Amikor még kevésbé integrálódtam a zeneipar berkeibe, mondjuk úgy huszonhárom évvel ezelőtt, akkor ez a felkiáltás joggal vetődött fel bennem. Egyfelől a hazai idősebb szakemberek körében azt tapasztaltam, hogy számukra egyáltalán nem fontosak az oxfordi Solid State Logic keverőpultjai. Másfelől külföldi kollégáknál, pedig azt tapasztaltam, hogy a hetvenes évek óta, ezek az asztalok a világszínvonalú produkciók elmaradhatatlan kellékei.
Érdekes történet, az, hogy hogy oldottam fel ezt a nem kis szakmai ellentétet a hazai és a külföldi zenealkotás gyakorlata között. Valóban már a megjelenése pillanatában a 4000 E széria szinte élő klasszikusnak számított. Többek között a számítógéppel vezérelt automatika az, ami igazán korszakalkotóvá tette ezeket a berendezéseket. Ez a tény gyakorlatilag magányos zenekészítési folyamattá tette a mixinget. A számítógép vezérelte faderek kora előtt az egész zenekar a producerrel kiegészülve szinte előadta a mixingnél felmerülő hangerőváltozásokat a különböző dalrészekben. Erről már hosszú-hosszú sorokat írtam. A történet úgy alakult, hogy az SSL pultjai világszinten a kétezer tízes évek közepéig meghatározták a mixinget és ez által a toplistákon szereplő könnyűzenék hangzását. Közel negyven esztendő zenei termése egyértelműen magán hordozza az oxfordi cég preampjainak, kompresszorainak, expandereinek, EQ-inak a lenyomatát. Ez tény. Vitán felül áll. Az SSL soundhoz hozzászoktunk mindannyian. Szinte mindegy, hogy zenekészítői oldalon munkálkodunk, vagy csak zenefogyasztók vagyunk.
Ezzel szemben szeretett kis hazánkban a szakma megtanult azzal együtt élni, hogy ezek a nagyméretű keverőasztalok elérhetetlenek voltak. Gyakorlatilag két SSL 4000 volt elérhető a földi halandók számára: egy a rádió stúdiójában, a Bródy utcában és még egy a mai Pannónia stúdió elődjében. Pontosan arra szeretnék kilyukadni, hogy a zenék elenyésző hányada készült nálunk ilyen pultokon. Mármint a mixing részére gondolok.
Nem állítom, azt, hogy kizárólag azt, hogy az SSL 4000 pultok hiánya miatt nem számolhatunk be magyar zene világszintű betörésének az elmaradásáról. Nem erről szeretnék elmélkedni a továbbiakban.
A Jogos kérdés az, hogy hogyan viszonyuljunk egyrészről nemzetközi szinten kialakult SSL hagyományhoz, úgy, hogy mindez magyar honban egyszerűen kimaradt? Mintha kimaradt volna ez a negyven év.
Saját történetem alapján szeretném ecsetelni ezt a kettőséget az oxfordi cég hagyományával kapcsolatban.
Viszonylag korán már 2005-ben a megjelenés évében teszteltem az MCDSP SSL emulációját. Nagyon csábító volt az, hogy milyen szép szaturációt tudott produkálni ez a szoftver ahhoz képest, hogy abban a korban gyakorlatilag nem léteztek harmonikus torzítást modellező szoftverek. Annak a fényében, hogy sokkal inkább a 1176 típusú kompresszió hangzása és a Neve hangszínszabályozók vonzottak nem igazán vált az eszköztáram részévé.
Hasonló érzéseim támadtak egy évvel később, amikor teszteltem a Waves SSL szoftvercsomagot. A legnagyobb ellenérzésem az volt, hogy iszonyúan harsányan emelt magas frekvenciát. A közép mély tartományban tetszetős volt a tipikus puchy jelleg. A csomagban található G bus kompresszor nagyon tetszett. Ezt a plugint használtam hosszú évekig a dob összegző sávon.
2006 elején 32 sávos Amek keverőpult tulajdonosa lettem. Csatornái egyszerűen kiszorították digitális riválisaikat. Egyedül az bizonytalanított el az SSL-hez való attitűdömet, hogy három esztendővel később részt vettem egy Mark Needham workshopon, ahol egy The Killers dalt kevert le. Számomra a meghökkentő az volt, hogy gyakorlatilag minden hangsávon Waves SSL 4000 E channelstripet használt. Bámulatra méltóan koherens hangzást varázsolt a közel száztíz csatornából.
Nem hagyott nyugodni a gondolat: csak SSL plugin használatból micsoda varázslat kerekedik!
Ami igazán meggyőző volt számomra az oxfordi cég saját szoftverei. Az ötödik generációnál már nagyon jól szólt az E csatorna hangszínszabályozója. Igazán a Brainworx 4000 E szoftvere győzött meg. A magas emelése sem volt olyan műanyagérzésű, mint ahogy azt a korábbi modellezéseknél megszokhattam. Nagyon tetszetősen hozta a tipikus Solid State Logic rúgást. Nagyon agresszív kompresszora is a használatra csábított.
Nagyon bejött az a gondolat, hogy plugin egyszerre hetvenkét csatornát modellez. A vintage hardvereknél is pont az a lényeg, hogy nem egyformán szólnak a csatornák. Ennek köszönhető, hogy olyan gazdag a hangzásúk szemben a digitális világ kínzóan egyforma sterilitásával. Azon kaptam magam, hogy szinte minden dobon és basszuson ezt a Brainworx terméket használom. Jelen pillanatban az SSL 9000-es szériájának az emulációja az, amit szinte minden nap használok. Az is előfordul, hogy szinte az összes hangsávon használom egy mixing folyamán.
Mi változott az idők alatt? Tehetem fel jogosan magamnak a kérdést. Talán hozzáidomult a nemzetközi színtérhez a zenei ízlésem. Inkább úgy tudnám összefoglalni, hogy oxfordi cég hagyománya a megfelelő helyre került az eszköztáramban.
Számomra a tanulság az, hogy vannak olyan zenei stílusok és vannak olyan dalok, amelyek nem teljesek az SSL sound nélkül.
Nem lehet mindent elintézni Fairchild,Pultec, Teletronix, UREI, Neve emulációkkal!