A legtöbben a megérdemelt nyári pihenőjüket töltik. Ki vízparton, ki a hegyekben vagy falun távol a város zajától. Legtöbbször ilyenkor vagy elcsendesedik az elménk vagy éppen ellenkezőleg. Nyitottak vagyunk, hogy hódoljunk a kedvenc hobbinknak és zenét alkotunk. Azt hiszem, mindkettő szellemi helyzethez passzol, ha egy igazán könnyed olvasmánnyal rukkolok elő.
Nem szeretnék, most új magvas gondolatokat megosztani. Esetleg új alapokra fektetni a zenealkotást. Semmi fajsúlyos dolog. Semmi megterhelő. Sokkal inkább a könnyedség jegyében néhány elfelejtett pluginról szeretnék írni, amelyek nem lettek a producer és hangmérnök közösség örökérvényű sztárjai. Szerintem jogtalanul felejtettük el őket.
Kezdem is a sort!
Softube Trident A Range
Hőség elleni olvasmányomat ezzel a több mint tizenkét éve megjelent termékkel kezdem. A történet ott kezdődik, hogy a felületes szakmabeliek csak két legendás keverőpult gyártó cég hagyományával hajlandó foglalkozni. Sőt egyáltalán tudomást venni. A köztudatban a Neve és a Solid State Logic márkanév terjedt el. Az előbbi a vintage keverőpult, preamp és EQ szinonimájává vált az utóbbi pedig a moderné. Természetesen ez így igaz, csak sok mindent kifelejtünk az egyenletből. Kicsit olyan, mint ha azt állítanánk, hogy csak fekete és fehér szín létezik.
Ez nyílván nagyon leegyszerűsített történetmesélés. Nagyon sok szín létezik. Nem igazán jó, ha csak a fekete és a fehér szemüvegén keresztül próbálnánk megismerni a szivárvány jelenségét. A zene még ennél is sokkal komplexebb jelenség. Összetettebb, mint a szivárvány. Megszámlálhatatlan árnyalattal. A felvételkészítés sokszínűségét a keverőpultok képviselik elsősorban. Ugye mondanom sem kell, hogy nemcsak a két közismert gyártó cég versengett a hangmérnökök kegyeiért? Helios, API, Trident, Harrison, Focusrite, Amek. A felsorolt vállalatok mindegyike saját karakteres hangzás kialakítására törekedett. Nyugodtan mondhatom azt, hogy valamennyi karakter külön árnyalatot képvisel a zenekészítés palettáján.
A Trident név nem cseng ismeretlenül, hiszen a hatvanas évek második felétől az egyik meghatározó stúdió volt Londonban. Az itt dolgozó zenészek rendkívül exkluzív listájából kiemelném David Bowiet. John Lennont, The Queent és Fela Kutit. Akkoriban még nem volt acélos a stúdió berendezéseket gyártó ipar, így nem volt ritka, ha a stúdiók tehetséges tervező mérnököket gyűjtött maguk köré.
A Trident Stúdió is saját magának tervezett és gyártott keverőpultokat. Két áramköröket megálmodó alkotót érdemes kiemelni: Malcoln Toft és John Oram. Az A range pult megalkotása is az ő nevükhöz fűződik. Nem készült sok ebből a modellből, mégis legendának számít a szakemberek körében. A Neve áramkörökhöz hasonlóan tranzisztorokból és transzformátorokból épül fel. Hangzása mégis merőben más. Egyedi és rendkívül zenei. Nem árt, ha van Trident karakter a digitális eszköztárunkban. Ezért használom még ma is a Softube szoftverét.
Nagyon szeretem a hangszínszabályozó szekciót. Az egymásba nyúló filterek nagyon egyedi hangzás kialakítására képesek. Elsősorban akusztikus és elektromos gitárokon szeretem használni. Főként, ha apró emelésre vagy színezésre van szükség. Billentyűsökön is ütőssé képes a közép mélyeket varázsolni. Bariton férfi éneken ez a plugin a titkos fegyverem.
Érdemtelenül mellőzött szoftver!
Native Instrument Raum
Lassan elmondható erről a zengetőről, hogy tíz esztendeje jelent meg. A szoftverfejlesztők és a felhasználók nagyobb hányada azzal van elfoglalva, hogy az elmúlt öt- hat évtized legendás berendezéseit minél precízebben lemodellezze. Természetesen ezzel nincs baj, de a reverbek terén is sokan várják az valódi újításokat. Az eddig nem halott megoldásokért szomjazunk.
Úgy közelíteném meg, hogy a digitális algoritmusok fejlődését nagyon sokáig az az attitűd határozta meg, hogy ki tud minél természetesebb, ám mégis zenei és egyben karakteres teremlecsengést előállítani. Ebben a Lexicon a Quantec a TC Electronics a Sony mindenképpen jeleskedett. Egyedül az Eventide volt az egyetlen fejlesztő, amely a szürreális, effektszerű terek szimulálásával is próbálkozott. Ez a Blackhole nevű algoritmusában csúcsosodott ki. Nagyon sokáig nem volt kihívó, aki minőségben megközelítette ezt a túlvilági vagy űrbeli térleképzést.
A Native Instrumemt Raum pluginje volt az első, amely elkápráztatott. Három különböző módozatban tud mesevilágot teremteni. Mindenképpen a cosmic a kedvencem. Amennyiben váratlan hatást szeretnék elérni, akkor segítségül hívom ezt a szoftvert. Például dalrészek átmenetét előkészítő zenei elemeken zseniális.
Ne gondoljunk arra, hogy csak hatalmas terek emulálására képes. Az air módozatban például refrén éneken szeretem használni, mert számomra a határtalan szabadság érzetét képes kommunikálni a zenefogyasztók felé.
Érdemes komolyan venni ezt a kedves kis szoftvert.
Waves Sibilance
Lehet, hogy tévedek, de a nagy múltú plugin gyártó cégnek ez volt az első AI, vagy MI terméke. Ez pontosan azt jelenti, hogy mesterséges intelligenciával felvértezett algoritmus a lelke ennek a terméknek.
A nevéből könnyen ki lehet következtetni, hogy az ének, rap vagy narráció harsány ’s’ és ’sz’ hangzóit kezeli ügyesen. Nagyon sok deesser létezik a piacon. Mégis azt állítom, hogy ez az egyik legjobb portéka.
Sok panaszt hallok házi stúdió tulajdonosoktól, hogy képtelenek boldogulni a harsány ’s’ és ’sz’ hangzókkal. A végeredmény vagy harsány, vagy pösze lesz az előadó.
Nem az a nagyszerűsége, hogy automatikusan képes dolgozni, hanem az, hogy akár már kevés tapasztalattal is könnyen beállítható úgy, hogy elvégzi a dolgát. Szinte észrevehetetlenül. Nem erőszakos. Nem harsány.
Számomra még ma is meggyőző a teljesítménye.