Oldal kiválasztása

 

 

Nem egyszer jellemeztem, a mai korszakot egyfajta aranykornak. Milyen szempontból értem ezt? Gondolom, sokan rácsodálkoznak erre a nagy ívű állításomra, hiszen a globális zeneipar folyamatos átalakulásban és útkeresésben van. Sokan visszasírják a nyolcvanas- és kilencvenes esztendőket, hiszen az volt az igazi utolsó aranykor. Bizony sok bakelit lemezt, kazettát, CD-t lehetett értékesíteni akkor, Ma pedig csak a koncertek és a streaming maradt nekünk bevételi forrásként. Mi ebben az aranykor?

Valóban nem a zeneipar gondtalan prosperálásáról van jelen pillanatban szó és a határtalan profitalibitársról. Még az előbb említett két évtizedben is rendkívül költséges volt a zenei felvételek készítése. Magánemberek nem igazán engedhették meg maguknak a professzionális szintet. Léteztek otthoni használatra szánt négysávos kazettás szerkezetek, mint, amilyen például a Tascam Portastudio, de azért ez nem volt azonos a millió dollárok stúdióiban létrehozott dalok minőségével. A felvételek készítését a zenei kiadók finanszírozták leginkább, így az ő kezükben volt a döntés, hogy ki készíthet lemezt és ki nem.

Ezzel szemben, ma a erős teljesítményekre képes számítógépek elterjedésével, szinte bárki zenélhet otthon. Sőt házi stúdiót építhet. A zenekészítés demokratizálódott. Na ezt nevezem én igazi aranykornak! A zenélésből származó bevételek még elmaradnak a korábbi korszakokban megszokottaktól ugyan, de ma már bárki készíthet felvételeket, akár a nagyi laptopján.

A szoftverfejlesztő cégek ebben óriási piaci lehetőséget felismerve egymással versenyeznek, hogy elkényeztessék, a házi stúdió tulajdonosokat, jobbnál jobb portékáikkal. Egyre könnyebbé szeretnék varázsolni azt, hogy otthon i körülmények között el lehessen érni a milliódolláros stúdiók soundját. Természetesen ez teljes mértékben lehetetlen, de megjelennek olyan mérföldkőnek számító processzorok, amelyen befolyásolják a stúdiózás jövőjét.

 

Régi motorosként követem a jelenlegi plugin piac alakulását. Nagyon izgalmas. Azonban be kell látni, hogy nem minden arany, ami fénylik. Akarom mondani, aminek jó a marketing szövege. Jó szöveggel szinte bármit el lehet adni. Nos nem a középszerű pluginekről szeretnék beszélni. Sokkal inkább kiemelnék néhány olyan relatív nem túl régen megjelent példányt, amelyet valószínűleg még a távoli jövőben is használni fogunk.

 

A mesterséges intelligenciával ellátott algoritmusokkal működő szoftverek sorát  az Izotope nyitotta. A legismertebb terméke az Ozone, amely egy komplex mastering program. Nem állítom, hogy mindegyik verziója kiállja az idő próbáját, de a 8-as verziószámtól kezdve, úgynevezett asszisztens várja, hogy betápláljuk a zenénket és megadott paraméterek szerint megalkosson egy mastering láncot ideális beállításokkal. A korábbi verzióknál még megmosolyogtató volt, hogy milyen beállításokat javasolt ez az okos szoftver. Később, amikor már referencia zenét is meg lehetett adni, akkor a végeredmények is jobbak lettek. Ma a 11-es verziószámnál tart a cég fejlesztőcsapata. Nem rossz masteringek készülnek az intelligens szoftver segítségével, de számomra még elég messze van az a pont, ahol valóban kiküszöbölhető lesz az emberi tényező. A jövőben még biztos hallani fogunk valamelyik jövőbeli változatáról.

A mastering mellett a programozó cégek a mixing során a rezonáns, nem túl szép frekvenciák kiszűrésére fektették a hangsúlyt. Nem véletlenül! Egy mixing hangmérnök több évtizedet töltött a múltban azzal, hogy kipallérozza a hallását, hogy a szóban forgó rezonáns frekvenciákat kiszűrje az összegzés során. Az AI pluginek arra vállalkoznak, hogy mindezt automatikusan megtegyék emberi beavatkozás nélkül. Az ígéret az, hogy már bárki készíthet versenyképes mixeket. Nem kell hozzá szakember.

Az elsők között az Oeksound jelentkezek a Soothe nevű pluginjükkel. Az első változat még kicsit barbár módon avatkozott a hangszersávokba, de a második verzió már sokkal jobban sikerült. Világszerte elterjedt a producerek és a hangmérnökök körében. Nem végzi el ugyan a mixing folyamatát emberi érintés nélkül, de kétségtelen, hogy piszkosul megkönnyíti, és felgyorsítja a szakemberek munkáját. Nem túlzás az az állítás, hogy modern klasszikus lett. Nyilván nem csak ez az egy termék létezik ebben a kategóriában. Olcsóbb, ám figyelemreméltó vetélytársa a lett a Soothe 2-nek a Baby Audio Smooth Operator szoftvere, hasonló elven működik. Kicsit más végeredménnyel. Érdemes rá odafigyelni.

 

Fentebb már hírbe hozott Izotope is rendelkezik automatikus hangszínszabályozó termékkel: a Neutron Sculptor moduljáról van szó. Más elven működik, mint az imént bemutatott rezonáns szűrő szoftverek. A hallható frekvenciatartomány harminckét sávra bontja és a hangszerekre jellemző ideális hangképre igyekszik alakítani a nyers alapanyagot. Figyelemre méltó elgondolás. Néha természetellenes hangzások is születnek, de a legtöbb esetben hasznos kis segítőeszköz. Hasonló elven működik az osztrák Sonible cég Smart EQ3 szoftvere.  A véleményem az, hogy az utóbbi processzor sokkal jobban használható éles helyzetekben.

Nem lepődnék meg, hogy az okos EQ-k közül bármelyik is a közeljövőben klasszikussá avanzsálna.

A labanc cég két dinamika processzorát sem hagyhatjuk figyelmen kívül: a Sonible Smart Comp2 és Smart Limit szoftverei számomra a hangmérnökök álma. Ha csak egy kompresszorom és egy limiterem lehetne, nem kérdés, hogy ezt a két terméket választanám. A Smart Comp2 olyan zseniális beállításokat ajánl mind egyes hangszerekre, mind összegző sávokra, hogy csak ámulok és bámulok. Nemcsak meggyorsítja a munkámat, hanem sok esetben kreatív ötletek megalkotására is ösztönöz.  A Smart limitről csak annyit árulnék el, hogy nem vagyok egyedül azzal a véleményemmel a szakmában, hogy jelenleg a legjobb brickwall limiter. Nem túlzás azt jósolni, hogy a jövőben még sokáig használjuk majd ezeket az algoritmusokat.

Utolsó sorban a Supertone nevű cég mesterséges intelligenciával felvértezett Goyo( Clean) ének szeparátor szoftverét említeném meg. Igazából zseniális zajszűrő is egyben, amellyel a terem lecsengéseit is leszűrhetjük. Amit tud ez a masina az még öt évvel ezelőtt is csak álom volt. Egyelőre beta állapotban fellelhető. Érdemes lesz rá odafigyelni.