Oldal kiválasztása

Mit is akar ez jelenteni? Több írásom is arról szól, hogy ne vigyük túlzásba a pluginek feltelepítését arra a számítógépre, amellyel a produkciós és mixing folyamatokat végezzük el. Nem ismételni szeretném önmagam, csak egy új perspektívából megvilágítani a szóban forgó témakört. Több helyen is az volt az indokom, hogy a feleslegesen installált és nem használt processzorok aránytalanul leterhelik a számítógépünk erőforrásait.

Lépjünk tovább! Bevezetés gyanánt egy régi Hamvas Béla olvasmányomra szeretnék hivatkozni. A briliáns esszé arról szól, hogy nem ajánlott leárazásokon könyvet vagy könyveket vásárolni. A teljes gondolatmenet ismertetése nélkül az iromány szüzséje az, ha nem fizetjük ki a portéka teljes árát, akkor nem fogjuk kellőkeppen értékelni. Azt a könyvet, amelyhez a valós értéknél olcsóbban jutunk hozzá, nem tesszük teljes mértékben magunkévá, nem merülünk el a szövegben, nem ízlelgetjük a betűket, csak átfutunk rajta.

 

Hasonló a hozzáállásom a szoftveres processzorokhoz, mint Hamvasnak a könyvekhez. Nagy általánosságban az mondható el a magyar producer társadalomról, hogy nem tájékozódik kellő módon a témában, mielőtt felépíti a virtuális stúdióját. Jobb esetben felületesen megnéz egy-két YouTube videót, hogy hogy néz ki a kedvenc producerének a stúdiója, és válogatás nélkül mindent feltelepít a gépére.  Csak zárójelesen jegyzem meg, hogy a kedvenc producere nem a torrent shopban vásárolta össze ingyen a pluginjeit. A legtöbb digitális processzor mögött valódi munka van. Mit értek ez alatt? Nem csak azt, hogy megdolgozott azért a termékért, hanem komoly szellemi-szakmai fejlődés előzte meg, mielőtt megvásárolta azokat. A jelenlegi cikk pontosan erről a szellemi-szakmai fejlődésről szeretne szólni.

Jobb, ha az elején belenyugszunk, hogy ha pontosan ugyanazokkal a digitális fegyverekkel ruházzuk fel az eszköztárunkat, mint egy híres producer, az még nem jelenti azt, hogy ugyanazon a szinten is vagyunk! A tudást ugyanis nem adják ingyen. Itt nem konkrét pénzre gondolok, hanem arra, hogy fáradságos munkával kell megszerezni.

 

Élő példa, hogy többször is megkérdezték tőlem, hogy a Waves CLA kompresszorok közül melyik a jobb énekre? Az ő véleményük az volt, hogy talán a fehér, mert valahogy a fehér szín jobban megy az énekhez. Hirtelen nem tudtam, hogy sírjak vagy nevessek! A legtöbbször arra eszmélek, hogy a kezdő és középhaladó producerek szakmai fejlődésének az a legnagyobb gátja, hogy telepakolják virtuális stúdiójukat illegális pluginekkel. A bőség zavarával küzdve biztos, hogy nem a megfelelő eszközhöz nyúl az esetek nagyobb hányadában. Igazából egyik szoftvert sem tanulja meg igazán használni!

Hasonló témával foglalkozó cikkeimben régebben például azt állítottam, hogy ha EQ-król vagy kompresszorokról beszélünk, akkor például egy általános digitális hangzású pluginre van szükségünk és maximum kettő vagy három vintage modellezésű darabra. A vintage emulációknál leginkább az általunk művelt zenei stílus és az ízlésünk legyen a döntő, és ne az, hogy az ismert arcok közül ki mit használ vagy reklámoz.

2018 vége felé a mixing eszköztár minimalizmusát még inkább fokozni szeretném. Minden effekt típusból szerezzünk be egy általános felhasználású plugint, és azt tanuljuk meg előbb használni a legtöbb keverési szituációban. Fontos, hogy jó hangzású és széles körűen felhasználható processzort kell választani.

A példánál maradva EQ-k és kompresszorok közül ilyen célra alkalmasak lehetnek a Fabfilter Izotope Flux és Metric Halo termékek. Gondolok itt elsősorban a Pro Q2, C2-re, a Neutronra vagy a Metric Halo Channel Stripjére. Több év múlva, ha megszereztük a kellő tapasztalatot, akkor érdemes szélesíteni az eszköztárunkat. Szerintem használható tipp, ha nem riadunk vissza előbb a jóval egyszerűbb ingyenes szoftverektől. Még egyszer szeretném hangsúlyozni, hogy nem attól leszünk igazi profik, ha majmoljuk a szakmai nagyjait, ugyanazokkal az eszközökkel fegyverezzük fel magunkat. Előbb tudásban és tapasztalatban kell eljutni arra a szintre.

 

Pontosan meg kell szerezni előbb fáradságos munkával és lankadatlan kitartással a kellő tudást, hogy ha Waves CLA kompresszor csomagot használunk, akkor tisztában legyünk azzal, hogy nem szín alapján választunk kompresszort bizonyos mixing helyzetekben. Meg kell szerezni azt a tudást, hogy hogyan viselkedik egy FET típusú kompresszor szimuláció, milyen a karaktere és hol érdemes használni, milyen beállítással. Ha már ennél a szoftver csomagnál tartunk, egy s mást tudni illik a Photo optikai kompresszorokról is – mikor jó a csöves és mikor a tranzisztoros változat.

A szakirányú tudás és a rengeteg tapasztalat teszi a mestert! A hangzásunk és a mixeink minősége nem a használt eszközöktől lesz amatőr vagy professzionális. Sokkal inkább a tapasztalatunk és a pallérozott zenei ízlésünk fogja meghatározni, hogy mire is vagyunk képesek. Mielőtt az eszköztárunk bővítésén gondolkodunk, azt kell tisztáznunk, hogy megszereztük-e a szükséges tapasztalatot és szakirányú ismereteket az újabb processzorok befogadásához. Sokszor megkérdezték tőlem, hogy jobban fog majd szólni a zenéjük, ha UAD platform valamelyik termékébe fektetnek.  Attól, hogy valaki tulajdonos lesz, még nem jár együtt automatikusan a megszólalás minőségének a növekedésével.

Ne plugineket gyűjtsünk, hanem szakmai tudást és még több tapasztalatot! Minimalizáljuk az eszközeink számát. Viszont azokat a processzorokat nagyon tanuljuk meg használni, amelyek a számítógépünkön telepítve vannak!