Oldal kiválasztása

 

 

 

Amiről ma itt szó lesz, az nem csak egy ember, hanem egy egész generáció felett tör pálcát. Természetesen én sem vagyok kivétel. Saját viselkedésemről is ítéletet mondok. Ugye ismerős a jelenség? Miközben zenét csiholunk a számítógépünkön, legyen szó zeneszerzésről, vagy utómunkáról, egyszerűen nem tudunk elszakadni a hullámformák látványától. Sőt, továbbmegyek: még sokkal súlyosabb, hogy ragaszkodunk a hangvizualizációs szoftverekhez. Olyan mintha a fülünknek egyszerűen nem akarnánk hinni. Mintha csak az létezne, amit látunk is. Igen, pontosan! Nem hiszünk csak a fülünknek. A szoftverek nyújtotta látvány rabjai lettünk. Nincs értelme a függőségünket tagadni! Vajon jól van ez így?

Sejthetitek, hogy a válasz egyértelmű NEM. Mi a modern zeneipar munkásai vagyunk. Nem a látvány megteremtése a célunk, ezért nem a látásunkat kell csalhatatlanná finomítanunk, sokkal inkább a hallásunkat palléroznunk. Induljunk ki abból, hogy a felvételkészítés hajnalán a stúdióban tevékenykedő szakemberek kezében nem volt más, mint mikrofonok, keverőpult és szalagos magnó. Adott volt a felvételek tárolásának és az utómunkálatoknak lehetősége. Az említett kor hangmérnökei főként a fülükre hagyatkoztak. Természetesen a hőskorban is voltak hangvizualizációs eszközök, mint például a spektrumanalizátorok. Azonban rendkívül drágák voltak és közel sem voltak oly mértékben elterjedve, mint ma. Kis túlzással azt lehet mondani a jelekori helyzetről, hogy minden második szoftvergyártónak létezik ingyenesen elérhető spektrumanalizátora.  Igen, a hőskorban is születtek ilyen szerkezetek használata nélkül rendkívül jól szóló zenék. Ma hallgatva szinte megdöbbentő, hogy ilyen eredményre voltak képesek a hatvan-hetven évvel ezelőtti producerek és hangmérnökök.

 

Szerintem nem kell csüggednünk és attól tartanunk, hogy az elérhető eszközök túlkínálatával elkorcsosul a hallásunk! A zene és a zene fogyasztása állandó változásban van. És ez így van rendjén. Tudatosan arra kell törekednünk, hogy annak ellenére, hogy zenekészítés közben a szemünk el van kényeztetve hullámformákkal és különféle analizátorokkal, a fülünk legyen az, ami alapján meghozzuk a döntéseket. A hallásunk legyen az alapvető döntőbíró és nagyon-nagyon kis százalékban befolyásolja a látásunk.

Bizony sok tudatos gyakorlásra, edzésre és tapasztalatra van szükségünk, amíg a hallásunk csalhatatlan lesz. Nincs könnyű út. A félreértések elkerülése végett megjegyzem, hogy nem a spektrum- és más analizátorok használata ellen ágálok. Nagyon hasznos kis szerkezetek, amelyek jó szolgálatot tehetnek nekünk a munkafolyamataink során. Azonban nem helyettesíthetik a jó hallást, amely alapján meghozzuk a létfontosságú döntéseket.

 

Elsősorban a frekvenciatartományokat kell megtanulnunk csalhatatlanul felismerni. Minél nagyobb részletességre kell törekednünk! Meg kell tanulnunk megkülönböztetni a sub tartományt a basszustól. A basszus tartományt a közép mélyektől, és így tovább. Nem könnyű, de nem lehetetlen. Jó úton haladunk, amikor egy idegesítő rezonáns frekvenciát kis hibával meg tudunk becsülni. Ez olyasmi, mint a zenészeknél a relatív hallás, csupán itt nem hangjegyekről, hanem frekvenciákról van szó. A kettő pedig ugyanannak a jelenségnek a két különböző megközelítése: az egyik tudományos, a másik pedig művészi. Nagyon jó kiindulási alap ahhoz, hogy megtanuljuk precízen felismerni a frekvenciatartományokat, ha kimondottan erre a célra fejlesztett tréningeket végzünk. Az Amazonon több terméket is találunk ebben a témában, szerencsére nem borsos áron. Elsősorban az ingyenesen elérhető Studio Ears szoftvert ajánlom, amely minden napra kitűzött pár perces edzések keretében tanít a precíz hallásra. Nagyon jó kezdeményezésnek tartom a Plugin Alliance ADPTR Audio Metric AB pluginjét. Rendkívül összetett szoftverről van szó, amelynek részletes ismertetésétől most eltekintünk. Ami miatt kiemeltem, az az a funkció, hogy egy gombnyomásra a kiválasztott frekvenciatartományt monitorozhatjuk. Természetesen más gyártónak is létezik hasonló funkciókkal ellátott terméke.

 

Azért létfontosságú e képességünk kifejlesztése, mert mixingnél ennek segítségével tudjuk beazonosítani a problémás tartományokat. Legtöbbször két vagy több hangszer maszkolja egymást. A pallérozott hallásunkra tudunk hagyatkozni, hogy mi is a teendő. Nincs az a drága számítógépes alkalmazás, amely pótolja a tapasztalt fület. Ilyenkor úgy kell EQ-znunk, hogy a hangszerek ne ködösítsék, inkább támogassák egymás érvényesülését a zenében. Nagyon sok esetben idegesítő frekvenciát fedezhetünk fel az egyes hangsávokban. Amennyiben nem ismerjük ki magunkat precízen a frekvenciatartományok között, akkor például a magasat tompítjuk, ha valamit élesnek találunk. Nem is gondolnánk, hogy rossz úton járunk, hiszen az élesség érzetéért a középmagasak felelősek. Tapasztalanságból szokott az a típushiba is fakadni, amikor eltűnik a lábdob a zenében és sokan a sub tartomány megemelésében látják az orvosságot. A jelenlét érzetéért a közép tartomány a felelős 800-200 HZ között. A subok agyatlan emelésével csak galibát lehet okozni.

 

Remélem mindenkit sikerült meggyőznöm a precíz hallás kifejlesztésének fontosságáról. Még egyszer hangsúlyozom, hogy nem a spektrumanalizátorok és társaik ellen szólok. Magam is használom őket. Azonban a fajsúlyos döntéseim meghozatalában a fülemre támaszkodok és szinte csak tájékozódom a szememmel, hogy mit mutatnak a műszerek. A látás nem helyettesítheti a hallást, ha zenei produkcióról van szó. A cikk címe egy, a Beatles mindenható producerének, Sir George Martin előadásán elhangzott mondat parafrázisa. Arról is beszélt ezen az előadáson, hogy nem érti a mai hangmérnököket, hogy miért ragaszkodnak foggal-körömmel a mix beállításainak elmentéséhez. Ha egy mix jó, akkor rögzíteni kell a végeredményt. Amennyiben rossz, mi értelme elmenteni a beállításokat? Ha nem sikerült egy mix, akkor újból neki kell állni. Ugye, micsoda szemléletbeli különbség van közel hetven évvel később a hangtechnikában?!

Azonban egyet higgyünk el nekik: a fülünkkel halljunk és ne a szemünkkel!