Oldal kiválasztása

Van ami egyidős a többsávos felvételkészítéssel: az  a szándék, hogy teremlecsengés illúzióját mesterségesen állítsuk elő. Régen nem voltak a felvételkészítő emberek úgy elkényeztetve, mint ma.  Ma már – amennyiben DAW-ot használunk – több különféle zengetési algoritmus közül válogathatunk, és tetszés szerint virtuálisan akár több ezer ilyen szoftvert is futtathatunk egyidejűleg. Régebben messze nem ez volt ám! A digitális effektprocesszorok feltalálása előtt járunk bő három évtizeddel. A stúdiók még több szobányi felszerelésekkel rendelkeztek. A mesterségesen előállított zengetés  gyerekcipőben járt. A legegyszerűbb megoldás az volt, amikor egy üres szoba egyik végében hangszórót, míg a másikban mikrofont helyeztek el. Lejátszva a zenei anyagot rögzíthető volt a terem reflexiója is. Ezt nevezték zengő vagy zengető szobának. Ezt ma chamber néven ismerjük. Legtöbb digitális zengető tartalmaz ilyen algoritmust.

A másik két, akkoriban fellelhető megoldás a spring vagy rugós, valamint a plate zengetők. A spring reverbek romantikájáról már több cikkemben is írtam. Most sokkal inkább a plate zengetésről szeretnék részletesebben szólni. Ahogy a típus nevéből következtethetünk, valóban lemezek segítségével van a mesterséges térhatás generálva. Hogyan kell ezt elképzelni? Lemezekből hatalmas téglatesteket építettek, amelyek a zenei anyag hatására rezgésbe jöttek. Ezt a rezgést pickupok segítségével felerősítették és rögzítették. És már készen is volt a plate zengetés. Konyhanyelven megfogalmazva valóban ilyen egyszerű annak működési elve. A spring és a plate reverbereket együtt elektromechanikus elven előállított terem reflexióknak nevezzük.  Közös jellemzőjük, hogy a lecsengés mellett még kellemesen is színezik a hangot. A rugóknak is van kifejezetten rájuk jellemző megszólalása, amiről már írtam régebben részletesen. A plate reverbre jellemző egyfajta karakteresen fémes megszólalás, amit semmi mással sem lehet összetéveszteni. Például pergőn vagy éneken rövid plate-et használva rendkívüli módon ki tudjuk emelni ezeket a zenei környezetből.Nem merész feltételezés, hogy a legtöbb producer vagy hangmérnök már találkozott a címben szereplő zengetési típussal. Szinte mindegyik DAW beépített reverbje tartalmaz plate algoritmust.

Hoppá. Hogyan jutottunk el az egyik legrégebbi analóg típusú mesterséges térillúzió keltési módtól a digitális algoritmusokhoz? Erre a jogos kérdésre a felvételkészítés történelmében kereshetjük a választ. Az idősebb kollégák bólogatnak, amikor megemlítem a német illetőségű EMT cég nevét. Ez a kompánia több legendás termékkel jelentkezett a hatvanas- hetvenes- és nyolcvanas években. Nemcsak stúdiótechnika terén jeleskedtek, hanem rádió és televízió adássugárzást támogató masinák területén is. Kimondottan jónak tartom a kompresszoraikat és limitereiket. Azonban a plate zengető monstrumaik alapozták meg a hírnevüket. Talán minden idők legismertebb lemez-elven működő szerkezet az EMT 140-es modell. 1957-ben jelent meg először ez a termék mono változatban, majd 1961-ben a sztereó kivitelben. Pillanatok alatt a stúdiók kedvenc berendezéseivé váltak. Beatles felvételektől kezdve szinte végtelen lista lenne a felhasználók felsorolása. Hangzására jellemző a fényes, enyhén fémes, természetes, és sűrű megszólalás. Kisebb méretű típusokkal is jelentkezett a német cég. Igazi legendává a nagyobb 140-es modell lett. A cég innovatív attitűdjét mi sem bizonyítja jobban, hogy 1976-ban piacra dobták a világ első digitális zengetőjét, az EMT 250-es gépet. Ez a 8 bites csoda borsos ára ellenére már megjelenése pillanatában ipari sztenderddé vált. Véleményem szerint hangzása rendkívüli módon emlékeztetett a lemezes elven működő társaikéhoz. Kisvártatva elindult a digitális zengetők forradalma. A legtöbb processzor tartalmazott plate hangzást szimuláló algoritmust. Ez azonban egy hosszú, ám másik lapra tartozó történet.

 

Lépten-nyomon találkozunk plate algoritmussal dolgozó szoftverekkel, azonban a hangzásbeli különbségek hatalmasak. Tegyünk rendet a ránk zúduló plugin sokadalomban! Elsősorban különbséget kell tenni az általános digitális zengetők szóban forgó zengetés algoritmusa és a speciálisan a korabeli vasakat szimuláló processzorok között. Az utóbbi típust szeretném kivesézni. Az egyik legkorábbi kísérlet az elektromechanikus zengetők világának számítógépes formába öntésére az UAD Platform EMT 140-es pluginje volt több mint tizenöt éve. Jó hangzású szoftver, rendkívül precíz plate sounddal. Dobokra és énekre kifejezetten kedvelem. Számtalan felvételen szerepel kellemes színezése. Még a legtompább felvételt is élettelibbé tudja varázsolni. Két hátrányát tudom csak felhozni. Az egyik az, hogy az ízlésemnek kevés a csöves hang, amit fel tud mutatni. A másik pedig az, hogy kizárólag DSP rendszeren fut.Érdemes megjegyezni, hogy a TC electronics, az UAD és az Empty Room System is időközben nagyon jó és precíz EMT 250-es emulációval jelentkezett. Mindenképpen ajánlom a korai digitális zengetők szerelmeseinek. Nálam nagy favorit a 0.6 s lecsengésű zengetés éneksávok zenei környezetbe illesztésére. Ambiance varázslatnak hívom ezt az effektbeállítást.

A lengyel PSP cég is nem sokkal ezután jelentkezett a szintén korai digitális EMT Plate masinák szimulációjával a 2445-re keresztelt termékükkel. Nem is egy, hanem egyszerre két gép digitális másolata. Szerethető lés hasznos társ tud lenni gitárok és szintetizátorok térbe helyezésével. Azonban 2017 karácsonyáig kellett várni igazán jó native EMT 140-es szoftver megjelenéséig. A Soudtoys cég Little Plate pluginjét könnyű megszeretni, mert igazán jó hangzású, tányérzengető elven működő zengető szimuláció. Két esztendővel később az Arturia cég szintén karácsonykor jelentkezett a saját EMT 140-es szoftver verziójával. szerintem szenzációs! Igazán precízen le van modellezve minden egyes részlet. Még a csöves erősítő áramkör soundja is. Minden nap használom. Nem tudok olyan zenei sávot, amelyet ne varázsolna el. Igazán mély és sűrű hangzású a lecsengése, épp olyan, mint a vasnak. Megnyitja zene harmadik dimenzióját. Még a plugin zengetők minőségén fanyalgók számára is csak ajánlani tudom.

 

 

Végül az IK Multimedia Tracks sorozatának relatíve új tagját szeretném tárgyalni: a Sunset Studio komplex zengető processzorát. A feljátszók és a chamberek mellett két plate zengető is zseniálisan le van képezve számítógép felhasználók számára.  Egy EMT monstrum mellett még egy meg nem nevezett, kisebb méretű lemezzengető egység is le van képezve. Mindkét modell nagyon természetes hangú, sűrű lecsengést eredményez.  A német cég nagyméretű masinájának figyelemre méltó magasai vannak. Simogatóan lágy és egyben izgalmas.

Kedvünkre válogathatunk, ha plate zengetésre áhítozunk: a felsorolt szoftverek mellett érdemes még a Waves Abbey Road Plate és a Kush Audio Gold Plate, valamint a Valhalla Plate termékét is számításba venni.

Ez ám a bőség zavara!