Oldal kiválasztása

 

 

Nagyon sok cikk, oktató videó létezik a témában, de egyszerűen ez a téma kimeríthetetlen. Arról nem is beszélve, hogy hangzások és zenei stílusok rendkívül gyorsan változnak. Minden új irányzat hozza az új technikai eszköztárát, amely annyira újszerűen hat, hogy minden, már létező ósdinak minősül és megújulásra szorul. Nem nehéz összefüggést látni a kilencvenes évek közepén az elektronikus tánczenék és a nu- metal dobhangzása között. A tánczenék dobgép hangzásai annyira átalakították a hallgatóság ízlését, hogy 909-es kick és clap nélkül elképzelhetetlenné vált az akkor modernnek számító kemény rockzene. Ez a jelenség nagyjából egybe esik a Digidesign Drum Replacer pluginjének megjelenésével. Valós dobfelvételekről beszélünk, csak a lábdob, a pergő és a tamok ki lettek cserélve sokkal elektronikusabb hatású mintákra. A kétezres években a Dubstep rotyogós szintetizátor hangzásai forradalmasították az akkori popzene hangszerelési szokásait. Jelen pillanatban azt tapasztalom, hogy a Trap és a Tropical House hangszínei erőteljesen megfertőzték a mainstream zenéket is.

Technikailag megfogalmazva ez a dobokra lefordítva azt jelenti, hogy a viszonylag rövid lecsengésű, attackos hangokat kedveljük. A rövid dobhangok rendkívül jól házasíthatóak más ütős hangszerekkel. Az igazi kihívást az szokta jelenteni, ha élő dob és programozott ütősök vegyítése a kitűzött cél. Ebben az esetben teljesen más trükköket kell bevetni. Szorítkozzunk olyan praktikákra, amelyek a dobokat és az ütősöket képesek koherens egésszé varázsolni, attól függetlenül, hogy a valódi felvétel megelőzte-e a dob vagy perkusszió produkciót vagy sem. Talán közhelynek tűnik, de attól még hatásos eljárás, ha közös térbe helyezzük a dob és az ütős hangszereket. Erre nagy kedvencem szokott lenni a Valhalla Vintage Verb Chamber algoritmusa vagy a TC Electronics VRS szoftverének 40×40 ft Studio presetje. A zengetés mértékét annak a függvényében állítom be, hogy száraz vagy teres groove szekciót képzelek el a dalnak. Még ha száraz dobokat szeretnék, akkor is az a véleményem, hogy a mai produkcióknál muszáj megzengetni a dobokat, természetesen olyan mértékben, hogy érezni lehessen, de konkrétan ne halljuk ki. Erre a feladatra olyan reverb szoftvert válasszunk, amely szépen tud természetes hatású kis tereket emulálni. Szerintem az Eventide Ultra Reverbje és a 2CAudio Aether terméke versenyképes lehet ebben a témában. Ezen felül, az összes pergő, clap és kettő-négyet hangsúlyozó hangszert ezen felül rövid lecsengésű 0,6-0,8 másodperces plate algoritmussal szoktam megkínálni. Általában 20-30 ms közé állítom a predelayt, így még pattogósabbá teszem a hangzást azáltal, hogy elválasztom időben a direkt jelent és a zengetést. Ezzel a plusz processzálással egyszerűen külön hangsúlyt tudok adni a pergőnek. Arról se feledkezzünk meg, hogy ezzel a plate dologgal sikeresen össze tudom mosni, ha több hangból tevődik össze a hangzás. Így egy erős hang a végeredmény, és nem több hang egyvelege.

Az egybezengetések mellett rendkívül kedvelem a párhuzamos processzálásra állított dinamika processzorokat. Például nagy kedvencem az SPL Tansient Designerét úgy állítani egy auxra, hogy maximumra van tekerve az attack és minimumra a hangerő és a sustain. Ha nincs arra szükség, hogy az egész dalban hangsúlyozzam a groove pattogóságát, akkor csak a refrénben küldöm rá erre a paralel effektláncra a pergőt és a lábdobot, indokolt esetben a lábcint is. Ezzel a keverési technikával garantáltan robbani fog a dobszerkó a refrénben. Méltó módon elkülönül a versszak és a refrén groove-ja. Ügyeljünk arra, hogy jó ízléssel lőjük be a párhuzamos processzálás hangerejét. Ha túlhangsúlyozzuk, akkor olyan érzésünk lesz, mintha valaki dilettáns módon le- és feltekergeti a dobok hangerejét. Nüansznyit adagoljuk csak a mixbe, épp, hogy halljuk a különbséget. Érzetben úgyis sokat fog dobni az egészen. Ha nem feltétlenül tranziensekre van szükségünk, hanem plusz energiára, akkor tranziensekbe beavatkozó szoftver helyett egy péppé komprimáló 1176 emulációt szoktam a párhuzamos processzió végére biggyeszteni. Erre a kedvencem a Softube FET compressora vagy a Waves CLA76 pluginje.  Ebben az esetben nem vagyok rest 15-20 decibelt komprimálni. Ezzel nem eshetünk túlzásba, hiszen paralel processzálásról beszélünk. A péppé passzírozott jelet keverjük a nyers hanggal. Szintén refréneknél a megfelelő mértékben adagolva energikussá teszi a lábdob pergő párost. Próbáljuk ki, a hatás nem marad el. Természetesen auxra kötve nem csak a fent említett két processzort tehet jó szolgálatot. Engedjük szabadjára a kreativitásunkat!

Ejtsünk még néhány szót a dob bus processzálásáról! Számomra, ahogy az egybezengetés egybedolgozza a különböző hangszereket egy koherens egésszé, úgy az érem másik oldala hangszerek egyként kezelése. Popzenénél bevált nálam, hogy Multiband kompresszorral kontrollálom a különböző frekvenciatartományokat. Fabfilter ProMB-t vagy MCDSP Mc2000használok erre a célra. Majd ezután a BOZ digital +10db kompresszorával 2-3 decibellel szűkítem a dinamikatartományt. Az én ízlésemnek így válik kerek egésszé a dob és perka mix. Rockzenénél kicsit más a megközelítés: hangzástól függően néha lecserélem a Multiband kompresszort az SPL Tube Vitalizere. Ezután pedig Neve 33609 emulációt használok leggyorsabb release time beállítással. A tresholdot pedig leglazábbra állítom úgy, hogy csak a leghangosabb peakek legyenek megfogva. Szoftverváltozatban a Waves V Compja és a Nomad Factory British compressora nagyon jó, mindkettő Neve digitális inkarnáció.

 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,