Oldal kiválasztása

Ahogyan az előző cikkben ígértem, úgy lesz teljes az előző esztendő lezárása vagy elemzése, ahogy tetszik, ha a hangszínszabályozók után legfrekventáltabban használt kompresszorokat felsorolom. Teszem mindezt, úgy, hogy hol rövid, hol hosszú megjegyzéseket fűzök némelyik szoftverhez. ígérem szerteágazó lista következik: lesz meglepő és kevésbé meglepő plugin versenyző.

Több helyen is hangsúlyoztam, hogy a zenekészítés területén a 2023-as év az úgynevezett ’intelligens’, azaz mesterséges intelligenciával ellátott szoftverek áttörésének az ideje. Ezen lehet vitatkozni, lehet tagadni, de mindenesetre az osztrák Sonible cég Smart Comp 2 elnevezésű terméket, sok-sok hangmérnök és producer szívébe lopta be magát. Nem alaptalanul. Működési elve, az, hogy számtalan felhasználási terület előre betáplált mintái alapján a plugin saját maga ajánl egy ideális kompresszor beállítást. Később eldönthetjük, hogy ezt elfogadjuk vagy sem. Általában jó kiindulási pontnak szoktam tekinteni. Rövid finomhangolás után elképesztő gyorsasággal vagyok képes rálelni a tökéletes beállításra. A géprombolók megnyugtatására elárulom, hogy szó nincs arról, hogy a szoftver lekeveri az ember helyett a zenét. A fenét! Sokkal inkább arról van szó, hogy az automatikus beállításaival nagyon meggyorsítja a munkát. A művészi döntéseket, mindig az ember hozza.

A Smart Comp 2 nagyon jó master és dob összegző sávon. Egyszerre tud modern és vintage is lenni. Éneken is szenzációs. Mindenféle mellékhatás nélkül helyezi az éneket tökéletesen a zenébe. Lábdobon és pergőn se utolsó. Nagyon sokszor használtam tavaly.

 

A neutrális hangzású digitális kompresszorok közül az SSL X-Comp pluginjét használtam legtöbbször. Lábdobon, pergőn, basszuson, és éneken tekergettem előszeretettel. Rendkívül hajlékony, nagyon sokoldalú processzorról van, szó. Elképesztően tudja emulálni, mind az Opto, mind, a FET, mind, a Vari Mu kompresszorokat. Mindezt, úgy képes megoldani, hogy végig tiszta és transzparens marad a hangzása. Kicsit nyakatekert a megfogalmazás. Egyszerűen, arról van, szó, mindent képes emulálni, hogy nem lesznek harmonikus torzulások, és színezések. Lehetőségeiről elmond mindent az a tény, hogy, akár 40 decibeles komprimálás mellett is, nagyon természetes a hatása. A párhuzamos sidechain opcióval elképesztően befolyásolható a hangszín. Legtöbbször, akkor kerül elő a stúdiós mindennapjaimban, amikor láthatatlan dinamikaszabályozásra van szükség. Nagyon transzparens.

A vintage emulációk az elmúlt esztendőben is nagyon sokszor kerültek terítékre a praxisomban. Továbbra is nagy egyik legnagyobb kedvenc az UAD 1176 Rev A plugin. Harapós, agresszív és könnyen torzítás csikarható ki belőle. Leginkább éneken, dobokon és basszus hangszíneken használom. Akkor kerül elő, amikor a gyors tranzienseket, szeretném kontrolálni, egy lassabb leveller típusú kompresszor előtt. Másik elnyűhetetlen favoritom a Waves dbx 160 emulációja. Nagyon szerethető, nagyon gyorsan el tudom lérni, azt, amiért, előkerül. Dobokon nagyobb arányban szeretem alkalmazni. Elektromos gitáron, pedig apró összenyomással is igazán ütős hangzás érhető el. Szeretem, ahogy hangsúlyozni tudja a zenei anyag tranziensét. Az UAD dbx 160 emulációja is ritkábban előkerül. Sokkal agresszívebb oldalát domborítja ki a vasnak, mint a konkurens cég modellje. Az elmúlt két-három évben dobokon és éneken egyaránt nagy kedvencem lett a dióda híd elven működő NEVE 2254-es masina Lindell 254E plugin változata. Ha kell, gyors, ha kell lassú. Nagyon természetesen komprimál még nagy összenyomásnál is. Nagyon szeretem, ahogy középmagas tartományban megszínezi a zenei anyagot és gazdagítja a felharmonikus struktúrát.

 

A lassabb hardverek digitális modelljei közül új kedvenc lett az UAD 176-os jelzésű Vari MU szerkezet. Háttér éneken, billentyűs hangszereken gitárbontogatáson bomba, ahogy megoldja a dinamikaszabályozást. Alig észrevehetően működik. Nagyon szerethető a csöves hangzás, amelyet kölcsönöz a zenei anyagnak. Ugyanebbe a kategóriába sorolható, az a plugin, amely szerintem a legjobb ének kompresszor, az Arturia Comp Tube STA elképesztő abból a szempontból, hogy akár 20 decibelnyi összenyomásnál is olyan természetes marad a zenei anyag, mint a vas megfelelőnél. Nincs tipikusan szoftverekre jellemző fulladásos, nyögdécselős mellékhatás. Egyszerűen tökéletes. Ez a digitális processzor valóban, úgy viselkedik, mint egy hardver. Elképesztő, módon illeszthető segítésével például ének és basszus zene szövetébe. Klasszikus hangszerelésnél is előszeretettel használom, mert nagyon zenei és természetes a hatása.

A Master bus és összegző csatornákra szánt kompresszorok között továbbra is kedvencem a Pulsar Audio Mu terméke. Egy dedikált Manley VariMu digitális modellezésről beszélünk. Nagyon szépen színez, és ami a lényeg, hogy egy decibelnyi komprimálásnál is megtörténik a varázslat. Egyszerűen megteremti a hangszerek összetartozásának illúzióját. Egyszóval a kohéziót. Az UAD API 2500-as segítségével dobokon, és a master sávon egyaránt kellemes lüktetést szeretem megteremteni: Könnyű beállítani, és nagyon hatásos. Arról beszélek, amikor a zenehallgató önkéntelenül is elkezd bólogatni a zene lüktetésére, vagy netalán táncra perdül. Hasonló szerepet tölt, be az arzenálomban a Softube Chandler Limited Zener nevű pluginje is. Különös hangú szerkezet, hiszen egy germánium tranzisztoros áramkör emulációja. Szintén master, gitár és dob összegzőn használom leginkább.

 

Utolsó sorban a kedvenc NEVE 336609 szoftveres verzióját hagytam, amelyet a Svéd IK Multimedia jegyez. Precision Comp/limiter fantázianévre keresztelt pluginjük nagyon részletesen hozza a hardver hangjának minden egyes részletét. Szinte minden hangszer összegző sávon szeretem használni. Nincs olyan feladat, amellyel ne birkózna meg. Szeretem, ahogyan gazdagítja a zene textúráját.