A mai hazai producer társadalomban viszonylag kevés szó esik a modulációs effektekről. Szerintem ez igazságtalan. Persze az a tény is szomorú, hogy nagyon kevesen használják tudatosan a zenei produkcióikban. Ha alaposan meghallgatjuk a hazai zenei végtermékeket, és összehasonlítjuk az azonos stílusban megjelent külföldiekkel, feltűnik egy komoly különbség: a hazai produkciók általában szegényesebb zenei szövettel rendelkeznek, és hiányoznak belőlük a zenei rétegek. Az egyik szerves összetevője ennek a címben szereplő effekt típus tudatos használatának hiánya. Persze nem kell minden hangszínt agyonmodulálni, hogy elő tudjon bújni egy hangszer a phaser és flanger tengerben. Ellenkezőleg, kis mértékben, szinte alig hallhatóan kell használni, hogy zenei rétegeket alkossunk, térbe helyezzük a hangszereket, és ki tudjuk használni a sztereó térben rejlő lehetőségeket a hangszínek vertikális szélesítésére.
Kedvenc modulációs szoftvereimet szeretném bemutatni, hogy kedvet csináljak használatukra. A plugin mustra közben azonban azt vettem észre, hogy favoritjaim egytől egyig speciálisak, abban az értelemben, hogy nem általános, minden problémára megoldást kínáló termékek. Nem az általános felhasználású modulációs szoftvereket szeretném leértékelni, amelyek általában a DAW-ba integrált processzorok. Természetesen minden zenekészítőnek szüksége van egy széles körben alkalmazható eszközre, de ezen felül szeretném felsorolni a kedvenceimet a témában.
Arturia Chorus Jun-6
Az Arturia Chorus Jun-6 egy jól ismert, már klasszikussá vált Roland Juno szintetizátorok beépített kórus effektjének emulációja. Az eredeti Juno 6-os modellen debütált ez a jellegzetes hangzású analóg kórus effekt, majd a későbbi 60-sd és 106-os változatokon vált igazán halhatatlanná. Kellemes hangzással dúsította a szintetizátor hangszíneit, és számos nyolcvanas évekbeli szintipop slágerben hallható volt a modulációs effekt jellegzetes karaktere. A kilencvenes évek elején a Roland Juno sorozatának tagjai az underground elektronikus tánczenék (house, trance, jungle, goa) központi hangszereivé váltak. A Roland hangszer család és vele együtt ez a moduláció történelmileg megkerülhetetlen a könnyűzene világában.
Az Arturia Chorus Jun-6 jó minőségű és hangú emulációt kínál, amelynek segítségével könnyedén megidézhetjük az elmúlt harminc év hangszíneit. Annak ellenére, hogy ez a speciális hangzás nosztalgikus érzetet kelt. De ha nem csak nosztalgiázó attitűddel használjuk, akkor rendkívül modern hangzásokat is elő tudunk varázsolni belőle. Ez a modulációs effekt valódi mélységet teremt a zenében, és minden hangszernek a saját helyét biztosítja a sztereó térben. Énekre és billentyűs hangszerekre szeretem használni, mivel kis mértékben használva szinte észre sem lehet venni, hogy modulációról van szó. Az Arturia Chorus Jun-6 segítségével könnyedén megadhatjuk a zene komplex textúráját, és még jobban kihasználhatjuk a hangszerek sztereó térben rejlő lehetőségeit.
Ennek alternatívája lehet a szintén szenzációs TOGU digitális replika, amely teljesen ingyenes. Ezenkívül a TC Electronics által gyártott gitárpedál, amely az említett algoritmust tartalmazza.
Brainworx bx_bluechorus2
Egy ikonikus gitárpedál szoftveres modellezéséről van szó, a klasszikus Boss CE-2-ről. A véleményem az, hogy ma a legtöbb zenész számára, ha azt mondod, hogy analóg kórushangzás, akkor elsősorban erre a japán gyártmányú pedálra gondolnak. Ha kíváncsiak vagyunk a hangjára, akkor elsősorban a The Cure gitár és basszusgitár hangzását érdemes meghallgatni és tanulmányozni. Kellemesen modulál. Nem túlzás azt állítani, hogy meleg hangzást kölcsönöz a legtöbb hangforrásnak használat után. Nagymértékben alkalmazva valóban könnyen megidézhetjük a nyolcvanas évek megszólalását. Kismértékű használatnál nem a kórus effekt jellegzetes hatása domborodik ki, hanem meglepően nagyarányú sztereó tér szélesítés érhető el. Úgy dúsul a hangzás, hogy egy árnyalattal lágyabb lesz a hangszín, ugyanakkor jelentősen vastagabbnak hat, mint nélküle. Elsőre ellentmondásnak tűnhet a leírt jellemzés. A legtöbb analóg kórusnál vékonyabb lesz a sound. Ellenben ennél az analóg kóruspedálnál minden hangszer nagyobbnak hat. Nem véletlenül vált halhatatlanná.
A Brainworx emulációja nagyon jól sikerült. Ritka az olyan projekt, ahol nem használom. Még klasszikus- és népzenénél is előszeretettel alakítok ki segítségével gazdag zenei textúrákat. Nagyon kis mértékben használva szinte minden hangszínen képes nagyon frankón összegyúrni a hangzást. Azt is leírom, hogy egyfajta glue hatás érhető el tervszerű alkalmazásával. Éneken túl, gitárokon és néha dobokon is szeretem előszeretettel használni. Ínyencek számára ajánlom az eredeti pedál megvásárlását, vagy a föld alól előteremteni egy DOD Icebox fantázianevű analóg gitár effektet.
Valhalla Space Modulator
A legtöbb producernek vagy hangmérnöknek a Valhalla DSP cégnév hallatán először a kiváló high-end, ám megfizethető zengetők jutnak az eszükbe. Egyesek szerint a Vintage Verb, a cég legismertebb terméke, a világ legjobb zengetője. Most pedig azt állítom, hogy ez az ingyenes modulációs plug-in lehet, hogy messze lehagyja a fizetős társait. Gyakorlatilag az elmúlt negyven-ötven év összes jelentős modulációját lemodellezte, húsznál is több algoritmust tartalmaz. Korabeli Roland, Eventide, Yamaha stb. hangzások pillanatok alatt előhívhatók belőle. Kedvencem a Yamaha SPX90-ben található Symphonic algoritmus emulációja, ami a szélesebb hangzás elérésének titkos receptje. Érdemes megtanulni programozni és kísérletezni vele! Elképesztő lehetőségeket rejt. Még egyszer hangsúlyozom, hogy mindezt ingyen teszi lehetővé! Nem tudok versenyképes alternatívát mondani még a méregdrága szoftverek között sem.