Oldal kiválasztása

Egy olyan témát hozok így az év elején, amelyről sokan kérdeztetek: mixing során vajon mit használok a master sávon? A válaszom az, hogy többek között kompresszort. Javaslatom a kevésbé haladó mixing arcok számára, hogy először kompresszorokkal próbálkozzanak. Olyan berendezések felelnek meg erre a célra, amelyek egészen kis mértékű, akár egy-két decibelnyi komprimálás mellett is jótékony hatással vannak a mixünkre. Itt a sokat emlegetett glue hatásra gondolok, amikor a kompresszor időparaméterei olyan plusz ritmust, vagy lüktetést adnak a zenének, amely miatt a hallgatónak az az illúziója támad, hogy az összes zenében szereplő hangsáv egy valós zenei előadás lenyomata. Egyszerűbben fogalmazva összeragasztja a különböző hangszíneket.

Szeretném hangsúlyozni, hogy kompresszor használata a master sávon a mixing folyamatának szerves része. Egyelőre szó sincs masteringről. Általában az a praxisom, hogy kis mértékre állított kompresszor már a mix kezdetén a masteren figyel, és minden egyes mixing döntést már a használata mellett hozok meg. Amikor a mix végén ki/bekapcsolom, mindig meglepődöm, hogy nélküle gyakorlatilag szétesik a zene. Hasonló témában jelent már meg cikkem, de azért tartottam fontosnak újból a témához nyúlni, mert az utóbbi két évben nagyon sok jó szoftver jelen meg ebben a kategóriában.

Pulsar MU

 

Személyes kedvencemmel nyitom a sort. A plugin kinézete alapján sokan sokan kikövetkeztethették, hogy a modern klasszikus Manley Variable Mu kompresszornak digitális emulációjáról van szó. Nem az első ilyen szoftver, hiszen már évek óta létezik UAD2 platformra hivatalos modellezés, igen jó hangzással. Nos, fel volt adva a lecke a szoftverfejlesztők számára, de a Pulsar csapata sikeresen állta a sarat. Szerintem sokkal precízebbre sikerült ez a verzió, mint a hivatalos. Sokkal részletesebben hozza a vas hangzásának minden részletét. Ebben a szoftverben az a nagyszerű, hogy oversampling opció is szerepel benne. Ez a túlmintavételezési lehetőség a magasaknál mutatkozik meg igazán. Erénye az, hogy magasabb beállításoknál eltűnik a zavaró, digitális hangzásra jellemző harsányság. Megtévesztésig analóg a soundja.  Kedvenc beállításom a leghosszabb attack és legrövidebb release az egész mixen. Maximum két decibelt komprimálva megtörténik a varázslat. Kellemesen meleg (warm) lesz az egész zene. A csövek működése mellett a transzformátorok hangját is kristálytisztán hallom. Több lemez mixingjénél is használtam már, nagyon szerethető.

Arturia Comp DIODE-609

 

Az Arturia cég nevét legtöbben a nagyon jól megszólaló szintetizátorokkal asszociálják. Közel húsz esztendő alatt számítógépes hangszereikkel már kétségtelenül nyomot hagytak maguk után. Kompresszorokkal, EQ-kal, zengetőkkel, delayekkel, modulációs effektekkel csak a legutóbbi négy évben kezdtek el kísérletezni, de az eredmény számomra rendkívül meggyőző. Tavaly májusban jelent meg kétségtelenül az egyik legjobb NEVE 33609 digitális modell. Lassan tíz éve vagyok egy hardver Black Lion 33609 kompresszor tulajdonosa. Részletesen ismerem hangjának minden apró részletét. Hip-hop-on, rap-en, rockon illetve elektronikus tánczenén egyaránt használtam master sávon. Jellegzetes dinamikaszabályozása mellett nagyon szeretem, ahogyan agresszíven színezi a zenét 2500-6500 Hz közötti tartományban. Ezt még egyetlenegy szoftveres változatánál sem tapasztaltam. Egészen a szóban forgó termék megjelenéséig. Az Arturia szoftverfejlesztő mérnökei olyan precízen programozták le, hogy megdöbbentően analóg a hangzás. Azt kell mondanom, hogy új standardot állítottak ezzel a termékkel!

Elsősorban az agresszív zenék master sávjaira javaslom. Rendkívüli módon képes hangsúlyozni a tranzienseket. Ütős hangzást sem nehéz kicsikarni belőle. Dobok, összegző sávok komprimálására is csak ajánlani tudom. Kedvenc beállításom a másfeles arányú komprimálás, kis mértékben, legrövidebb release beállítással. Lassú attack mellett szépen simítható a mix. Merészebb felhasználók gyorsra állíthatják az attackot az agresszív sound fokozása érdekében.

SSL Native Bus Compressor v2

 

Nagyjából 20 éve találkoztam először az oxfordi nagyméretű keverőpult gyártó cég szoftvereivel. Akkor még a már megszűnt Duende nevű DSP platformon futottak a számítógépes processzoraik. A bus kompresszor legelső változatán is tükröződött a cég szoftvertervezési filozófiája: nagyon magas minőségű digitális emulációk, lineáris torzítások nélkül. Precízen modellezett szoftver. Olyan érzésem volt, mintha a hardverrel dolgoznék. Csak az hiányzik, ahogy színezi a hangot az áramkör. A legutolsó változat is ezt az elvet követi. Kiváló hang. Külön örültem az oversampling opciónak. Nagyon sok olyan mixing szituáció van, amikor az SSL 4000 mixing deskek master bus kompresszorára van szükség, de nem kívánatos az, hogy dúsuljon a zene felharmonikus struktúrája. Ekkor nyúlok ehhez a pluginhoz. Nagyon sok termék van a piacon, amely ezt a vasat modellezi. Ebből a mezőnyből kimagaslik ez a termék. Leginkább konvencionálisabb hangszerelésű popzenék master sávjain és gitár összegzőn szeretem használni. Soha nem marad el a sokat emlegetett glue hatás, még nagyon enyhe kompresszor használat mellett sem. Mindenki eszköztárában ott a helye egy ilyen pluginnek.

Lindell Audio SBC

 

Tobias Lindell hardvereket és szoftvereket egyaránt fejleszt. Az utóbbiakat a Plugin Alliance égisze alatt teszi. Nemrég jelent meg API channel strip modellezése, amit a legendás API 2500 master bus követett. Nem állítom, hogy a legszolgaiabb módon adja vissza a vas soundjának minden egyes részletét, viszont meglepően jó hangzású. Nagyon szeretem, hogy lágy és extrémül kemény kompresszorként is tud viselkedni. Pont úgy, mint a hardver változat. Több korábbi plugin leginkább az agresszivitását domborította ki. Az egyik legsokoldalúbb master bus kompresszorról van szó. Rengeteg szituációban szeretem használni. Gyors és lassú időparaméter beállításoknál is nagyszerűen összefogja a mixet. Érdemes elgondolkodni a kipróbálásán mindenkinek, mert nagyon zenei a végeredmény.