Angolszász szaklapokban, blogokon, vlogokon rendkívül népszerű téma, hogy melyik szoftver közelíti meg leginkább hangzásban a legendás vasakat. Izgalmas téma, és kétségtelenül hasznosabb időtöltés, mint Szomszédok ismétlést bámulni. De hasznos-e minden esetben ehhez hasonló összehasonlításokba bocsátkozni?
A vasak analóg mixing környezetben használva váltak legendává. Más volt a gain staging analóg tartományban, mint digitálisban. Más volt a gondolkodás. Más volt a stratégia. Más volt a mindset. Számomra az a legnagyobb tanulság, hogy nem feltétlenül a legszolgaibb másolat a legjobban használható a mai mixing környezetben. Fenntartásaim előrebocsátása után következzen a témáról szóló írásom!
A Lexicon 480 L 1986-ban jelent meg. Már a megjelenés pillanatában forradalmasította a digitális effektek piacát. A világ összes vezető stúdiójában használták. A konkurens cégek hada igyekezett hasonló termék piacra dobásával. Gondolok itt a Yamaha Rev 1-re, a Roland R880-ra az AKG 68K-ra, Dynacord DRP20-ra és társaikra. Kis túlzással megjelenése óta minden zengető egy kicsit erre szeretne hasonlítani, mind minőségben, mind természetességben. Ez természetesen igaz a plugin zengetőkre is. Lehet szeretni, lehet utálni a szóban forgó berendezést, de egy biztos: megkerülhetetlen. A megjelenése óta eltelt 36 év alatt megszámlálhatatlanul sok lemezen szerepelt. Nyugodtan fogalmazhatunk úgy, hogy klasszikussá vált ez az ikonikus effekt masina. Gondoljunk itt a nagyméretű keverőpulton elhelyezkedő fehér kezelőfelületre, amely biztosíték volt arra, hogy jó stúdióban járunk.
Személyes kapcsolatom az említett dobozzal az, hogy több mint 5 évig használtam, jó egy évtizeddel ezelőtt, majd egymotoros Lexicon PCM 80 vásárlására serkentett, amely hasonló konverterrel van szerelve és tartalmazza a 480 Reverb és Random Hall algoritmusát. Jól ismerem a vasat. Próbálok objektív maradni a szoftverek vizsgálatánál. Részletes jellemzés helyett csak az alapvető élményemet írnám le: melegség, mélység, nagyság; mindezt úgy, hogy organikusan épül a zene szövetébe.
2010 előtt több zengető is szeretett volna úgy szólni, mint a 480-as cucc, de általában kevés sikerről tudok beszámolni. Ez az a korszak, amikor még meglehetősen bádog hangzásúak a szoftver reverbek. Ezekhez képest még egy ósdi Lexicon LXP 15 is megváltás. A legtöbb plugin szintetizált valamiféle teremélményt, azonban a valódi mélység élménye még messze elmaradt. Két évvel a évtizedforduló után üstökösként jelent meg a dán Relab dedikáltan Lexicon 480-as emulációja. Az LX480-as fantázianevű termékükben először csak a Random Hall algoritmus készült el. A bámulatra méltó hangzás egyből eloszlatta a kételyeimet. Valódi nagyság, mélység érzete egy plugintől szenzációs érzés! Kisvártatva elkészült a többi algoritmus digitális inkarnációja. Teljes lett a projekt. Azóta már a harmadik reviziónál tartanak. Ami személyesen megérint, az a korabeli konverterek precíz modellezése. Nagyon jól használható éneken, dobokon, és szinte bármilyen hangszeren. Nagyon hasonló megszólalás, mint a vas, hasonló élménnyel. Nagyon szeretem az ambiance algoritmusával a zenébe illeszteni a hangszereket. Kézzel fogható távolságérzetet kölcsönöz szinte bármilyen zenei elemnek. Kedvenc dob szoba zengetésemet is pillanatok alatt ki tudom tekerni: 0,9 ms-os közepesen reflektáló terem. Még a rögzített élő dobokat is össze képes ragasztani a mintákkal úgy, hogy komplex egységet képezzenek. Nagyon jól hozza a nyolcvanas évek életérzését, de mint minden klasszikusra, így erre a szoftverre is igaz, hogy ha kell, időtlen is tud lenni. Zenei stílustól függően a Fat Plate vagy Jazz Hall presetekből kiindulva az énekeknek mindig meg tudom találni az egyediséget. Nagyon jól sikerült darab ez a termék: sokoldalú és precíz modellezés egyszerre. Mindenkinek csak ajánlani tudom. Egyedül a 350 dolláros ára egy kicsit ijesztő lehet, de olykor akciósan is megvásárolható, sokkal olcsóbban.
2013-ban jelent meg az RC48 a Native Instrument és a Softube szerelemgyereke. A kiindulási alap itt is a címben szereplő leghíresebb hardver zengető volt. Azonban itt nem a dán céghez hasonló precízitásra való törekvés volt az elsődleges szempont. E plugin hangzását hallva az a benyomásom, hogy nagyon jó minőségű portékáról van szó: a karakter valóban stimmel, de mégsem arról van szó, hogy a megtévesztésig autentikus megszólalásra törekedtek a fejlesztők. Két algoritmust kapunk a pénzünkért: hall és random hall. Mindkettő nagyon hasonlóan hozza az eredetihez köthető érzéseimet: a nagyságot, a mélységet és a melegséget. Alapvető élményem az, hogy rendkívül könnyen programozható és alakítható a szükségeink szerint. Elsősorban billentyűkön és gitárokon szeretem használni. Titkos fegyverem narráción a small hall and echoes presetje. Azért szerethető, mert szinte észrevehetetlenül épül a zenébe. Nem okoz fennakadást, nem maszkol mást hangszert. Kicsit meseszerű a lecsengése, nem annyira természetes, mint a dán cég LX480-as szoftvere. Azonban kis terek, ambiance hatások megteremtésére előszeretettel használom. Nagyon jó hang elérhető áron. 69 dollárért bárki a leghíresebb reverb algoritmusait használhatja.
2019-ben az UAD jelentkezett egy dedikált 480-as digitális modellezéssel. Még a logo használatát is licenszelték. 350 dollárba kerül. Kizárólag a saját DSP platformjukon fut. Egy teljes chipet elfoglal használat közben. Számomra ezek a tények mind azt ígérték, hogy most aztán itt van a Kánaán. Nagyon jól hozza a 480-as soundot és karaktert. A Fat Plate presetje zseniális. Imádnivaló. Az eredeti vas minden részlete le van modellezve, természetesen az utolsó 4.10-es firmware-rel. Egy kicsit olyan érzésem volt, mintha a valódi géppel dolgoznék. Csak utána jött a kijózanodás pillanata… zenébe illesztve kevésbé viselkedik úgy mint a klasszikus előd. Nem alkot koherens egységet a zene szövetével, inkább összeveszik vele. A karakter megtévesztésig hasonló, azonban az az érzésem, hogy nem ugyanarról a minőségről van szó. Sajnos mindig találok valami fanyalogni valót.
Talán segített a cikk abban, hogy el tudjuk dönteni, egyáltalán tetszik-e a szóban forgó karakter. Ha igen, akkor melyik termék felel meg a zenei ízlésünknek és fér bele a zenélésre szánt költségvetésünkbe.