Oldal kiválasztása

Legtöbb haladó szinten lévő hangmérnök vagy producer rögtön rávágja, hogy igen, persze, hogyne tudnám, hogy miről van szó! Az első dolog, amit séróból felsorolnak, az, hogy Fairchild.  Eminensebbek még okoskodva hozzáfűzik, hogy Manley Vari- Mu és nagyjából le is van tudva a téma. Sajnos a tudásanyag nagyjából eddig terjed, pedig nem szabad itt megállni! Nézzünk a dolgok mélyére! Az angolszász szakirodalom leginkább ehhez a kompresszor típushoz köti azt a jelenséget, amikor komprimálás során valódi zenei textúrákat tudunk létrehozni.

Ugye milyen vadul hangzik?

Zenei textúra kompresszor használattal? Az meg hogy a manóba lehetséges? Arra a jelenségre gondolnak itt a tengerentúli szakírók, amikor komprimálás után, a sok-sok harmonikus torzítással és természetesen a jellegzetes lassú dinamika szabályozással olyan érzésünk támad, hogy a kezelt hangsáv koherens egységet képez a zenei környezettel. Igen a különálló elemekből művészi értékkel rendelkező egység kovácsolódik. A zenei elemek összegyúrva magasabb minőséget képviselnek, mint különálló entitásként.

De vigyázat! Itt általában nem mix bus, vagy összegző csoportok komprimálásáról van szó. Leginkább a különálló hangszerek Vari- Mu kompresszoral való dinamikaszabályozásáról beszélek.

 

Jogosan vetődik fel mindenkiben az a kérdés, hogy mik is valójában ezek a túlmisztifikált technikai eszközök. Annyit érdemes elöljáróban leszögezni, hogy a kompresszorokat a detektáló áramkörök szerint csoportosíthatjuk. Öt nagy csoport létezik. Ezekről régebbi cikkeimben részletesen írtam. A Vari- Mu kompresszorok a legrégebbi típusok. Az analóg kompresszorok között az elsők ezt a típust alkották. Ebben az időszakban, a negyvenes évek végétől egészen az ötvenes és hatvanas évek elejéig, minden elektromos áramkör csöves volt. A csöves áramkörökre jellemzőek voltak a nagyarányú harmonikus torzítások és a lassú válaszidők. Ezek az eszközök általában páros felharmonikusokat generáltak, amik mindig oktáv viszonyban álltak az alap hanggal. Fontos megjegyezni, hogy a transzformátorok a jelútban, mind a bemeneti, mind a kimeneti oldalon, döntő szerepet játszottak. Ezek a transzformátorok gazdagították a hangzást a beszédtartományban, azaz körülbelül 800 és 3500 Hz között.

Valóban így hat a szöveg, mintha egy kurblis autót próbálnék eladni a rakéták korszakában, kiváló reklámszöveggel. Azonban a hasonlat nem tökéletes, mivel ma az uralkodó zenei hangzás kialakításában valójában az elmúlt száz évből származó áramkörök egyaránt relevánsak. Ezzel ellentétben például a nyolcvanas évek elején a 1176-osokat, LA2A-kat és Pultec eq-kat szinte teljesen háttérbe szorították.

 

 

A Fairchild plugineken túl, elsőként az Arturia Tube-STA nevű szoftvert emelném ki, mert véleményem szerint ez az egyik legkiemelkedőbb plugin emuláció, ami valaha készült. Ez nem csak a címben szereplő csoportra igaz, hanem általában minden esetre. A legjobb. A hangja egyszerűen csodálatos. Úgy tudok vele akár 15-20 decibellel komprimálni, hogy közben nem jelentkeznek zavaró hangzásmellékhatások. Más gyártók analóg modellezéseinél nem ritka, hogy már 7-8 decibelnyi összenyomásnál teljesen természetellenessé válik a hang. Az eredeti hardver berendezést eredetileg főként televízió- és rádióstúdiókba tervezték beszédhang kezelésére, de már az ötvenes években elterjedt a tengerentúli zenestúdiókban is. Én személy szerint ének- és basszushangszerekre szoktam használni. Mindenképpen érdemes egy pillantást vetni rá.

 

Remélem, senki nem vádol elfogultsággal, ha az Universal Audio portékái kitüntetett helyet kapnak a szubjektív felsorolásomban. Kiemelném az UAD 175 B és 176 plugineket. Bundle formában kapható ez a két modell. Nagyon jó, zenei masinákról van szó: hangzásukra jellemző a gazdag csöves jelleg, az elképesztő zenei textúrák. Nincs olyan hangszer, amelyen ne használnám szívesen. Véleményem az, hogy csoport csatornákon kevésbé szerencsés használni. Viszont a dobokon kívül mindig megtörténik a csoda használatukkor.

A legolcsóbb megoldás, ha a címben szereplő kompresszor típus emulációját szeretnénk megvásárolni, a német Klanghelm nevű cég MJUC szoftvere. Három különböző modellt tartalmaz: egy Fairchild típust, egy Manley Vari-MU változatot, és nem utolsó sorban egy Urei 176-175 variánst. A hangzásáról csak a legjobb jelzők jutnak eszembe.

A nagy múltú Waves tekintélyes portfóliójából ki szeretném emelni az Abbey Road sorozat RS 124-es digitális kópiáját. Mindenképpen érdemes meghallgatni, hogy mire képes.

A Plugin Alliance égisze alatt publikáló Neold szoftverfejlesztő csapat Neumann U 73-as kompresszor átiratát is ajánlom. Énekben, basszuson és akusztikus gitáron csodákra képes. Érdekes megoldás, mivel egy csöves mikrofon előfok és az említett kompresszor van egy channel strip pluginné összegyúrva. Neold u76VU73 név alatt található meg.

Nemcsak egyes hangszereken használhatóak ezek a kompresszorok. Erre jó példa a Manley Vari-Mu kompresszora, amely masteringnél és master bus processzálásnál is hatékony.

Három nagyon jó emulációt említenék meg: az UAD2-es platformon is megvásárolható, natív formában pedig a Pulsar és az IK Multimedia változata érhető el. Lehet kísérletezni és eldönteni, hogy melyik a legjobb változat. Tudom, hogy az ízlés dolga, hogy ki melyiket részesíti előnyben. Az utóbbi időben a Pulsar szoftverét használom a legtöbbet.

 

Végül kiemelném az SPL Iron kompresszorának plugin változatát. Nem könnyű megtanulni használni, de cserébe garantáltan megéri a fáradságot.

Remélem, kedvet csináltam a Vari Mu típusú kompresszorok szoftver változatainak felfedezéséhez. A kulcs az, hogy ne egy letűnt kor ósdi masináiként tekintsünk erre a csoportra!