Talán nem tévedek, ha azt állítom, hogy ez a stúdiótechnika legvitatottabb témája. Általában sok kétség, kérdés és még több félreértés övezi. Mit is értünk alatta? Egész pontosan azt a keverési technikát, amikor processzort illesztünk a master bus után a jelútba. Az egész keverési folyamat a bekötött eszközökön keresztül fog történni. Konkrétan a mix pultunk (legyen az analóg vagy virtuális) végére egy kompresszort, hangszínszabályzót vagy egyéb hangzásjavítót kötünk. Már a processzus megkezdése előtt megtörténik az inzertálás, hogy minden keverési döntés ezen processzorok használatával történjen.
Vigyázat, ez nem összetévesztendő azzal az általam helytelenített eljárással, amikor nemcsak a keverés, de a konkrét zeneírás is úgy történik, hogy be van hívva egy mastering processzor és szét van kompresszálva meg limitálva az egész zene. Véleményem szerint sokkal szerencsésebb, amikor a zeneírás (a produceri munka), a mixing és a mastering el van választva egymástól. A mostani témánk konkrétan a keverés egy igen jelentős praktikája, amit nem árt kivesézni.

A külföldi producerek és hangmérnökök jelentős hányada használ ilyen keverési folyamatot, legyen a processzor analóg vagy digitális. Pop, rock és jazz stílusban, főleg ha akusztikus hangszerek is szerepelnek a felvételeken, és a mixing kizárólag számítógépen történt valamelyik DAW-ban (mixing in the box = ITB), akkor nagymértékben hihető analóg hangzást kölcsözhetünk a zenei anyagnak.
Legtöbb esetben jó minőségű kompresszort használnak erre a célra. Természetesen nem minden sztereó kompresszor alkalmas erre. Természetesen léteznek kimondottan erre a célra tervezett célgépek. Sajnos az erre a célra gyártott kompresszorok rendkívül drágák. Olcsóbb, de picit rosszabb minőségű készülékkel meg azért nem érdemes próbálkozni, mert a mai pluginek simán jobb hangzást produkálnak. Ez nemcsak a kompresszorokra igaz, hanem az ilyen célra gyártott hangszínszabályozókra és más hangzásjavító termékekre. Ha analóg világba is szeretnénk kalandozni mixing során, akkor mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, mert nemcsak a célgépek ára borsos. Nem elégedhetünk meg közepes minőségű konverterrel (hangkártya), mert ellenkező esetben az analóg-digitális és fordított irányú konverzióval elvész a jó minőség. Az analóg kompresszorok közül népszerű a producerek és a hangmérnökök körében a Manley Variable MU, a Fairchild 670 és klónjaik, ha csöves berendezésekről beszélünk. Az Opto kategóriában az Avalon AD 2044 és a Joemeek SC2 a nyerő, míg a VCA kategóriában az SSL 4000 master bus kompresszor és inkarnációi (például Alan Smart C2) a favoritok, valamint a DBX 160SL. Mindegyik készülék drágább, mint 4000 dollár, ezért inkább a jóval olcsóbb digitális berendezések világába folytatjuk a kalandozásunkat. Mielőtt áttérnénk a nullák és egyek birodalmába, érdemes megemlíteni, hogy sok esetben passzív Pultec stílusú hangszínszabályozók sztereó változatait szokás master bus processzorként használni. A legismertebb darab mindenképpen a Manley Massive Passive berendezése. Olcsóbb változat lehet a Black Lion Audio AM/CHA1 terméke, valamint a DAV Electronics BG3-a. Hangzásjavítók közül elterjedt az ASPL Tube Vitalisere, az Aphex Excitere vagy a Ruppert Neve design 542 Tape Emulator processzora.

Amit a digitális berendezésekről fogunk tárgyalni, az mind igaz az analóg világra is. Ha valaki olyan szerencsés, hogy drága berendezéseket engedhet meg magának a házi stúdióba, az ugyanúgy hasznosíthatja a tudnivalókat. Előrebocsájtom, hogy ezek a technikák sok gyakorlást, kísérletezést és próbálkozást igényelnek. Alapkövetelmény a jó minőségű lehallgató rendszer, mert ellenkező esetben nem is halljuk az apró finomságokat és nüansznyi különbségeket. A rengeteg tapasztalatra azért van szükség, mert itt nem radikális hangzásváltozástól beszélünk – épp ellenkezőleg, leheletnyi különbségről, de egy csomó apróságból épül fel a kiváló hangzás.

Kezdjük a master bus kompresszorokkal, mert legtöbbször a master bus processing kimerül a használatukkal. Alapvetően olyan berendezésekkel kell próbálkozni, amelyek képesek rendkívül kis komprimálási arányban működni. Itt 1:2-höz, vagy még lazább arányra gondolok. Keveset szabad komprimálni, maximum 1-3 decibelt. Azért drágák ezek a kompresszorok, mert ilyen leheletnyi beavatkozás során is képesek jó hangzást biztosítani. Megadják a zenei sávok összetartozásának érzését: ez az úgynevezett Glue funkció vagy hatás. Történetileg a hatvanas években a Fairchild 670es berendezését használták először erre a célra, majd a nyolcvanas években az SSL 4000 keverőasztal beépített master kompresszorát, az évtized derekán pedig az Aphex Compellort. Ma a legtöbb berendezés digitális inkarnációja elérhető, különböző minőségben. Tehát a legtöbb eszköz elérhető, a kérdés az, hogy milyen ízléssel használjuk őket. Például egy szerelmes balladához Fairchild 670 emulációt, míg egy lendületes rock slágerhez egy SSL 4000-et vagy API 250-et használnék. Ahhoz, hogy kialakuljon az a készségünk, tudjuk, hogy melyik szituációban melyik gépet milyen beállítással használjuk, rengeteg kísérletezésre és tapasztalatra van szükségünk. Nézzük az alapvető felosztást és jellemzőiket. Az egyik előző cikkemben, ahol részletesen tárgyalom a kompresszorokat, bemutatom azt a felosztást, amit itt csak említek. Tehát a kompresszorokat a hangösszenyomást vezérlő detektor áramkörük alapján soroljuk különböző csoportba. A Vari MU rendszerű készülékeket szimuláló pluginek közül kiemelkedik az Universal Audio Manley Viriable MU terméke. Rendkívül valósághű és részletes ez a processzor. Lomha csöves áramkörű készülékről van szó: hosszú attack és legrövidebb release time beállítással maximum két-három decibelt komprimálva csodákra képes. Teltebbé teszi a hangzást, úgy hogy minden hangszernek megadja a saját játékterét. Alternatívája lehet a Native Instrument VariCompja. Balladákra, r’n’b alapú popzenére zseniális választás, ha ez a processzor van a master buson. Ebbe a csoportba tartoznak a Fairchild 670 inkarnációk. Ízlés dolga, de nekem az IK Multimedia változata tetszik legjobban. Vita tárgya, hogy alkalmas-e master bus komprimálásra. Kimondottan szeretem vintage stílusú zenéken, például hagyományos soul stílusban.

A FET áramkörű kompresszorok rendkívül agresszívek és radikálisak, ezért nem terjedtek el ebben a szerepkörben. Itt ugye alapvetően finom működésre van szükségünk. Ennek ellenére az egyik Amy Winehouse lemezen master buson használtak egy pár Universal Audio 1176-ot. Az opto kompreszorok a Vari MU típushoz hasonlóan lassú, finom működésű szerkezetek. A pluginek világában a Massey CT5 terméke messze kimagaslik a mezőnyből. A Manleynél leírt beállításokat alkalmazva rendkívül jó eredményt érhetünk el. Nagy kedvencem jazz és world music stílusban használni a master buson. Alternatívája lehet az IK Multimedia OptoCompja. A VCA-s csoportba tartozó kompresszorok picit erőszakosabbak, agresszivitást és külön lüktetést, szélsőségesebb esetben pumpálást kölcsönöznek a zenei anyagnak. A legelterjedtebb szoftverek ebben a kategóriában az SSL 4000 master kompresszorának digitális megfelelői. A Waves, a Universal Audio, az IK Multimedia termékei a legelterjedtebbek, de nagyon jó változatnak tartom, az Elysia Mpressorát, a Cytomic Glue-ját és a Vertigo Sound VSC-jét. 1:2-es ratio mellett, automata release time és 3 vagy 10 attack time (annak függvényében, hogy mennyire szeretnénk külön lüktetést) használatával két-három decibel gain reduction mellett rendkívül kohézív hangzást érhetünk el. Kitűnő választás táncorientált popzene és agresszívabb rockzene komprimálására. Az SSL kevésbé elterjedt alternatívája az API 250 digitális változata.
![]()
Azonban nemcsak kompresszorokat használhatunk a master faderen. Vintage stílusú hangszínszabályzókkal néha érdemes 1 decibelt a mélyben és magasban emelni, hogy szélesítsük a hangképünket. Vigyázat, itt tényleg csak kis értékeket szabad használni. Ha nem halljuk a különbséget, ne emeljünk agyatlanul, inkább ne használjunk EQ-t. Erre a célra kedvencem a Manley Massive Passive emulációja. A Universal Audio és a Native Instrument terméke egyaránt jól sikerült változat. Alternatívája lehet az SPL PassEQ-ja. A speciális hangzásjavító processzorok közül kedvencem az SPL Tube Vitalisere vagy a Waves Aphex Vintage Excitere. Ebbe a csoportba tartoznak a szaturációs pluginek is. Például a Waves Kramer Master Tape-je, az SPL Twin Tube-ja és még sorolhatnám. Ezeknél a szerkezeteknél az előzőekben írtak szellemében a legfontosabb tudnivaló, hogy óvatosan bánjunk velük és csak rendkívül kis mértékben avatkozzanak a hangzásba.
Zárószóként annyit tudok mondani, hogy a mixing kreatív folyamat, ezért mindenki tapasztalja ki, és a saját ízlésének megfelelően alakítsa ki, hogy mit használ a master buson, annak érdekében, hogy elérje az áhított hangzást.
Jó napot! Nagyon okos tanácsai vannak, kellően eligazított a témában.