Oldal kiválasztása

Irányomba záporozó kérdések általában legtöbbször azt kutatja, hogy milyen hangkártyát, milyen hangfalat vagy mikrofont ajánlok neki a házi stúdiójába megvételre. Az elmúlt húsz esztendőben el sem tudom mondani, hogy hányszor hangzottak el ezek a kérdések.

Sablonos kérdésekre néha az a szomorú igazság, hogy csak típusválaszokat tudok adni. Általában szükségem van annak az ismeretére, hogy milyen zenei stílusban fog megtörténi az alkotás, hogy precízebb választ tudjak megformálni. Ha stúdió lehallgatást vagy a mikrofonválasztást nézzük, akkor szükséges a személyes zenei ízlés figyelembe vétele sem utolsó szempont. Nyílván vannak személyes preferenciáim. Azt szoktam favorizálni mindegyik kategóriában.

A felsorolt irányomba záporozó kérdéseken túl egy számomra nagyon izgalmas témát szoktak még feszegetni: vegyek új plugineket? Ezt már képtelenség panelválaszokkal elhessegetni. Inkább arra invitálok mindenkit, hogy gondoljuk tovább ezt a témát!

Az szerintem mindenki számára nyilvánvaló, hogy jelen pillanatban a szoftverek világában egyfajta robbanásszerű forradalom játszódik le. Ez nem most vagy két-három éve kezdődött a mesterséges intelligencia megjelenésével a pro audio pluginek között. Ez a történet már jóval régebben kezdődött.

 

 

 

Nyilván túlzás lenne azt állítani, hogy ennek a folyamatnak a kiindulópontja két évtizeddel ezelőtt kezdődött. Ám a gyökerei mindenképpen abba a korba nyúlnak vissza.  Arra még emlékszem, hogy a kétezres évek elején milyen borzasztó hangzást tudtak produkálni a korabeli zengetők. Igazából olyan hangja volt a legtöbb versenyzőnek, mintha egy bádog fazekat rugdosnék. Azt sem felejtem, hogy a vintage modellezésű kompresszorok mennyire fantáziátlanul szólaltak meg. Természetesen nem morzsolok el nosztalgia könnyeket a szememben, amikor ezekre az eszközökre emlékezek.

Azt nem sejtettem, hogy ez volt a kezdete annak a jelenségnek, hogy a számítógép átveszi majd, az összes stúdió eszköz szerepét a produkcióban.  Ha ezt megneszeltem volna nem vásároltam volna össze több szobányi nagyméretű keverőpultot és outboardot. Azonban valami megállíthatatlanul elkezdődött!

A választóvonalat, a digitális aranykor kezdetét valahol a kétezer tízes évek elejére datálom. Ez az az az időszak, amikor kikopnak a Quad Core Intel számítógépes processzorok és átveszik az uralmat az I5-ös és I7-es szériák. Az utóbbi processzorok teljesítményei már elég erősnek bizonyultak ahhoz, hogy komplexebb algoritmussal felvértezett szoftverek jelenjenek meg a hangmérnökök és a producerek legnagyobb örömére. Pontosan ekkor jelenik meg a Lexicon cég natív PCM plugin csomagja, amely valóban olyan minőségű zengetést tudott előállítani számítógépes környezetben, amelyet csak hardverektől szokhattunk meg. A Relab cég is ekkor dobja piacra az első 480L emulációját.

 

Azért beszélek elsősorban reverbekről, mert itt volt a legnagyobb szakadék a vasak és szoftverek megszólalásának minőségében. Természetesen a hangszínszabályozók és a kompresszor pluginek is egyre jobbak lettek. Nem szabad megfeledkezni, hogy pont ekkor kezdenek el megjelenni a szaturációs pluginek. A Softube Decapitator és a Waves Kramer Tape terméke gyakorlatilag forradalmasította a harmonikus torzítás fogalmát a szoftverek világában.

Valójában több cikket is teleírhatnék unalmas felsorolással, ha azt a történelmi pillanatot szeretném megragadni, amiről most beszélek. Új és még újabb szoftverfejlesztő csapatok és számítógép programokat gyártó cégek egymás után dobták piacra az izgalmas és újszerű termékeiket.  A régi szereplők is kénytelenek voltak megrázni magukat. Felhasználók számára az volt a lényeg, hogy egyre jobb minőségűek lettek a DAW-ok és a pluginek megszólalása egyaránt.

Listázás helyett sokkal izgalmasabbnak tartom, ha teszek egy elméleti kísérletet, hogy összehasonlítom a jelenlegi eszköztáram legfrekventáltabban használt eszközeit a kilenc-tíz évvel, ezelőttivel. Két dolog már a startnál feltűnik: nem volt nagy választék a transient designerek és a clipperek között. Tehát azokat a hangzásbeli finomságokat, amelyek ma meg tudok oldani szinte különösebb erőfeszítés nélkül, az szinte elképzelhetetlen volt durván egy évtizeddel ezelőtt. Ezzel azt a gyors nem meglepő konklúziót vonhatom le, hogy a kurrens dobhangzást szinte lehetetlen megvalósítani, olyan pluginek nélkül, amelyek az elmúlt két-három esztendőben jelentek meg.  Erre az állításomra talán a legkönnyebben úgy bizonyosodhatunk meg ha például összehasonlítjuk a 2016-ban megjelent Boz  Digital Little Clipperét a nemrég piacra dobott második változattal, vagyis a Little Clipper 2-vel. Nem azt állítom, hogy ég és földszerű különbségről van szó. Sokkal inkább egy nagyobb árnyalatnyi az eltérés. Ez a különbség pont azt eredményezi, hogy a legtrendibb hangzás tudom elérni használatával szinte zenei stílustól függetlenül. Hasonló fejlődésről számolhatunk be a transient shaperek kategóriájában is.

Az azért zárójelesen megjegyezném, hogy az új pluginek és a kurrens hangzások kialakulása folyamatos kölcsönhatásban vannak. A trendek alakulására egyértelműen hatással vannak a friss megjelenésekben rejlő újszerű lehetőségek. Természetesen a fordítottja is igaz, hogy a hangzásbeli divatokat elképesztő részletességgel figyelembe veszik a szoftverfejlesztő csapatok.

 

 

Utolsó sorban nem feledkezhetünk meg a mesterséges intelligenciával felvértezett algoritmusokat használó szoftverekről sem. Szűk tíz éve még kanyarban sem voltak az ilyen pluginek. Itt elsősorban a resonance supressorokra és az automatikusan működő kompresszorokra, gate-kre, limiterekre és hangszínszabályozókra gondoljunk elsősorban. Pontosan a Sonible, az Oek Sound, a Baby Audio,  az Izotope, a Waves és más cégek olyan termékeiről van szó, amelyek nagyon sok hangminta és mixing szituáció tanulmányozása után statisztikai úton automatikusan megoldást kínálnak a mi problémáinkra. Az algoritmusok a sok esetből tanulnak, sőt tudatosan megtaníthatjuk nekik a saját ze1nei ízlésünket.

Ma még nehéz belátni, hogy milyen szinten befolyásolják ezek a szoftverek a könnyűzene alakulását. Azonban azt viszont teljes mellszélességgel megállapíthatjuk, hogy az utolsó egy két évben eluralkodó hangzás nem alakítható ki a mesterséges intelligenciával felvértezett szoftverek nélkül.

A címben feltett kérdésre az a válasz, hogy ha nem szeretnék lemaradni az egyre élesebb zenei versenyben, akkor nem felesleges pénzköltés, ha megvásároljuk a kulcsfontosságú plugineket!