Oldal kiválasztása

Az újesztendő kezdetén összegezni illik a történteket. Például felsorolni a 2022-es legjelentősebb pluginjeit. Igen ez valóban szép tradíció. Most megtöröm ezt a szokást, mert inkább az elmúlt harminc év számítógépes processzoraival foglalkoznék, amelyeken nem fogott az idő. Még ma is használhatóak, nem avultak el. Nem azért vállalkozom erre, mert az elmúlt évben nem voltak jelentős újítások a pro audio szoftverek területén, sokkal inkább az fűt, hogy ne feledjük a múltat, és ne essünk abba a hibába, hogy aránytalanul túlértékelünk mindent, ami újdonság.

Az oldtimer nem túlzó kifejezés, hiszen az autók is harminc év betöltése után tartozhatnak ebbe a kategóriába. Listát készítek, de nem szeretnék ragsort állítani.  Még az is elképzelhető, hogy ötven év múlva a következő hangmérnök és producer generációk úgy fognak ezekre a számítógépes programokra tekinteni, mint mi ma az Urei 1176-ra vagy a Farchild 660-ra.

Következzenek szubjektív kedvenceim!

Waves Renaissance Vox

 

A kétezres évek legelején már szinte klasszikusnak számít. Szakmai fejlődésem elején sokáig azon a véleményem voltam, hogy nem létezik igazán alkalmas kompresszor plugin amely alkalmas ének keverésre. Amikor megismertem ezt a fura szerkezetet, megváltott a nézetem. A gyártó azt ígérte, hogy az 1176 működését próbálta leprogramozni ebben a termékben. Természetesen ne a harmonikus torzulást és a felharmonikus generálást keressük. A varázslat az volt, hogy már relatív kis értékű, 3-4 decibelnyi dinamikaszűkítés után olyan hangosnak kezdtem érzékelni az éneket, hogy bármely sűrű hangszerelésben kivívta saját központi szerepét a mixben. Mindezt úgy oldotta meg, hogy nem lapította életidegenné az ének előadást. Szerintem ez a tulajdonsága tette klasszikussá. Sok kolléga kicsit úgy tekintett rá, mintha csalás lenne. Ma is sűrűn használom mindennapi munkálataim során. Karakterességet ne kérjünk rajta számon, teszi a dolgát és kész.

 

 

Focusrite D2/D3

Régi Pro Tools felhasználók most csettintenek egyet. Több mint húsz éves algoritmusokról beszélünk. Fénykorában 500 dollárt kértek ezért a két processzorért. Alapvetően a Focusrite Red sorozatának, kompresszorának és hangszínszabályozójának szoftveres emulációi. A vasak elsősorban összegzett csatornák kezelésére lettek tervezve, a szoftveres világban elsősorban az egyes hangszerek és énekek befolyásolására használták a zenekészítő szakemberek. 2015-ig csak Pro Toolsban használható formátumban léteztek. Ma már szinte minden DAW-ban használhatjuk őket. Ezeknél a plugineknél már felfedezhető minimálisan olyan törekvés, hogy hozzák a vasak nem lineáris viselkedését. A D2 még ma is az egyik legfrekventáltabban használt EQ-m; imádok nem kívánt frekvenciákat szűrni vele az egyes zenei sávokon. A D3 volt nagyon sokáig az egyetlen plugin, amely jól hozta a VCA kompresszorok jellegzetes hangzását a digitális világban. Ma is előszeretettel használom side chain feladatok megoldására. No meg persze lábdob komprimálására hard knee módban.

 

McDSP Analog Channel

Szintén húsz évnél idősebb termékről – két külön processzorról – beszélünk. Az egyik a szalagos magnók harmonikus torzításait szimulálja, míg a másik a legendás keverőpultokét. Persze ez ma nem számít különösebben szenzációs dolognak, hiszen Dunát lehet rekeszteni a szaturációs pluginekből. Ez azonban nem volt mindig így. Az ezredforduló tájékán konkrétan nem létezett ilyen termék a piacon. Talán a Sony Oxford Inflator szoftvere csinált valami hasonlót, de ezzel vége is a történetnek. Az McDSP volt az első cég a világon, aki arra vállalkozott, hogy az analóg berendezések soundját varázsolja újjá a DAW-okban. A szalagos magnókat idéző modul ma is nagyon friss, például imádom basszus és ének sávok karakteresebbé tételénél használni. A másik processzor pedig nagyon sokáig az egyetlen épkézláb NEVE hangzást tudó szoftver volt. Rendkívül kreatív eszközök, és ma is nagyon frissen hatnak.

 

Universal Audio 1176

Itt nem tévedés történt! Szándékosan nem írtam le, hogy UAD, mert az egész úgy rajtolt, hogy még nem is létezett ez a DSP platform. A kezdetek kezdetén Pro Tools Mix rendszer chipjein futott ez a szoftver, egészen 2006-ig. Akkoriban úgy találtam, hogy ugyan nem olyan jó, mint a vas, de dobokra és énekre egészen jól használható. Valóban hozza a hardver dinamika összenyomásának hangját, de jóval kevesebb karakterrel. Később UAD1, majd később UAD2 platformra költözött ez a plugin. Megjelenése óta töretlenül használom. Ma is kiváló háttérénekek és tamok kezelésére. Ma ezt a szoftvert UAD2 1176 legacy-nek nevezik. Egyszerűen nem tud elavulni.

 

Eventide 2016 Reverb

Először a Room algoritmus tulajdonosa lettem a kétezres évek közepén. Elsőszámú zengető processzorom volt dobokon és éneken, ha kis térbe szerettem volna helyezni a mixet. Csalhatatlan nyolcvanas évek hangzást lehetett segítségével teremteni. Nem sokkal később megvásároltam a Plate modult is. Pillanatok alatt a kedvenc zengetőmmé vált gitárokra és billentyűkre. Széles körben nem igazán terjedt el, mert kizárólag Pro Tools Mix, később HD chipeken futott. 2015 után jelentek meg a natív változatban. Négy éve revízión estek át. A két algoritmus immár egy plugin lett, új köntösben. Jelentős újítás, hogy a régi vas konvertereinek a hangzását is precízen modellezték. Ma is gyakran használom ezeket a processzorokat, főleg hiphop, szintipop felvételeknél. Mindig előkerül, ha a nyolcvanas évek soundját szeretném megidézni. Elnyűhetetlen darab.

A szubjektív nosztalgiázás végén meg szeretném jegyezni, hogy még legalább tizenöt őskori plugint fel tudtam volna sorolni… Kettőt ki is emelnék: IK Multimedia Classic Clipper és a Waves Renaissance Reverbje. A legfontosabb, hogy gyakorlatilag mindegyiket használom a mai napig, nem csak a részletesen tárgyalt ötöt, hanem mind a húszat.