Oldal kiválasztása

A karácsonyi bejgli és a szilveszteri pezsgő után már összegezni lehet az elmúlt esztendőt. Milyen szempontból? Nos, a 2023 sem volt más, mint az elmúlt húsz év: stúdióban töltöttem a legtöbb időt felvételkészítéssel és utómunkával. Az elmúlt évet összegezni lehetne, hogy felsorolom megjegyzések nélkül, hogy bizonyos kategóriában melyik szoftvert használtam legtöbbet. Azonban sokkal informatívabbnak ítélem, ha megteszem ezt előbb a hangszínszabályozók, utóbb a kompresszorok körében. Igen: 2023-ban a legtöbbet használt dinamikaprocesszor pluginjeimről szeretnék egy-két megjegyzést megosztani.

Kezdeném a szubjektív listázást azzal, hogy nem csak nálam ez az év a mesterséges intelligenciával felvértezett EQ-k előretörésével járt. A saját praxisomban legtöbbet az Izotope Neutron 4 termékének Sculptor modulja és az osztrák Sonible cég Smart EQ3 szoftvereit használtam a legtöbbször a szóban forgó kategóriában. Mindkét hangszínszabályozó processzor automatikusan működik, úgy, hogy a betáplált ideális hangszínekhez viszonyítva alakítja a hangzást. Ezt az angolszász szakirodalom spektrális plugineknek nevezi. A hozzáállásom nem az volt, hogy szinte minden sávra ’intelligens’ hangszínszabályozót használok. Sokkal inkább, ha csapnivaló volt a felvétel, vagy, ha nem a megfelelő hangszín volt kiválasztva az adott zenei kontextusban, akkor nyúltam a mesterséges intelligencia nyújtotta előnyökhöz. Fogalmazhatok konyhanyelven, úgy, ha búgós vagy túl harsány volt az zenei alapanyag, akkor hívtam segítségül a megemlített két plugint.

 

A neutrális hangzású transzparens EQ-k közül továbbra is a Sonnox Claro pluginjét és a Three Body Technologies Kirchoff EQ-ját használtam a legfrekventáltabban. Akár az elsőt, akár a második szoftverből, nem volt ritka, ha tizenötnél is több sávon használtam egy-egy dal lekeverésénél. A Claro nagy előnye, hogy segítséget nyújt a problémás, rezonáns frekvenciák megtalálásában. Azért szeretem, mert nagyon gyorsan be tudom állítani és nagyon precíz. A Kirchoff EQ-t tartom jelenleg a legjobbnak a szoftverek mezőnyében. Nem, csak azt akarom hangsúlyozni, hogy milyen lehengerlő a 117 bites pontosságú belső motor, hanem azt, hogy kifogásolhatatlan a hangzása. Még nagy arányú, akár húsz decibeles beavatkozásnál is nagyon természetes lesz a végeredmény. Legyen szó akár vágásról vagy emelésről. A dinamikus EQ lehetősége is nagyon jól működik. Nem találok rajta kifogásolható pontot. Az már csak hab a tortán, hogy vitage hangszínszabályozók görbéit is elképesztően tudja emulálni: legyen szó Pultec típusú passzív szűrőről, vagy a ma már klasszikusnak számító NEVE vagy SSL keverőpult aktív áramkörökről. Számomra abszolút ’desert island plugin’- vagyis ha csak egy hangszínszabályozót vihetnék egy lakatlan szigetre, nem kérdés, hogy erre a termékre esne a választásom.

 

A hosszúra nyúlt méltatás után következzenek a vintage emulációk! Ebben a kategóriában hosszú-hosszú évek óta nagyon sok féle plugint használok. Nagyon szerteágazó mixing praxisomban a választék. Nagyon régóta kedvencem a Waves API 550 B szoftvere. Például nagyon szeretem refrén énekem kitekerni a csillogó, drága soundot. Az UAD platform Pultec Collection modellezései elnyűhetetlenek. Főleg akusztikus hangszereken és elektromechanikus billentyűkön imádom használni. Elképesztően valóságos a csöves áramkör páros felharmonikusakat dúsító színezése. Valódi warm hangzás csiholható ki segítségével. A NEVE szoftver modellek közül abszolút kedvencem az IK Multimedia Tracks sorozatának 1081-es hangszínszabályozója. Legtöbbször dobokon, és néha torzított gitárokon szeretem használni. Nagyon szeretem, ahogy kaparós, agresszív hatást tud varázsolni a középmagas és magas tartományban. Az UAD NEVE 31102 emulációt használtam legtöbbször az idén. Pergőn, tamokon, basszuson, clean elektromos gitár hangszíneken alkalmazom a legtöbbször. Elmondhatom, hogy az sem ritka, ha egy komplexebb hangszerelésű mixben, akár 20-25 különböző hangsávon használom. Nem utolsó sorban, még a háttér vokálokon, is titkos fegyvernek számít. Sokoldalúsága ragad meg leginkább: ha úgy akarom, akkor lágy, hangzást, tekerek ki belőle, más alkalommal, pedig agresszív megszólalást, ha éppen arra van szükség. A Plugin Alliance Maag EQ4-ről már több helyen elmondtam, hogy mennyire szeretem használni, mert nagyon zenei és egyszerre tud nagyon vintage és modern hatású lenni. Főénekeken, lábdobon és akusztikus hangszereken használtam legtöbbször 2023-ban.

 

Utolsó sorban, még, két vintage emulációt szeretnék hírbe hozni, hosszú jellemzés nélkül. Az első a PSP Audiware és Avedis Audio közös gyermeke E27 nevű szoftver. Szerintem az egyik leganalógabb megszólalású Plugin a mai piacon, főként basszusra, és szinte minden másra szeretem használni. A  második az Arturia Trida elnevezésű portéka, amely egy Trident A Range  keverőpultjának EQ és preamp modellje. Nagyon különös hangzású processzor. Elektromos gitárokon nagy favorit.

 

A dedikáltam Master bus, vagy hangszercsoportok összegző csatornáira szánt hangszínszabályozók közül a legnagyobb kedvencem, az adott időintervallumban, az UAD Manley Massive Passive a kedvenc EQ-m. Gitárokra és a Master sávon szeretem alkalmazni egy csipetnyi mély és magas emeléssel. Van, hogy ez csupán egy decibeles változtatás, mégis megtörténik a varázslat. Minden olyan lágyan, melegen szólal meg, és ami nagyon fontos, megadja a zenei kohézió illúzióját. Az előző pluginhoz hasonlóan csak szuperlatívuszokban tudok nyilatkozni a Softube Chandler Limited Curve Benderéről. Szintén Master Buson és ritkán dobokon használom. Nagyon különleges hangú masina, amely kellően vintage hatású.  Szinte érzem, hogy izzanak a germánium tranzisztorok.

Hasonló felhasználási területen előszeretettel szúrom fel a Plugin Alliance Bettermaker EQ323D emulációját. Szinte tökéletes hangú ez a termék. Imádni való, ahogy a Pultec stílusú passzív szűrők modern köntöst kapnak.

Utolsó sorban jegyezném meg, hogy masteringnél a Plugin Alliance  SPL PQ modellezését részesítem előnyben. Elképesztően precíz, és még nagyobb arányú, akár három vagy annál több decibeles beavatkozás mellett is nagyon zenei a hangja.