Oldal kiválasztása

Elképesztően sok szó esett már vintage áramkörökről, mikrofon előfokokról, hangszínszabályozókról és kompresszorokról. Többször is úgy hivatkoztunk ezekre a berendezésekre, hogy kötelezőek akkor, ha színeket szeretnénk vinni a zenénkbe. Színek alatt az elmúlt hatvan év csöves, tranzisztoros, transzformátoros, IIC-s áramkörök harmonikus torzításait értem, mert mindenki a rideg, digitális hangzást szeretné elkerülni. Nagyobb költségvetésből dolgozó stúdiók hardverek beszerzésével, kisebb költségvetésből dolgozók a vasakat modellező pluginek vásárlásával bővítették eszköztárukat.

 

Azonban ne feledjük el, hogy ma már legtöbb stúdió egy DAW köré van felépítve. Ismerjük el a mai digitális technológia előnyeit. Ne csak az editálások és a teljes visszahívhatóság adta kényelmi faktorokra gondoljunk, hanem olyan eszközök és zenei minőségek megjelenésére is, amelyek még húsz évvel ezelőtt is elképzelhetetlenek voltak. Talán a legfontosabb modern eszköz a precíz, színezésmentes és transzparens digitális EQ. A közelmúltban még úgy  fogalmaztam, hogy minden hálószobastúdiónak szüksége van két-három vintage emulációs szoftverre, ha a hangszínszabályozókról beszélünk és egy precíz digitálisra, ami akár lehet a DAW beépített modulja. Nagy vonalakban ma is tartom ezt a nézetemet annyi módosítással, hogy ez a precíz digitális cucc legyen elsőosztályú. Sokkal-sokkal jobb, precízebb és transzparensebb, mint a legtöbb zenekészítő szoftver alap pluginje. Ezúttal ezen a piacon szeretnék körülnézni és tanulságokat levonni.

 

 

Több mint 10 éve legjobb választásnak tűnt a Sony Oxford (ma már Sonnox),  és az UAD Platform Cambrige hangszínszabályozója. Nem túlzás azt állítani, hogy előbb a  Fabfilter Pro Q sorozata, majd később az Izotope Neutronja forradalmasította ezt a szegmenst.  Olyan termékek megjelenéséről van szó, amelyek nem négy-öt szűrő sorozatából épülnek fel, hanem tizenkettő-huszonnégyből.  Természetesen nem a szűrök száma idézte elő nálam a szemléletváltást, hanem a könnyű kezelhetőség valamint a precizitás és jó megszólalás ígérete. Az első változatnál kevésbé  kápráztatott el a a Fabfilter terméke: nem találtam elég precíznek és transzparensnek. Azonban az intuitív kezelőfelület és az a tény, hogy a korabeli i5 és i7-es számítógép processzorok viszonylag sok ilyen hangszínszabályozó futtatását tették lehetővé, közkedveltté tették a terméket.

Az Izotope Neutronjának EQ modulját sokkal transzparensebnek és jobb soundúnak ítéltem már a kezdeteknél is. Próbamérések alapján precízebb, viszont kevésbé felhasználóbarát. Valószínűleg ezért lett kevésbé kedvelt. A Fabfilter Pro Q2, azaz a második változat már sokat javult precizitásban, és új szűrőtípusok hozzáadásával eddig nem látott lehetőségekkel gazdagította a felhasználókat. Meg szeretném  jegyezni, hogy extrém nagy mértékű beavatkozásoknál elég szokatlan, mondhatni nagyon zeneietlen végeredményt tudott produkálni, így engem továbbra sem győzött meg. Sokkal inkább a  a Flux Epure és a Metric Halo Channrel stripjét használtam általános hangszínszabályozási feladatok ellátására.

 

De nem maradtam sokáig ósulis hangmérnök az eszközválasztásommal. Ahogy azt sejteni lehetett, több gyártó is beszállt az új generációs EQ-k piacába. A nagynevű keverőpultgyártó cég, az SSL is számos pluginnel örvendeztet meg minket. Az XEQ nevű digitális hangszínszabályozóját kedveltem meg nagyon hamar. Jelen pillanatban a második revíziónál tart. Rendkívül felhasználóbarát és intuitív pluginről van szó, számtalan szűrőtípussal felvértezve. Semleges hangú, transzparens és nagyon-nagyon precíz eszközről van szó. Valószínűleg ezért kezdtem gyakorta használni. Még nagymértékű beavatkozásnál is reális és jó hangzású a végeredmény.

 

Az eddig felsorolt modern termékeknél (Pro Q, Neutron, XEQ) nagy szerepet játszik, az, hogy a Mid/Side részeket külön tudom kezelni szinte minden szűrőtípusnál. Ugye nem kell magyaráznom, hogy ezáltal nagymértékben megnőnek a beavatkozási lehetőségeink. A Sonnox Claro nevű, nemrégiben megjelent terméke olyan komplex EQ, amely végletekig kihasználja a Mid/Side technikában rejlő lehetőségeket. Egyszerűnek szánták a fejlesztők, mégis összetett ez a szoftver. Kíváncsi leszek, mennyire lesz elterjedt.

A ProQ harmadik revíziójának megjelenésével szinte alapkövetelmény lett, hogy mindenki rendelkezzen egy dinamikus hangszínszabályozóval. Ez röviden azt jelenti, hogy minden szűrő dinamikus opcióval is rendelkezik. Konyhanyelve lefordítva ez az jelenti, hogy csak akkor szűrünk bizonyos frekvencián adott  arányban, ha a zenei anyag eléri abban a tartományban az általunk beállított küszöbértéket. Olyan mintha egy EQ-t meg egy kompresszort kereszteztünk volna. Ezzel még sebészibb beavatkozásokat tudunk végrehajtani. A közelmúltban a Waves is jelentkezett az F6 fantázianévre keresztelt dinamikus EQ-jával. Jól használható készülék, de ne várjunk tőle csodát. Énekek kezelésére kimondottan szeretem.

Napestig sorolhatnám a cégeket, hogy kik jelentkeztek hasonló termékkel. Talán kettőt emelnék ki, amivel érdemes foglalkozni: Sonnox és Tonebuster. Viszonylag precíz és transzparens pluginokról van szó.

Külön figyelmet érdemel az Eventide  Split EQ-ja. Egyedisége abban rejlik, hogy külön szűrhetjük a zenei hang tranzienseit és külön a tranziens utáni lecsengést. Micsoda sound design lehetőségek! Mixing során eddig elképzelhetetetlen precizításra lehetünk képesek. Könnyen kezelhető, kiváló hangzású és rendkívül transzparens. Kíváncsi leszek, hogy vajon elterjed-e széles körben, és elhozza-e a  a gyártó cég marketingesei által hirdetett mixing forradalmat.

Végül az általam legjobbnak ítélt termékkel szeretnék foglalkozni, a Three Body Technology által kifejlesztett Kirchoff hangszínszabályozóval. Technikai paraméterek felsorakoztatása előtt érdemes megjegyezni, hogy szerintem a legjobb hangú, semleges termék, a piacon amely messze a legtranszparensebb plugin. Valószínűleg a belső 117 bit mélységű számításnak köszönhető, hogy csak szuperlatívuszokban tudok róla beszélni. Harminckét szűrővel rendelkezik, ami minden egyes mixing vagy mastering szituációban elég a problémák megoldására. Természetesen dinamikus EQ-ként is tud működni. A legtöbb ismert klasszikus keverőpult filtere nagyon precízen le van modellezve. Ha csak egy hangszínszabályozót választhatnék, valószínűleg ez a szoftver lenne az. Nagymértékű beavatkozás esetén is szép zenei a hangja. Mindezt a pszichoakusztikai szempontból adaptív filter topológiával érik el. Érthetőbben megfogalmazva: frekvenciánként változó a szűrők belső motorja. Legújabb fejlemény, hogy a Plugin Alliance megvásárolta ezt a terméket.

 

A szubjektív digitális EQ térkép után mindenki válogathat magának megfelelő eszközt. A zenei ízlése vezéreljen mindenkit a kiválasztás során!