A dobok, mint a modern könnyűzene központi eleme, keveréséről már sok-sok cikket írtam, több mint tíz év alatt. A zene legtöbb műfaja folyamatos változás állapoztában van. Ez a mozgás, hol felfelé ívelő, fejlődésként jellemezhetjük. Vannak, olyan korszakok, amikor a mozgás ellentétes irányú. A lényeg, itt a mozgáson van: a változás folyamatos. A zene alakulását, minden esetben leköveti az összes zenekészítési fázis. Így a mixing is.
Már leírtam, hogy melyek a kedvenc kompresszoraim, hangszínszabályzóim, az ütős hangszerek processzálása során. Milyen zengetőket, delayeket, szaturációs szoftvereket részesítek előnyben. Ez a cikk, nem arról szól, hogy a több éve leírtak elavultak, vagy érvényüket vesztették, hanem, az újdonságokról szeretnék beszámolni. Pontosan arról, hogy mik is azok az eszközök, amelyek nélkül nem tudom elérni a ma uralkodó soundot. Nem is szaporítom, a szót. Következzen a felsorolás!
Izotope Neutron Transient Shaper
Nagyon sokszor azon kapom magam, hogy már nem is használok insertben kompreszorokat a dobokon. Legyen szó rögzített, élő dob hangzásról, vagy mintákról. Mindkét esetben igaz egyaránt. Inkább send- return módon, vagyis párhuzamos komprimálást használok előszeretettel. Ezzel, nem vagyok egyedül. Ebben az évben ez a tendencia a külföldi arcoknál is. Ha nem kompresszor, akkor valamivel kezelni szeretném a hangindításokat és a lecsengések hosszúságát. Pontosan transiens shaper processzorokat az amit előnyben részesítek. Elképesztően sok termék közül a Neutron szóban forgó modulját használom legtöbbet. Elsősorban azért, mert három különböző algoritmus közül választhatom ki, hogy melyik a legjobb, az adott mixing szituációban. A modern dobokra a precise algoritmus a legtöbbször a nyerő.
Nem kell részleteznem, hogy a zenei stílusok túlnyomó részében 2024-ben a rövid hangok a divatosak, amelyek nagy energiát hordoznak a tranzienseikben. Szinte gyerekjáték ebből a pluginból kitekerni, amire szükségem van. Az csak hab a tortán, hogy multiband módon is használhatom ezt a plugint. Például lábdoboknál rövidítem a mély tartományban a hang hosszát, míg a középmagasakban nem bántom, hogy átütőek legyenek a hangindítások.
Képtelen vagyok kihagyni a mindennapi rutinomból.
BOZ digital Little Clipper 2
Az első változatot, már a megjelenése óta előszeretettel használom, de dobokon elmaradhatatlan eszköz csak megújított változat lett. Legtöbbször a hard clipping módban szeretem használni a dobokon. Általábanr csak kis arányú beavatkozásról van szó. Egy maximum, kettő vagy három decibelnyi lecsípést alkalmazok a tranzienseken. Nem arról van szó, hogy sound design hozzáállással alakítani szeretném a dobokat, sokkal inkább a hangindítások vágásával headroomot szeretnék elérni.
A nagyobb testvér a Big Clipper 2 is nagyon jó szoftver hatalmas lehetőségekkel. Azonban dobokon valahogy az egyszerűbb változat vált be a praxisomban. Lábdobon, pergőn, cineken nagyon szeretem, amit művel. Megkapom a hangerő indítások extra energiáját, amire szükségem van. Olyan dögösek lesznek tőle a dobok, ahogy egy kedves kollegám fogalmazott.
Korneff Audio El Juan limiter
A termék megjelenésekor már írtam róla részletesen. Azonban azon kaptam magam, hogy ott ragadt a dob összegző sávomon. Most sokan azt gondolják, hogy biztos megőrültem, hogy limitert használok a dobokon. Nos, annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy úgy állítom be, hogy egy decibel alatt marad az összenyomás: valójában ki se mozdul a gain reduction mérő. Akkor miért használom? Felvetődik a jogos kérdés. Ami nélkülözhetetlenné teszi ezt a szoftvert az az, hogy a release time szinkronizálható a dal tempojához, ezáltal kellemes lüktetést kölcsönöz a doboknak.
Ez a funkció teszi moderné. Reménykedem, hogy a konkurens szoftverfejlesztő csapatok is, majd követik a példájukat és a release time más kompresszoron és limiteren is szinkronizálható lesz a bpmhez.
Brainworx bx_console SSL 9000 J
Nem okozok csalódást remélem! Azért mondom, mert sok-sok szakmabeli elképzelhetetlennek tartja, hogy egy dobkeveréssel foglalkozó listán ne szerepeljen egy channel strip. Számomra szenzációs a gate szekciója. Segítségével kellően röviddé és ütőssé tudom transzformálni a dobhangokat, úgy, hogy az ma menő legyen a legtöbb zenei stílusban. A hangszínszabályozója kellemesen színezi a közép mélyeket, ezáltal átütő soundokat csavarhatok ki. A kompresszora meglehetősen agresszív. Sőt azt is mondhatom, hogy radikális. Ritkán, ha pergőnél vagy tamoknál extra ütésre van szükségem, akkor használom legrövidebb release time mellett.
Nem csoda, hogy a szaksajtó is ezt a plugint tartja a modern dob soundok keverésére a legjobb channel stripnek. Az Solid State Logicnak is létezik 9000J pultnak szoftver emulációja. Hangzásban sokkal tisztább, kevésbé szaturál. Nagyon jó, de mégis sokkalé többször használom a Brainworx cég változatát.
UAD dbx 160
Igen a sor végén egy igazi klasszikus! Most már nem csak UAD2 kártya tulajdonosok használhatják ezt a plugint. Már nagyjából két esztendeje nativ formában is elérhető. Évek óta ott csücsül egy auxon. Párhuzamos proceszálással a lábdobot, clapet, snaret, tamokat, ha szükség van rá a cineket tetszőleges mértékben elküldöm. Legtöbbször tíznél is nagyobb a komprimálás aránya. A tresholdot úgy állítom be, hogy tíz-tizenöt decibelnél is több legyen az összenyomás. Amikor a tiszta jelhez hozzáadódik a komprimált hangzás, akkor lesznek csak igazán vastagok és húsba markolóak a dobok.