A legtöbb producer és hangmérnök inkább a granuláris szintézis fogalmával van tisztában, és kevésbé az ezen az elven működő effektekkel. Ebben az írásban kreatív processzorok bemutatására teszek kísérletet. Általában felvetődhet az az ellenérv, hogy miért is van szükség különleges effektekre? Erre nem tudom, hogy létezik-e jó vagy rossz válasz. Viszont abban biztos vagyok, hogy az aktuális produkciós és mixing trendek szerint elsődleges cél a gazdag zenei rétegek és textúrák kialakítása. Layerek kialakításához és a gazdag sound megteremtéséhez sokszor nem elég a konzervatív eszköztár: többre van szükségünk, mint zengetőkre, késleltetőkre és modulációs effektekre.
A granuláris elven működő processzorokat úgy lehet konyhanyelven bemutatni, hogy a beérkező zenei anyagokat apró szövetekre szabdalja, és azokat eddig nem ismert zenei világba állítja össze. Sejtem, hogy ez egyenlőre homályosan hangzik. Próbáljuk meg körbejárni a témát. A szóban forgó effektek vagy szintetizátorok általunk meghatározott hosszúságú szeletekre szedi szét a bejövő hangot, vagy az oszcillátor zaját. Ezeket az apró (milliónyi) hangszegmenseket granulároknak nevezzük. A granulárok befolyásolását és újból egységgé illesztését tudják a címben említett gépek és szoftverek.
Jól ismert hatás a modern zenében, amikor ilyen apró zenei szegmensek, vagy granulárok szabályos időnként ismétlődnek. A hangzás újszerűsége abból fakad, hogy véletlenszerűen kiválasztott granulárokat késleltetünk, másokat zengetünk, a harmadik csoportot meg kegyetlenül megmoduláljuk. Tudom, hogy ez elsőre nagyon vadul hangzik, azonban a valóság az, hogy ennél még sokkal vadabb effektusok is kialakíthatók ezekkel a komplex, nagytudású gépekkel. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem új fejleményről számolok be, hiszen a nyolcvanas évek végén az Eventide processzorok már operálni tudtak granuláris módon. A másik, kilencvenes években megjelent csúcs granuláris processzor a Symbolic Sound Kyma X Capybara gépei. Igazán nagy tudású csúcsszámítógépekről beszélünk. A technológia újdonsága és a processzorok árai miatt akkoriban rendkívül drága volt. Egy igazán alap gép ára 10000 dollár volt. Ezért csak nagy stúdiók engedhették meg maguknak. Igazán a filmes világban vált elterjedtté, ahol előszeretettel alkalmazták az újszerű hangzásokat.
Számítógépes szoftverek formájával valamikor később kezdett elterjedni ez a technológia. Mindenképpen úttörő volt a Soundtoys mai is elérhető Crystallizer pluginje. Az eventide exprogramozóiból verbuválódott szoftverfejlesztő csapat igazán nagyszerűt alkotott. Tizenöt évvel ezelőtt, ha speciális hangzásra, gazdag zenei textúrákra volt szükségem, akkor mindig a Soundtoys cég szóban forgó masinájához nyúltam.
A számítógépek teljesítményémnek növekedésével egyre több gyártó jelentkezett granuláris processzorral. Említésre méltó fejlemény, hogy az elmúlt nyolc évben az Eventide pluginjei már native formátumban is elérhetők. A H 3000-es vas algoritmusait tartalmazó plugineket azok számára ajánlom, akiket lázba hoz a korabeli granuláris hangzás. Vigyázat! Instant eighties, nineties vibe! A modernebb hangzásokat kedvelők számára inkább a szóba hozott cég H9-es pedáljának algoritmusát rekreáló Crystals pluginjét ajánlom. A szoftver komplex reverb, delay és pitch shifter érdekes egyvelege. Az extrém feedback beállításoknak és a modulálási lehetőségeknek köszönhetően úgy viselkedik, mint egy granuláris szintetizátor. Végtelenül csengő bongó kristálybarlangban érezhetem magam használata közben. A kétoktávnyi le- és felpitchelési lehetőség miatt egészen megdöbbentő hangzásokat állíthatunk elő. Nagyon kreatív és erős sound design eszköz nem mindennapi zenei rétegek kialakítására.
Azt , hogy az Eventide bűvkörén túl is van élet, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy két olyan szoftver is megjelent egy éven belül, mely túlmutat a szóban forgó cég hagyatékán. Az első plugin, amit megemlítek, az a Plugin Alliance égisze alatt üzemelő Unfiltered Audio terméke. Ezt a fejlesztőcsapatot azért kedvelem, mert egyáltalán nem vintage emulációkra törekszenek, hanem új, eddig nem tapasztalt hangzások előállítására. A Silo névre keresztelt granulár szintézisen alapuló processzoruk egyszerű felhasználású, rendkívül intuitív szerkezet. A bejövő anyag végtelen számú feldarabolásán és véletlenszerű egymáshoz fűzésén túl, minden automatizáció nélkül eseményt, dinamizmust, mozgalmasságot visz a zenénkbe. A granuláris rész ki van egészítve nem konzervatív értelemben vett zengetési és más spektrális lehetőségekkel. Ez teszi igazán sokoldalúvá ezt a masinát. Még akusztikus jellegű zenéknél is használom különféle nem szokványos zenei rétegek kialakítására.
A másik friss szoftver, amiről írni szeretnék, a pár hete megjelent Arturia nagyágyú, a Fragments. A szokványos granuláris szintézis lehetőségeken túl eldönthetjük, hogy milyen zenei szövetet szeretnénk kialakítani: klasszikus granuláris hangzást, vagy ritmikus, netán szőnyegszerű textúrát. Mindez még meg van fejelve különböző effektezési lehetőségekkel: zengethetünk, tetszőlegesen késleltethetünk, és nem szabad elfelejteni, hogy a modulálási lehetőségek száma szinte végtelen. Használat közben döbbentem rá, hogy micsoda lehetőségek rejlenek ebben a szoftverben. Egyelőre éneksávokra szeretem leginkább használni, izgalmas mozzanatok kialakítására, de a hangmagasság átalakításával már számtalan mély és hipnotikus textúra kialakításával is kísérletezem. Megunhatatlan!
Remélem sikerült meghoznom az étvágyat a granuláris effektekhez, izgalmas és nem szokványos soundok kitekeréséhez. Vigyázat, addiktív!