Nem egy és nem is két kérés érkezett hozzám a közelmúltban, hogy foglaljam össze azokat a lehetőségeket, hogy milyen irányban érdemes mozdulni, ha valaki ki szeretne lépni a digitális berendezések bűvköréből a házi stúdiójában. Korábban többször leszögeztem, hogy bizonyos feltételeknek teljesülni kell, hogy egyáltalán legyen értelme az analóg világ felé nyitni. Nézzük át, mire is gondolok!
Ahhoz , hogy valamilyen képződményt stúdiónak tudjunk ma nevezni, kell egy bikaerős számítógép megfelelő hangprocesszáló szoftverekkel felszerelve, AD és DA konverter és lehallgató rendszer. A számítógépet szerintem nem is kell megindokolnom, mert az a lelke egy otthoni zenei alkotóműhelynek. A pénztárcánkhoz mérve a legerősebb konfigurációra lesz szükségünk. Nem túlzás azt állítani, hogy amit negyven évvel ezelőtt egy szobányi berendezés tudott elvégezni, azt ma egy számítógépen futó DAW is tudja. A konverterek kérdésköre már nehezebb. Nincs értelme analóg eszköz vásárlásán törni a fejünket amíg, nincs egy jó középkategóriásnak számító konverterünk, vagy hétköznapi nyelven fogalmazva hangkártyánk. A szomorú hír a kalandorok számára az, hogy amíg nem ütjük meg minimum az Apogee, RME szintet konverterek területén, addig teljesen felesleges bővítenünk. Hiába veszünk drága kompresszort, a silány hangkártyánk úgy lebutítja a hangzását, hogy rosszabb lesz, mint egy közepesnél is rosszabb plugin megszólalása. Szerintem egy ezer eurós, legalább nyolc ki-bemenetes hangkártya nélkül ne vásároljunk semmi analóg ketyerét.
A jó és precíz lehallgatás pedig ahhoz kell, hogy halljuk a különbségeket. Hallani kell azt a jó soundot, amiért kiléptünk a digitális világból. Összefoglalva: amíg nem üti meg minőségben a számítógépünk, konverterünk, lehallgatásunk a középszintet, addig teljesen felesleges külső gépek használatán gondolkozni. Szerintem teljes botorság száz eurós hangkártyával rögzíteni egy négyezer eurós Moog szintetizátort. Természetesen ki lehet próbálni, de vajon érdemes?
Leginkább a mixingnél használható analóg eszközökre szeretnék koncentrálni. Elsősorban a master buson használatos masinákról beszélnék. Kezdjünk elsőször a hangszínszabályozókkal. Olyan analóg berendezésekkel érdemes próbálkoznunk, amelyek kis arányú beavatkozásnál is éreztetik jótékony hatásukat. Ezalatt azt értem, hogy kellemes hangzást kölcsönöz a mixünknek, analóg feelinget ad az egésznek a hangszínszabályozás mellett. Erre az egyik legkiválóbb példa a Manley Massive Passive monstrum továbbfejlesztett Pultec stílusú eszköze. Azonban a közel ötezer eurós ára miatt nem hinném, hogy az olvasótábor már holnap rohan megvásárolni. Sokkal olcsóbb alternatíva a Warm Audio mono Pultec klónját párban futtatni. Kellemesen megszínezi még a legcsúnyább digitális harsányságot is. Személy szerint ha csöves áramkörök hangzására vágyom, akkor komporesszor bypassolása mellett két Universal Audio LA610 előfokát szoktam használni master buson mondjuk másfél decibeles magas emelés mellett.
Amikről eddig beszéltünk, azok rendkívül drága berendezések, illetve a két mono masina sztereo párban való futtatása nehézkes, ami a legtöbb házistúdió tulajdonost elkedvetlenít a kísérletezéstől. A fentiekben idézett példáknál sokkal sokoldalúbb és egyszerűbb felhasználású EQ az Elysia Xfiltere. választhatunk, hogy 500-as vagy rackes formában birtokoljuk ezt a vasat. Nagyon szeretem, mert precíz, rendkívül meleg a hangzása. A mélyemelése ütőssé teheti a jó mixet, magasakkal egyenesen csodát művel. Nagyon édesen hozza elő a magasak kellemes susogását. Nincs az a sűrű hangszerelés, ahol ne hámozná elő a levegősség érzetét. Az egyik kolléga úgy fogalmazta meg, hogy előcsalogatja a millió dolláros hangzást. Mindenkinek ajánlom figyelméb. Nagyon apró beavatkozásoknál is imádnivaló, amit művel.
Az Elysia portéka mellett nagyon gyakran kerül a mixeim végére a Kush Audio Clariphonic párhuzamos hangszínszabályozója. Két tartományban tevékenykedik. Az első bandje a valódi közepek mélyebb tartományaiban kufárkodik 600-1200 Hz környékén. Kis arányú processzálás mellett is a teljesség érzetét tudja kelteni. Minden hangszernek szerethetően kerekebb, vastagabb lesz a hangszíne. Mid punch amit hozzáad a hangzáshoz angolul kifejezve. Tudom, hogy szubjektív, de valahogy az SSL 4000 E sorozatának hangzására emlékeztet. A magasban amit művel, az pedig maga a mágia! Gyakorlatilag négy külön tartományt választhatunk ki durván 5000 Hz-től kezdve, hogy hol szeretnénk kiemelni a zenénk csillogását. Én a “silk” beállítást használom a leginkább. Még laptopon vagy olcsó boomboxon hallgatva is hangsúlyozza a magasak igazi, analóg jellegét. Természetesen itt is el kell mondanom, hogy csak megfelelő mértékben használjuk, mert könnyen ronthatunk a hangképen ha túlzásokba esünk.
Kompresszorok választásánál is azt tudom elmondani, hogy olyan berendezések jöhetnek szóba, amelyek már egy decibelnyi komprimálás mellett is jelentősen, jótékonyan és zeneien avatkoznak a hangzásba. A kompresszorok felsorolásánál is eltekintek a nagyon drága Vari-Mu kompresszoroktól, mert ugyan kedvelem és magam is használom ezeket, nem hinném, hogy sokan áldoznának kettő-négyezer eurót ilyen tárgyakra. Összefoglalva azt mondhatom, hogy az SSL nagyméretű pultok olyan nagy hatást gyakoroltak a könnyűzenére, hogy ma a legtöbb elérhető árú master bus kompresszor valamilyen formában a 4000-es pult glue kompresszorának kópiája vagy továbbgondolt változata. Elsősorban a Bettermaker cég C502V 500-as rendszerű masináját emelném ki. Gyakorlatilag egy SSL módosított kópia rendkívül kellemes és karakteres hanggal. Nagyszerűsége és előremutató tulajdonsága az, hogy USB kábelen kapcsolódva a számítógépen plugin formájában tudjuk vezérelni és a beállításait tárolni. Igazán jó beruházás egy kizárólag DAW-ban szocializálódott producer, hangmérnök számára. Kellemes első lépés a vasak világába. A Wes Audionak is létezik hasonlóan a számítógépre integrálható 500-as SSL verziója. Kedvencem az Elysia Xpressora. Nagyon meleg hangzású, és olyat tud, amit pluginek még messze nem. Számomra igazivá varázsolja még a kizárólag samplingekből összerakott zenéket is. Szintén rackes és 500-as változat közül válogathatunk.
Utolsó sorban meg szeretném említeni a Neve 33609 kópiákat is. Keményebb hangzásoknál, rockzenéknél nálam alap. Már csak a használtpiacon beszerezhető a Black Lion Audio AGB szerkezete. Legendásan színezi a zenei anyagot. Mindenből képes a tranzienseket is kihámozni. A Heritage Audio kópiája még megvásárolható. Hiphop muzsikáknál használom. Nagyon szerethető lüktetést kölcsönöz a mixünknek.
Tessék választani! Vásárlás előtt tájékozódjunk, hallgassunk bele minden eszközbe és válasszuk ki az ízlésünknek megfelelőt.
Csak okosan!