A címadásból könnyen kikövetkeztethető, hogy ingyenes pluginekről lesz szó. Többször hangsúlyoztam már, hogy még mielőtt az összes létező feltört plugint feltelepítenénk a gépünkre, nézzünk körül az ingyenes változatok birodalmában. A hekkelt társaik kíméletlenül leterhelik a gépünket, ezáltal drasztikusan csökkentik a teljesítményt. Szerintem egyenként érdemes új játékszert telepíteni a gépünkre. Előbb meg kell tanulni használni, megérteni, hogy mire képes, kitapasztalni a felhasználhatósági területet, majd megkeresni azokat a zenekészítési szituációkat, ahol inspirálni tud minket az alkotás folyamatában. Ha egyszerre sok új pluginünk van, akkor beleeshetünk abba a hibába, hogy azt se tudjuk, hogy hol kezdjük az egészet. Következzen néhány ingyenes plugin, amely minőségben, ötletességben és hangzásban biztosan versenyre kellhet fizetős társaival.
TDR VOS SlickEQ
Ez a rendkívül zenei processzor 32 és 64 bites kivitelben is elérhető. AAX, AU, és VST formátumban is telepíthetjük, ami azt jelenti, hogy a legtöbb DAW-ban használható, legyen az Pro Tools, Cubase Ableton vagy Logic. Pultec típusú program hangszínszabályozó emulációról van szó, amely jóval több egy egyszerű inkarnációnál. Nem csak két sávot tud, hanem hármat: mély-, közép-, és magas tartományban egyaránt operál. Ne számítsunk sebészi pontosságra, viszont nem lineáris viselkedésével bármely hangsávnak karaktert képes varázsolni. Rendkívül inspiratív játékszer. Hogy miben is több mint egyszerű Pultec EQ? Nem csak egy nagy előd válaszgörbéjét szimulálja, hanem négyet. Jellegében a british Neve típusú előfokok nem-linearitását (non linearity), míg a german a Neumann keverőpultokat utánozza. Szerintem a soviet típus kitalált jelleg, de nagyon érdekes. Az auto gain bekapcsolásával azonnal kompenzáljuk a kimeneti hangerőt, vagyis a kimeneti és bemeneti hangszint mindig azonos. Így könnyen eldönthetjük, hogy a hangszín manipuláció jó vagy nem jó. Nem eshetünk abba a hibába, hogy jobbnak ítélünk valamit, ami hangosabb, mert ebben az esetben átverjük magunkat. Figyelemre méltó a processzor szaturációs funkciója. Hangzásában nagyon egyedi. Csak ajánlani tudom!
Izotope Dynamic Delay
A legtöbb házi stúdiós arc előtt nem ismeretlen az Izotope cég. Általában az Ozone mastering szoftvercsomag jut eszébe a szakmabelinek. Azonban a kezdetektől a fejlesztő csapat nem csak a masteringre koncentrált, hanem más termékeikkel a kreatív produceri munkát is próbálta segíteni. Legújabb termékük egy nem mindennapi késleltető. Gyakorlatilag két delay, compressor–expander, és granuláris szintézis rafinált kombinációja. A processzálandó hangssáv dinamikai váltakozásának függvénye, hogy mi történik az effekttel. Hangos és halk részek egymásutánja befolyásolja a késleltetés milyenségét. A tranziensek határozzák meg, hogy milyen zeneiséget csikarunk ki a pluginből. Ne egyszerű késleltésre számítsunk, sokkal inkább komplex térélményre. Új, a szokványostól merőben eltérő zenei világokat alkothatunk a segítségével. Szinte minden plugin formátumban elérhető. Bármely workstation szoftverrel használni tudjuk. Tessék sietni, sajnos csak március 10-éig ingyenes!
UHE protoverb
Az Uhe szoftvergyártó céget sem kell különösebben bemutatni a hazai producer közönségnek. Számos szintetizátorával és más effekt processzorával már felhívta magára a figyelmet. Urs Heckmann és programozó csapata a Diva nevű szintetizátorával és Uhbik effektcsomagjával már magasra rakta a lécet. A Protoverb algoritmikus zengető sem okoz csalódást. Senki se tévesszen meg az egyszerű felhasználó felület. Ez az egyszerűség egyáltalán nem tükrözi az algoritmus komplexitását. A legtöbb térszimuláló algoritmus a falakról visszaverődő rezonanciákat és reflexiókat próbálja szimulálni. A Protoverb pont az ellenkező elven alapul. A lehető legtöbb rezonanciát modellezi az elképzelt térben, ezáltal nagyon természetes hangzású lesz az eredmény. A hosszú lecsengésű hangok tovább rezonálnak, mint a rövidek. Így a levegő lomhasága bele van kalkulálva a térélménybe. Ha több hangszert zengetünk egybe, akkor nem egy homályos mocsár lesz a válasz, hanem sokkal inkább térben jól elkülöníthető hangsáv. Az algoritmus rengeteg párhuzamos és soros késleltetések hálózatával valósítja meg a térélményt. Két véletlenszerű elem van beleépítve az algoritmusba: itt kezdődik a plugin érdekessége. Tizenhárom véletlenszerű számjeggyel vezérelhetjük a tér tulajdonságait és a késleltetések hálózatát. A legjobb és a legrosszabb zengetés kódját keresik. Március 31. a beküldési határidő.