Ha a sztereó fogalma kerül, előtérbe mindenki gondol valamire. De vajon mire helyesek-e az elképzeléseink? Mindenki ugyanarra gondol? Most itt elsősorban nem arra szeretnék vállalkozni, hogy kimerítően elmerüljünk a sztereó tér tudományába, hanem a témában nemrég megjelent szoftvereket szeretnék bemutatni.
Azonban ismételjük át az alapokat! Szükséges ez ahhoz, hogy helyes módon tudjuk megítélni a szóban forgó újdonságokat.
Mi is a sztereó? Induljunk ki a legegyszerűbb tényből. Két fülünk van szerencsés esetben. Ez nem vita tárgya. A felvételkészítés első, hatvan esztendejében kizárólag mono felvételek készültek Ez azt jelenti, hogy egy hangforrással ellátott lejátszó készülékekre készítettek zenei lenyomatokat. Emberek számára ennek a technológiának az az egyik korlátja, hogy a felvételek hallgatása közben nem érzünk irányokat. Az irányérzékelést az emberi faj az evolúció sorén tökélyre fejlesztette. Régen még a civilizáció kialakulása előtt, azok élték túl a természetben leselkedő veszélyeket, akik megfelelőütemben tudtak reagálni. Bizony el kellett menekülni a kardfogú tigris elől!
Az ötvenes években fejlesztések történtek abba az irányba, hogy érzékelni tudjuk az irányokat az otthoni zenehallgatás alkalmával. A sztereo technológia volt, ami kielégítette a felvételkészítőket és a zenehallgatókat egyaránt. A sztereónak az a lényege, hogy két hangfalból szól a zene: a hallgató egyenlő távolságra van mindkét hangfaltól. Sőt az ideális az, ha a két hangfal és a hallgató egyenlő oldalú háromszög alakban helyezkedik el. A két hangfal egy sztereó teret teremt a zenefogyasztó számára. Három kitüntetett hely van ebben a két hangfal által kifeszített képzeletbeli térben: baloldal közép és jobboldal. A közép az egy képzeletbeli hely, amely csak a képzeletünkben létezik. Nincs ott egy harmadik hangfal. A zenében középen helyezkednek el a legfajsúlyosabb dolgok. Ami középen van, arra tudunk igazán mi emberek koncentrálni.
Még mielőtt rátérünk, az újdonságok bemutatására határozzuk meg, hogy mikor is beszélhetünk valódi sztereó információról. Attól, hogy még sztereó sávba írunk, ki egy mikrofonnal rögzített éneket attól még nem beszélhetünk valódi sztereó felvételről. Igazából három esetben beszélhetünk igazán sztereó sávról. Az első, amikor intenzitásbeli különbség van a két hangfalból érkező hangból. Második eset, amikor a két hangfalban nem ugyanolyan hangszínből érkezik információ. Harmadik esetben, pedig időbeli különbség van a két hangfalból származó hang között. Az első eset leegyszerűsítve az, amikor panoráma gombbal valamit jobbra vagy balra pozicionálunk. Második eset legtöbbször az, amikor mesterséges lecsengést előállító processzorral vagy modulációs effekt segítségével transzformáljuk új minőségé a hangot. Harmadik eset, pedig a jól ismert Haas effektus jelensége.
Most, hogy tisztába tettük az alapokat jöjjön az első, témába vágó, ingyenes szoftver. A Puremix oktató videókat előállító cég égisze alatt üzemelő Process Audio Protily pluginje mindenki számára kötelező! Ez a processzor tartalmazza, az összes olyan lehetőséget, amellyel igazán szánk íze szerint alakíthatjuk a zenei sávjaink sztereó tulajdonságait. Ezek közül számomra az a legimpozánsabb, hogy egy sztereó sáv jobb és bal oldalát úgy alakíthatjuk, hogy igazán fázisba kerüljenek. Ezt megtehetjük egy tetszőleges frekvenciára hangolható all pass filterrel. Amennyiben ez nem célravezető, akkor tetszőlegesen kis mennyiségben késleltethetjük, a bal vagy a jobb oldalt.
Az csak zárójelesen jegyzem meg, hogy ugyanezekkel az eszközökkel, úgy szélesíthetjük zenei sávjaink sztereó szélességét, hogy közben teljes mértékben megőrizhetjük a mono kompatibilitást. Ugye milyen nagyszerű?
Ezen túl még az alap mid/side műveletek is elvégezhetőek ezzel a nagyszerű ingyenes pluginnel. Komolyan mondom szinte beleszédültem a felsorolásba.
A másik újdonság, amiről szó lesz a Plugin Alliance égisze alatt tevékenykedő Fiddler Audio Splat szoftvere. Sajnos ez a termék nem ingyenes. Szerintem a 99 dolláros ára nem tekinthető drágának, ha figyelembe vesszük, hogy milyen nagy tudással rendelkezik. Ez a szoftver minden egyes manipulációja olyan, hogy a végeredmény szigorúan mono kompatibilis marad.
Alapvetően a jobb és a baloldal időbeli eltolásában rejlik a legtöbb művelet. Viszont ennek számtalan kreatív megvalósítását kínálja ez a termék. Nem túlzok, ha azt mondom, hogy egy mikrofonnal rögzített hanganyagot úgy eltekerhetünk segítségével, hogy olyan érzésünk lehet, hogy a hang szinte mindenhonnan szól. Sőt még a hangfalak mögött is. Mindezt úgy oldja meg ez a plugin, hogy nem beszélhetünk ellenfázisról. Mindezt úgy alkothatjuk meg, hogy a különféle időbeli késleltetéseket és eltolásokat különböző szűrőkkel és LFO-kkal módosíthatjuk, variálhatjuk. Természetesen változtathatjuk a jobb és a baloldal fázisát. Valamint tetszés szerint szélesíthetjük a sztereó teret.
Ugye nem kell sokáig győzködnöm senkit, hogy ez mennyivel több, mint egy egyszerű, mezei sztereó widener féle szoftver? Az ilyen pluginek csak megvariálják a mid és a side arányát a hanganyagban. Tehát mono információból soha nem teremtenek valódi sztereóhangzást.
A Splat mindenre gyógyír. Azon kapom magam, hogy mióta megvásároltam szinte minden nap használom.