Oldal kiválasztása

Karácsony és szilveszter tájékán az emberek listákat állítanak össze. Ki a fogadalmakat taglalja, ki a kedvenc játékait. Az ünnepek ugyan elmúltak már, és már elég rendesen a lagymatag januárban járunk, és én még mindig nem írtam listát. Hogy miről? Magam sem tudom. Volt esztendő, amikor számba vettem a kedvenc munkaeszközeimet. A digitális kütyüimet – pontosabban a legtöbbet használt pluginjeimet. Most ehhez nem fűlik a fogam, sokkal inkább olyan processzorokról szeretnék beszámolni, amelyek számomra újak. Locsogni mindenféle tét nélkül. Se lista, se fontossági sorrend!

 

Positive Grid Pro Series Compressors

 

Nem titok, hogy Black Friday alkalmával mélyen a pénztárcámba nyúltam és engedtem a kísértésnek. Nos, ennek a nagy bevásárlásnak az egyik gyümölcse ez a plugin család. Az alkotó szoftverfejlesztő csapat elsősorban nem az outboard emulációitól vált híressé és ismerté, hanem a gitárerősítő és effekt processzorairól. A cég filozófiájáról annyit érdemes tudni, hogy az áramkörök modellezéseinek hívei. Ez konyhanyelven annyit jelent, hogy az audio jelútban szereplő minden egyes áramkört külön modelleznek. Ebből kifolyólag termékeik rendkívül valósághűen adják vissza a mintául szolgáló hardver hangzását. A legtöbb plugin gyártó cég általában nem bocsátkozik olyan precíz részletekbe, mint a Positive Grid csapata. Legtöbbször megelégszenek különböző beállítások hangzásainak emulálásával.

Ebben a szoftver családban 3 processzorral találkozhatunk: egy Variable MU, egy photo-optikai és egy FET elven működő kompresszorral. Nincs ebben semmi újdonság, hiszen kis túlzással minden második utcasarkon találunk egy céget a tengerentúlon, amelynek a termékpalettáján van egy 1176, egy Fairchild és egy LA2-A kópia.  Az igazán nagyszerű gondolat abban rejlik, több komponens közül állíthatjuk össze azt a gépet, amellyel komprimálni szeretnénk. Például többféle cső közül választhatunk, hogy milyen áramkörű photo-optikai kompresszorral szeretnénk az éneket vagy a gitárt, esetleg a basszust kezelni. Külön változtathatjuk a bemeneti és kimeneti áramkör típusát, a kondenzátorokat és transzformátorokat. Így összeállíthatunk egy eredeti Teletronix LA2-A áramkört, vagy egy Tube- Tech, esetleg Summit Audio változatot. A Variable MU típusnál így a Farchildtól a Manley termékekig számtalan variánst rakhatunk össze. A FET típusnál hasonlóan. Nos nem csak a flexibilitással dicsekedhet ez a termékcsalád, hanem kiváló hangzással is. Figyelemre méltó mindegyik modul harmonikus generálása, szép zeneien színezi a hangot. Azt hiszem, hosszú barátság elé nézünk.

 

DMG Audio Pitchfunk

 

A DMG Audio, brit szoftvergyártó cég elsősorban a dinamika processzorairól lett ismert. Limitless limiteréről ódákat zengett a szaksajtó. Ez egy multiband limiter, amely rendkívül tisztán, mellékhatások nélkül dolgozik. Bámulatra méltó a hajlíthatósága. Számos felhasználási területe van. Gyorsan megvásároltam, már több mint két évvel ezelőtt. Elkönyveltem magamban, hogy érdemes odafigyelni erre a szoftverfejlesztő mérnöki csapatra. A hangszínszabályozói is figyelemre méltóak, de most koncentráljuk erre a multi effektre.

A Pitchfunk egy egyedi architektúrájú processzor. Egyszerűen megfogalmazva egy delay és egy pitch keveréke, de igazából sokkal több annál. A késleltetés és hangmagasság változtatás mellett tetszőleges darabolásokra is képes, a legmodernebb glitch hangzásokat is megvalósíthatjuk vele. Szinte magától értetődő, hogy a különféle effektek sorrendjét szabadon variálhatjuk. Ez a tény igazán nagy tudásúvá teszi ezt a plugint. Igazából most következik a java: az alkotók a moduláció lehetőségéről sem feledkeztek meg. A bőség zavarával küszködhetünk, mert három LFO és egy Envelope generátor áll a rendelkezésünkre. Természetesen minden paramétert modulálhatunk bármely LFO-val vagy ADSR-rel. Az egész elgondolást az teszi modernné és egyúttal előremutatóvá, hogy nem csak a szokványos hullámformákkal dolgozhatunk, hanem szinte egyedileg rajzolt hullámok mentén vezérelhetjük a modulációkat.

Kicsit szédítő ez a sok lehetőség, de pont ezek teszik megunhatatlanná ezt a gépet, ne ijedjünk meg. Első nekifutásra valószínűleg rendkívül bonyolultnak ítélhetjük meg a kezelését és programozását. Valóban több hét vagy hónap, míg urai lehetünk a Pitchfunknak. Ne csüggedjünk, mert számtalan remek preset segíti eligazodásunkat.

 

A többiek

 

Két gépet emeltem ki részletesebben, de van még egy-két processzor, amelyre fel szeretném hívni a figyelmet. Az első a Sonible Freiraum EQ-ja. Igazából itt három processzorról beszélünk egyszerre: Az első egy szokványos linear phase, akár masteringre is használható hangszínszabályozója. Az igazi újítás a másik kettő modulból hozható ki. A felharmonikusak manipulálásával elképesztő eredményekre képes. Például a pergő sávból eltüntethetjük a lábcin áthallásokat gate használata nélkül, vagy akár különválaszthatjuk a zenei részt az énekes résztől. Drága, ám rendkívül hasznos szerkezet.

A másik érdekes plugin a reFUSE cég Lowender terméke, amely a legendás dbx 120-as szubharmonikus processzorának felturbózott digitális változata. Egész elegánsan rendbe tudjuk tenni a mélyeinket.

Az újesztendő kezdetével remélem sikerült felkelteni az érdeklődéseteket új processzorok iránt.