Oldal kiválasztása

Olyan témáról szól a cikk, amiben még jelen pillanatban kezd kialakulni a határozott véleményem. Igyekezni fogok nem állást foglalni a témában és úgy körüljárni a tudnivalókat. Már több helyen is írtam részletesen a csoportcsatornák komprimálásáról, annak történetéről, fontosságáról. Részletesen elemeztem a különféle kompresszortípusokat. Megvizsgáltunk különféle beállításokat és részleteztem a ‘glue’ jelenséget. Ebben az cikkben annak bemutatására vállalkozom, amikor a csoportcsatornákon hangszínszabályozót használok.

A tárgykör azért pikáns számomra, mert több mint tíz évvel ezelőtt meg voltam győződve arról, hogy nemes egyszerűséggel hülyeség EQ-kat használni, mind a master csatornán, mind a hangszercsoportok összegző sávjain. A véleményem akkor változott meg radikálisan, amikor kezdett kialakulni az a mixing gyakorlatom, hogy Amec keverőpultomon, hat- nyolc hangszercsoportba bontva összegzem a munkáimat. Először természetesen nem használtam hangszínszabályozókat, bypass állapotban voltak. Idővel elkezdett motoszkálni bennem a kisördög, hogy az keverőasztalom Burr-Brown quad op ampjaival megspékelt filterei mennyivel jobban szólnak magas és mély emelésben digitális társaikénál. Évek alatt kialakult az a gyakorlat, hogy az ének összegzőn 12000 Hz-nél emelek 2-3 db-t shelf görbe mellett. Később a dobokon szintén shelf görbével 1-2 db-t emeltem 120 és 6000 Hz-nél. Ennek nyomán teljesen megváltozott a szemléletem és a véleményem! Ez magyarázható azzal, hogy felfedezni véltem azt a mágiát, amit az angolszász szakirodalom ‘Glue’-nak nevez. Arról van szó, hogy a csoport és a master csatornán kismértékű processzálással olyan érzetet lehet kelteni, mintha a hangszerek szervesen összetartoznának és egészségesen együttműködnek. Igen! A tökéletes zenei előadás illúziója.

Több évnyi tapasztalatgyűjtés után oda lyukadtam ki, hogy külön analóg céleszközök gyűjtésébe kezdtem. Nagy előszeretettel használom például az SPL cég dedikáltan masteringre szánt eszközét: a Tube Vitalisert a dobok összegző csatornáján. A gitár és billentyűk gyűjtőcsoportján pedig a Kush Audio speciális párhuzamos processzálású hangszínszabályozóját, a Clariphonic névre keresztelt csodálatos kis dobozát. A hazai házi stúdiók viszonyait figyelembe véve folytassuk a sort digitális eszközökkel, pontosabban számítógépes szoftverekkel. Ne csüggedjünk, a plugin piac tartogat számunkra kivételesen jó hangzású csemegéket!

Szubjektív felsorolásomat egy régi nagy kedvencemmel szeretném kezdeni: a Plugin Alliance jóvoltából az SPL Passeq-ját digitális formában is használhatjuk közel tíz esztendeje. Csöves áramkörű passzív elven működő hangszínszabályozóról van szó. Igen, mint a jól ismert Pultec. Az ötvenes évekbeli előd korlátozott lehetőségeihez képest itt egy mastering célra szánt eszközzel állunk szemben, amely a legszélesebb spektrumon kínál különböző emelő és vágó szűrőket. Szép hangzású eszköz, amelyet szinte minden hangszer csoportösszegző csatornáin előszeretettel használom a mai napig. Rendkívül zenei eredményre képes, már nagyon finom beavatkozásnál is. Legtöbbször kismértékű mély és magas emelésre használom. Szeretem azt a csöves áramkörökre jellemző melegséget, amelyet kölcsönöz a hangzásnak. Egyedüli hátránya, hogy az olyan zenéknél, ahol a legnagyobb hangsúly a dobok és más ütősök tranziensein van, ott nem igazán szerencsés használni. Kedvencem ének összegzőn 12000 Hz-nél 1 db-t emelni. Igazi varázslat.

Külön fel szeretném hívni a figyelmet a címben szereplő célra használt pluginek közül azokra, amelyek Bandaxall szűrő görbével dolgoznak. Távirati stílusban annyit érdemes tudni, hogy rendkívül kis meredekségű emelésről van szó, amelynek az eredménye nagyon természetes hangzású. Szinte alig érhető tetten a hangszínszabályozás. Viszont minden vaskosabban szól, amennyiben mély tartományban emelünk, és levegősebben, ha ugyanezt tesszük a magas frekvenciákkal is. A legismertebb vas a Dangerous Music BAX EQ-ja, amelynek digitális implementációja natív és DSP-s formában is egyaránt elérhető. A Plugin Alliance programozó csapata készített egy, a számítógép erőforrásait használó változatot és egy UAD2-es platform variánst is. Nagyon szeretem dob és gitárösszegző csoportokon kis mértékben használni. Úgy teszi a dolgát, hogy összegyúrja az egy hangszercsoporthoz tartozó elemeket.

Az IR mintákkal dolgozó digitális processzorgyártás koronázatlan királya a spanyol illetőségű Acustica Audio. Az ő termékeik között található egy ingyenes Coral Baxter hangszínszabályozó plugin, amely szintén a Dangerous Music legendás outboardján alapul. Bizonyos esetekben szerintem jobb, mint az előzőekben tárgyal drága társaik. Éneken a magas emelés háromdimenzióssá teszi a hangzást. Itt a helye ebben a felsorolásban a Fuse Audio Lab és Roger Schultz kollaborációjának végterméke, az RS-W2395C nevű szoftver, amely szintén Bandaxall elven működő hangszínszabályozó. Szintén ingyenes termékről van szó, amely rendkívül szépen muzsikál,a szóban forgó mixing szituációkban. Mindenképpen érdemes kipróbálni, hogy megfelel e az ízlésünknek.

A felsorolás végére hagytam a nemrégiben megjelent Bettermaker EQ232D nevű termékének plugin emulációját. A ma már unalomig ismételt Plugin Alliance fejlesztő csapatának köszönhetjük ezt a brilliáns számítógépes hangszínszabályozót. Igen, kitalálhatjátok, ő az új kedvencem. Master buson használom legtöbbet nagyon kismértékű mély és magas emelésre. Imádom, ahogy tetten érhető a ’Glue’ hatás használata közben. Nem olcsó termék, de minden pénzt megér azok számára, akik csak in the box mixingelnek.

Remélem sikerült mindenkinek felkeltenem az érdeklődését ezeknek a speciális eszközöknek a használatára.