Sajnálom, de a hosszú nyári szünet után nem tudok egy bonyolult kérdésre nagyon rövid és velős válasszal előállni. A poénos, csattanós befejezés helyett hosszú elmélkedés következik!
Tavaly ősszel Bánkuti Dani MPW műsorában külön adást szenteltünk a mesterséges intelligenciával (Artificial Intelligence, röviden AI) felvértezett pluginoknak, amelyeket a mixing folyamatában vethetünk be. Dani kérdésére, hogy nem féltem-e a hangmérnöki szakmám létjogosultságát ilyen szoftverek fényében, a válaszom lakonikusan az volt, hogy nem. Á, dehogy! Miért is félteném?
Ezt bővebben azzal indokoltam, hogy a nézeteim szerint a zenei alkotás egészét, így a mixinget is kommunikációnak tekintem. Olyan kommunikációnak, amely a legelterjedtebb és legelemibb. Még a nyelvet is megelőzi. Amíg nyolcmilliárd emberre közel hatezer nyelv – tágabban több mint húszezer dialektus – jut, megállapíthatjuk, hogy a nyelv ugyan összeköt minket, de ugyanakkor el is választ. Ezzel szemben a zene olyan elementáris kommunikáció – de nem akármilyen, hanem művészi kommunikáció – amely mindenki számára érthető. A zene jobban összeköt minket, az emberi fajt, mint bármi más ezen a világon.
A zenével érzelmeket, hangulatokat, gondolatokat, világlátást, szinte bármit közvetíthetünk. Művészi értékkel rendelkező zenei produktum létrehozásához érző lényre, azaz emberre van szükség. Ez nemcsak a zeneszerzésre, hanem minden egyes zenealkotási folyamatra, így a mixingre is igaz. Ebből számomra az következik, hogy amíg mi emberek nem alkotunk érzésekre képes és öntudatra ébredt algoritmusokat, más szavakkal szoftvereket, addig nincs veszélyben a mixing hangmérnöki szakma!
De ne értsük félre, ezzel az eszmefutatással egyáltalán nem az a szándékom, hogy elintézzem a címben szereplő „okos” plugineket. Soha nem voltam a haladás és a fejlődés ellensége. Csupán arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy mindent a maga helyén kezeljünk. Más szavakkal, törekszem arra, hogy ezt a jelenséget helyesen értelmezzük és a legújabb eszközöket helyesen építsük be a zenealkotási rutinunkba.
Ne dőljünk be a marketing szövegeknek! Ezek az intelligens szoftverek nem fognak helyettünk művészi értékkel rendelkező zenét készíteni. Sőt, továbbmegyek, zenét sem fognak szerezni. Az algoritmusok jelenlegi fejlettségi foka még nagyon távol van attól, hogy a zenealkotásban helyettesíteni tudná az emberi tényezőt. Mire valók mégis? A válaszom az, hogy amennyiben létezik művészi víziónk magáról az alkotásról, akkor az intelligens pluginek drámaian le tudják rövidíteni az időt, amíg megvalósítjuk a célunkat.
Vigyázat, aki azt várja, hogy a szóban forgó okos eszközök befejezik helyettünk az alkotást, az csalódni fog! A tanulság az, hogy ma egyáltalán nem felesleges, ha a home producerek arra törekednek, hogy minél jobb mixeket készítsenek.
A saját eszköztáramba már több éve szervesen beépültek a címben említett szoftverek. Az egyik legalapvetőbb feladatról szeretnék írni, ahol sikeresen használom őket. Nem másról van szó, mint a zenei anyag harsány részeinek megtisztításáról. A sors fintora, hogy a zenében megtalálható harsány hangzásért legtöbbször a digitális technológia okolható: gondolok itt elsősorban a digitális szintetizátorokra, sample-okra, és nem utolsó sorban digitális effektekre. A digitális technológia kínosan lineáris hangátviteléből fakad a harsányság.
Más szavakkal, a legmodernebb szoftverek segítségével igyekszem megszabadulni a digitális hangzás harsányságától. Saját fegyverét fordítom digitális sound ellen.
Egy történettel szeretném megvilágítani, hogy miről is beszélek. Gitárfelvételek során a nu metal zenekar tagjai úgy döntöttek, hogy Proco RAT, DOD Grunge és Carl Martin Plexitone analóg torzító pedálok helyett Line 6 digitális torzítót használnak az Orange TH30 erősítő előtt. Bejött nekik, hogy fényesebb a digitális hangzás. Számomra nem volt nagy meglepetés, hogy amikor a mixing fázisába került a projekt, már mindenki harsánynak találta a rögzített gitárokat. Nem maradt más hátra, mint hogy segítségül hívjuk az intelligens EQ szoftvereket. Bizony, a Baby Audio Smooth Operator, az Izotope Neutron, a Sound Sculpture és az Oeksound Soothe 2 pluginekről van szó. Az említett eszközökkel sikerült megszabadulni a szóban forgó harsányságtól. A digitális technológia legújabb gyöngyszemeit vetettem be, hogy megszabaduljak a fülsüketítő digitális középmagasaktól.
Az igazság az, hogy a markáns, fülsértő frekvenciák nem csak a digitális torzítás sajátsága, hanem általánosabban minden digitális eszközé. Legyen az sampler, szintetizátor vagy bármilyen más effekt. Az analóg áramkörök kellemesen tompítják az említett frekvenciákat. A mixing praxisomban az AI plugineket nap mint nap használom, hiszen meggyorsítják a mixing rutinomat. Legtöbbször a bántó és egyéb zavaró frekvenciák kiszűrésére vetem be. Nem várom el tőlük, hogy helyettem végezzék el a mixing folyamat oroszlánrészét. A befejezéshez és teljes értékű alkotáshoz hús-vér érzelmek kellenek. Ennek ellenére érdemes haladni a korral!