beállítás. Néha tíz decibelnél is többet komprimálok. A második példánynál, amely enyhébben van beállítva a gitárok és szintetizátorok kezelése folyik. A harmadik Fatso az énekek érthetőségéért és állandó jelenlétért felelős.

Az érdemes szem előtt tartani, hogy tisztán csak kompresszorról van szó. AMás termékeikhez hasonlóan tükröződik a cég ars poeticája: kompresszor áramkört házasítsunk szaturációs elemekkel. Pont, mint a méltán híres Distessornál. Annyi a különbség, hogy a Fatsot kimondottan sztereó kompreszornak tervezték.

Szóval itt többről van szó, mint egyszerű párhuzamos komprimálás. Dinamika összenyomás enyhe túlvezérléssel fűszerezve.

Nem véletlen, hogy kedvencem lett!