Oldal kiválasztása

De mégis hogy lehet egy effekt száraz?! Jogos a kérdés, mert az effektezett jelet általában a nedvesség jelzővel szoktuk illetni a magyar és az angol nyelvben is egyaránt. Ne forgassuk a szemünket, nem filozófiai okoskodásról fog szólni az írás, hanem konkrétan olyan trükkökről és megoldásokról, amelyek segítségével növelhetjük a mélység dimenzióját a zenénkben. A mélység az, amit a leginkább „kispórolnak” hazai produkciókból, többnyire ez a dimenzió nincs kellőképpen kidolgozva. Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy az igazán profi megszólaláshoz a zenefogyasztónak éreznie kell, hogy mi van közel és mi van távol a zene terében.

Körülbelül tizenöt éve részt vettem egy Chris Lord-Alge workshopon. A prezentáció témája egy Green Day dal keverése volt. Nagyon érdekelt a téma, mert ugyan nem voltam a szóban forgó zenekar rajongója, azonban mindig elkápráztatott az agresszív, ütős megszólalásuk. A „punchy” megszólalás mikéntjére voltam leginkább kíváncsi: hogyan kell ütős, száraz, mégis egységes dobhangzást kialakítani. Egységes nemcsak abban az értelemben, hogy hogyan kell a különböző dobtest hangzásokat kerek egésszé gyúrni, hanem úgy is, hogy az egységes dobhang harmóniában legyen a többi hangszerrel.

 

A száraz dobhangzás fortélyaira voltam kíváncsi, amely kíméletlenül ütős, és akár agressziót is közvetít a hallgató felé. Sejtettem, hogy az egésznek a kulcsa a letisztult középmagas tartomány és a letisztult tranziensek. Akkor lepődtem meg a legjobban, amikor szembesültem vele, hogy a középmagasak és a tranziensek mellett az alig érzékelhető zengetők és delayek a punchy hangzás kialakításának szerves részei. Leesett az állam, amikor a mixing rekonstrukciójánál azzal találtam szembe magam, hogy az általam kíméletlenül száraz hatásúnak ítélt doboknál négy különféle zengetést használ párhuzamos processzálással az elsőszámú tengerentúli mixing szakember.

A zengetésnél ne csak arra gondoljunk, hogy valami úszik a térben, és akkor bizonyára az a nyamvadt dob egy hatalmas katedrálisban szól. Szó sincs erről! A zengetések és a késleltetők lehetnek kevésbé dagályosak: amikor rendkívül apró térérzeteket szintetizálnak. Ezeket az effekteket nevezhetjük ‘száraz’-nak. Az angolszász szakirodalom is így nevezi őket. Nézzük meg sorjában, mi is volt az a négy zengetés a dobokon. Az első egy rendkívül rövid, fémes hangzású plate reverb, amelyet csak a pergőn használt a híres szakember, arra a célra, hogy kiemelje a többi dobtest közül. A második tér egy rendkívül szűk szoba algoritmus, amely megadja azt az illúziót, hogy hol is szólalnak meg a dobtestek. Konyhanyelven fogalmazva egy kis, rövid lecsengésű szobába helyezi a dobokat. Ez a száraz jellegű reverb send-return adja meg azt az illúziót, hogy hol is játszik egyáltalán a zenekar. Bizonyos mértékig „Glue” funkciót is betölt ez a kisszoba-zengetés. A harmadik reverb a doboknál szintén egy nagyon fémesen rezonáló plate algoritmus volt, amelynek a predelay paramétere a dal tempójához volt szinkronizálva. Tizenhatod hangnyi idővel volt eltolva a zengetés a száraz hangokhoz képest. Ez az effekt a tamoknak volt fenntartva. A fémesen rezonáló hatás szépen kiemelte a tamok tranzienseit, ezzel csökkentve azoknak búgós hatását. A negyedik reverb egy rendkívül rövid hall algoritmus volt, amely csak a refrénekben volt használva az overheaden, amikor lengőt játszott a dobos. Remek atmoszférát alkotott ez a mini koncerteremnyi effekt.

 

Remélem ezzel sikerült jobban megvilágítanom azt, hogy mire is gondoltam, amikor a cikk megírása mellett döntöttem. Nagyon fontosak a rövid lecsengésű, vagy más szavakkal száraz érzetű reverbek és delayek használata. Több szempontból is. A legfontosabb szerintem az, hogy rétegzettebbé és komplexebbé tehetjük a zenénk hangzását, amennyiben ügyesen használjuk őket A legtöbb hangszer vastagabban , árnyaltabban és egymástól elkülönülve fog megszólalni. Kialakítjuk minden hangszernek a terét, ahol működni tud. Megszületik a zenei elemek harmóniája, együtt tudnak működni.

 

Másodsorban a szóban forgó effektek használatával szélesebbé és egyben izgalmasabbá tudjuk tenni zenénk sztereó terét. Bizony, ha kellő tapasztalatot szerzünk a száraz zengetők és delayek használatával, akkor ki tudjuk tölteni zenei tartalommal a hasznos sztereó teret. Ezáltal növelni tudjuk hangzásunk nagyságát és szélességét. Közelebb juthatunk a tengerentúlon bevett „larger than life” típusú megszólalás ideájához.

Zárásképpen két egyszerű praktikát szeretnék megosztani. Az első a nyolcvanas évek második felében bevett stereomaker effektus használata. Gyakorlatom az, hogy a Flux Ircam Verbjének csak az Early Reflection motorját használom párhuzamos processzálással. Kivétel nélkül minden hangsávon használom. Egyszerűen szélesebb és letisztultabb lesz a sztereo tér. Természetesen elengedhetetlen az ügyes panorámázás. A másik kedvencem, amikor a D16 Group Repeater késleltetőjét a Haas effektusnak megfelelően állítom be. Jobb oldal 19 ms, a bal 24 ms késéssel üzemel. A hatás hasonló: nagy és széles megszólalás.

Remélem sikerült tágítani a perspektívánkat.