Első mixinggel foglalkozó írásaim 2013-ban jelentek meg a Soudhead, elektronikus zenei portál felületén. Sajnos ez a tartalom ma már nem elérhető. Együttműködésünk közel két évig tartott. Egy év szünet után körvonalazódott, hogy zenei produkciós írásokat publikáló blogot szeretnék üzemeltetni. Idealista elképzelésem, az volt, hogy beindítunk egyfajta szakmai párbeszédet, ahol megvitathatjuk, az aktuális recording, mixing, trendeket. A beszélgetések során a magyar szakmai nyelv kialakításában is reménykedtem. Nem utolsó sorban az új zenekészítő generáció kinevelésében is nem utolsó szempont volt.
Szakmai párbeszéd csírái kezdenek kialakulni, ugyan, de azt tudom elmondani, hogy ez egy nagyon lassú folyamat. Nem szeretnék türelmetlenkedni. A magyar szaknyelv megteremtése, még mindig előttünk álló feladat!
Tizenegy év termését összegezni szeretném. Az volt elsősorban a tapasztalatom, ha tíz évnél régebbi cikkbe olvastam bele, hogy fogtam a fejem, hogy ezt ma nem így csinálnám. Bizonyos mixing kihívásokra, ma más megoldást választanék. Szó nincs arról, hogy butaságokat hordtam össze. A zenei trendek változnak, a szakmai trükkök elavulnak. Nyilván, botorság lenne búsulni, sőt egyáltalán csodálkozni.
A zene tágabb értelemben folyamatos fejlődésben van. Új műfajok jelennek, mások pedig elhalnak. Minden műfajra, igaz, hogy folyamatosan változik az uralkodó hangzás. Bizony, ha meghallgatunk, egy 2010 környékén megjelent slágert, azt, ma egy kicsit elavultnak ítélhetjük. Hangsúlyozom, nem a zenei tartalomról van szó, hanem kizárólag hangzásról. A szóban forgó időszakban elképesztő mértékben fejlődött a digitális technológia. Ilyen mértékű technológiai evolúció legtöbbször hatalmas zenei lehetőségeket rejt magában. Természetesen ezt a kreatív zenealkotók ki is használják.
Ez magyarázat, arra, hogy miért is ítéljük, ma enyhén ósdinak Lady Gaga Pokerface dalát, ha összehasonlítjuk, Dua Lipa Houdini című friss slágerével. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy tizenöt év alatt számolni kell a zenei ízlés változásával is. Amire vállalkozni szeretnék, hogy összefoglaljam, hogy mixing eszközök és praktikák területén mi változott a másfél évtized alatt.
Nem is tudom, hogy hol kezdjem. A legtalálóbb, ha a hangerő szemszögéből közelítjük meg az egészet! Már 2010 előtt kezd elterjedni az a pozitív szlogen, hogy, ’the loudness war is over’ vagyis, hogy a hangerő háborúnak vége, de ez semmit sem változtatott azon a tényen, hogy a zenészek megkövetelik a producerektől és a mixing hangmérnököktől, hogy a lehető leghangosabb legyen a végtermék. Tapasztalt szakemberek nagyon jól tudják, hogy a hangerőt nem a mastering folyamatától kell elvárni. A hangosság igazán a hangszerelésben, a mixingben, sőt a zeneszerzésben rejlik. Azt állapíthatom meg, hogy az utolsó tizenöt évben szinte stílustól függetlenül, hogy egyértelműen az a trend, hogy olyan megoldások, technikák, praktikák lettek népszerűek, amelyekkel a leghangosabb produktumok hozhatók létre. Nemcsak mixingre igaz, hanem a sound designra is.
Először a keverés területén a párhuzamos kompresszor, szaturáció torzító, exciter használata jut eszembe. Ezek közül egyik se új megoldás, sőt már a hetvenes években előszeretettel használják például a New Yorkban készült pop, rock, disco és rap zenékben. Régen a tét nem a hangerő maximalizálása volt, hanem, elsősorban a vastagabb, rétegezett, agresszív megszólalás. Ma a hangerő miatt sokkal extrémebb módon használjuk a mind a párhuzamos komprimálást, mind a túlvezérléseket. Ráadásul hajlamosak vagyunk ezeket kombinálni, halmozni. Negyven esztendővel ezelőtt, analóg környezetben kevertek. Még a legnagyobb keverők is csak 8-12 send return úttal rendelkeztek, ebből maximum kettőt vagy hármat használtak erre a célra. A többit zengetők, delayek és modulációk foglalták el. A praxisomban, nem ritka, ha három kompresszor, és hét, esetleg nyolc szaturáció van így bekötve. 2010 táján ez kevesebb, mint a negyede volt. Hasonló tendenciáról számolhatok be nemzetközi színtéren is a legnevesebb szakembereknél is.
Tizenöt év alatt bizony a clipperek szerepe is elképesztő módon felértékelődött a hangerő elérése érdekében. Ezek a szoftverek a kompresszorokkal és a limiterekkel ellentétben nem a dinamika tartományt szűkítik, hanem egy adott hangerő felett megnyirbálják a kiugró hangokat. Általában a tranziensekkel bánnak el. Így felharmonikus dúsítás is történik, a háttérben, de a lényeg az az, hogy minden iszonyú hangosra vehető. Már 1998-ban is léteztek clipper pluginek, nyilván kevésbé szofisztikált hangzással. Az elmúlt évtizedben jobbnál jobb termékek jelentek meg elképesztően muzikális algoritmussal. Specializálódás figyelhető meg: egyes termékek különböző sávokon viselkednek kiválóan, például dobokon, basszuson, szintetizátorokon, míg mások összegző csatornákon, vagy akár Master csatornán.
Ma az a bevett stratégia, hogy clippereket hangszereken is használunk, és összegzőkön is. 2010 környékén, ha egy vezető angolszász mixing szakembert megkérdeztek, hogy mit használ a Master sávon, akkor méregdrága vas kompresszorokat, EQ-kat kezdett el sorolni. Addig ma a kétszáz meg ötszáz dolláros clipper plugineket használnak ugyanerre a célra. Legtöbbször hármat, négyet egymás után kötve.
A mesterséges intelligencia használata a mixing során szintén az utolsó négy év fejleménye. Szó nincs itt arról, hogy a szoftverek keverik a zenét az emberek helyett! Sokkal inkább arról van, szó, úgynevezett intelligens, nagyon sok mintából tanuló, algoritmusok bizonyos munkafeladatokat elvégeznek helyettünk. A legelterjedtebb jelen pillanatban a rezonanciáktól, és idegesítő frekvenciáktól automatikusan tisztogató szoftverek. Nagymértékben felgyorsítják a mixing folyamatát elsősorban, továbbá nem kívánatos tartományoktól mentesen hangosabbra mixingelhetjük a zenéket. Sokkal hangosabbra, mint tizenöt évvel ezelőtt. Nyilván a hangzás is nagyon más lesz. Kevésbé lesz természetes, de ma a zenefogyasztók ízlése úgy változott meg, hogy ezt keressük. A kevésbé természeteset ítéljük modernnek.
Ezt a felsorolást folytathatnánk napestig, de azt hiszem a kiragadott példákkal sikerül felvázolni az uralkodó tendenciákat. Sejthető, hogy merre is tartunk…