Nem árulok zsákbamacskát: egyéni véleményemet írom le a címben szereplő szoftverekkel kapcsolatban. Gondolom, hozzáállásom annak köszönhető, hogy előbb voltam nagyformátumú Amek keverőpult tulajdonosa, mint Pro Tools rendszeré. Gyorsan hozzászoktam az analóg preamp és EQ adta lehetőségekhez és hangzáshoz. Közel húsz esztendeje, amikor megvásároltam az első MIX3 rendszeremet, a kártyához járt egy kisebb Waves plugin csomag. Ebben a pakkban találkoztam először a szóban forgó szoftverrel. Nevezzük nevén a dolgot- a Waves R-Channeljéről van szó. Bizony mindent tud ez a virtuális processzor, amire a hangmérnökök, producerek vágyhatnak: van itt kompresszor, meg expander/gate és persze hangszínszabályozó. Mégis kicsit becsapva éreztem magam.
Nézzük csak részletesen miről is van itt szó: miért hagyott egy ilyen, minden földi jót ígérő szoftver kétséget maga után? Valószínűleg elsősorban azért, mert volt összehasonlítási alapom. Amikor szolgáltatásban és hangzásban hasonlítottam az analóg pultom channel EQ-jához, akkor azt hallottam, hogy sokal szebben emel mélyet és magasat. Összegezve egyszerűen jobban dolgozik, szebben szól. Természetesen el kellett ismerjem, hogy a Waves plugin hangszín szabályozója sokkal precízebb, pontosabb. Számomra a döntő érv az volt, amikor nem túl acélosan rögzített doboknál az Ameken a lábdobból jól szóló lábdobot, a pergőből jól szóló pergőt sikerült kikevernem. Míg ugyanez nem mondható el a korabeli Waves Channel Stripről. Nem véletlen, hogy így aztán hanyagoltam a használatát.
Nem mondható el a hangmérnöki filozófiámról, hogy megrögzött analóg purista lennék. Vagyis nem az a hitvallásom, hogy kizárólag analóg eszközök segítségével lehet felvételeket készíteni, sokkal inkább a hibrid workflow vonz. Szeretem ötvözni az analóg és digitális világból a legjobbat. Hibrid technikai eszköztárral szeretem megvalósítani mixingnél a művészi koncepciómat. Az izgalmas az, hogy az analóg és a digitális tartomány eszközeinek fejlődésével folyamatosan változik az, hogy milyen mixing célra mely eszközre esik a választásom.
Még mielőtt nagyon elkanyarodnánk a címben ígért témától, gyorsan vizsgáljuk meg, mi lehetett a fejlesztőcsapatok célkitűzése megalkotásuk során! Nem egyik pillanatról a másikra történt, hogy a számítógép kiszorított bizonyos analóg eszközöket a stúdiós mindennapokból. Közel harminc éve a Pro Tools rendszer megjelenésével és folyamatos fejlődésével előbb az analóg és digitális magnókat és más rögzítőket szorította ki. Nagy előnye volt ennek a rendszernek, hogy addig elképzelhetetlen editálások és más bonyolult produkciós eljárások váltak mindennapossá. Az ezt követő tizenöt- húsz évben az vált elterjedtté, hogy Pro Tools rendszeren és analóg pulton történik a mixing. A nyolcvanas években az amerikai stúdiók nagymértékben uniformizálódtak és a legtöbb helyen ez az analóg keverőasztal nem volt más, mint az SSL 4000-es, 5000-es vagy 9000-es sorozata. A briteknél a kontinensen az SSL mellett még labdába tudtak rúgni a Neve, Trident, Amek, Focusrite nagyméretű asztalok az összegzésnél.
A channel strip pluginek elsősorban nem a nagyméretű pulttal rendelkező helyek számára készültek, hanem a kisebb és házi stúdiók számára. A nyolcvanas-, kilencvenes-, kétezres évek elején annyira nyomasztó volt az SSL pultokon készített zenék aránya, hogy egy-két kivételtől eltekintve mindegyik channel strip plugint gyártó cég elsősorban ennek a cégnek (melyik cégnek?) a hangzásvilágát és onboard szolgáltatásait próbálta digitális világba átültetni. Jó tizenkét éve találkoztam a Focusrite ISA channel stripjével de nem tudott megfogni a hangzásának a minősége.
Az első szóban forgó szoftver, ami igazán megfogott az McDSP Channel G terméke volt. Az SSL 4000 -es pult G sorozatának egy csatornája lett lemodellezve. Mind a kompresszorát, mind a hangszínszabályozóját könnyű megszeretni. Kisvártatva megjelent a Waves a saját SSL sorozatával. Nagyon gyorsan elterjedt a hangmérnökök körében a G típusú channel stripje. Szerettem tamokra és pergőre használni. Azonban a legnagyobb kritikám az volt ezekkel a virtuális processzorokkal szemben, hogy míg analóg előfokon a preampnál ha megemeled a hangerőt, akkor bizony harmonikus torzítás történik, sőt karaktere lesz bármilyen hangszernek. Nos, ez látványosan elmarad a címben szereplő plugineknél.
Ez az állítás csak részben igaz, vagy volt igaz, mert a számítógép processzorok rohamos és dinamikus fejlődésével az algoritmusok egyre jobbak lettek. Ebből egyenesen következik, hogy precízebbek, egyszóval jobbak lettek a szóban forgó pluginek. Nem csak a kompresszorok, expander/gate működése lett sokkal részletesebben és valósághűbben emulálva, hanem a vasaknak a nemlineáris viselkedése, amikor enyhén túl van vezérelve annak áramköre. Ugyanez igaz a hangszínszabályozó szekcióra is. Nemcsak a keverőpultok csatorna EQ-inak a válaszgörbéi vannak akkurátusan modellezve, hanem az is, ahogyan színezi a hangot. Talán elvárhatunk némi karaktert a modernebb channel strip szoftverektől.
A cikk elején utaltam arra, hogy felemás a viszonyom a címben említett digitális processzorokhoz. Ennek első sorban ergonómiai okai voltak. Aránytalanul sok erőforrást fogyasztottak ahhoz képest, hogy a régebbi példányok mennyire nem adtak semmit a hanghoz. Elmaradt a varázslat! Egyszóval nem csináltak szinte semmit. Ez igaz volt a DSP kártyán futó változataikra, mint a natívakra is. Ez az oka annak, hogy csak ritkán használtam őket. Inkább külön szoftverekből processzáltam, amennyiben digitális volt a mixing jelút.
Valóban revíziókra szorul ez a plugincsoport, mert az elmúlt két- három évben fantasztikus termékek kerültek piacra, amelyek digitális környezetben valóban nagyon jó és igazi karaktert kölcsönöznek a hangsávjainknak. Elsősorban itt az UAD NEVE és Urei LA szoftvereire gondolok, natív fronton pedig a Plugin Alliance SSL és Focusrite ISA termékeire. Arra, hogy miről is beszélek, nagyon jó kísérlet lehet, ha mondjuk összehasonlítjuk a Waves SSL G csatorna modellezését a Plugin Alliance ekvivalens termékével. Ég és föld karakter tekintetében. Ugyanezt a kísérletet érdemes elvégezni a régi és az új Focusrite ISA csatorna között.
Való igaz, hogy nem tisztességes két olyan algoritmust összehasonlítani, amely fejlesztése között tizenöt- húsz esztendő van. Nem arról szól itt a dolog, hogy most melyik a jobb, sokkal inkább arról, mi az, amit az újabb termékek tudnak hangzásban. Ne legyünk igazságtalanok, számtalan nagyon jó lemez lett a régi channel strip pluginekkel mixingelve. Szó nincs arról, hogy elavultak. Nagyon sok keverési szituáció van, amikor a régebbi szoftverek egyszerűen jobban működnek, mint az új megfelelőjük.
Kellemes böngészést!