Sok minden sorolható ebbe a kategóriába, ezért úgy döntöttem, hogy nem állítok fel toplistát, hanem inkább egy pár processzort veszünk szemügyre. Mindegyik kitűnik valamiben a társai közül. Megindoklom, hogy az itt felsoroltakat miért használom frekventáltabban, mint a kategória többi versenyzőjét.
A klasszikus – MCDSP Analog Channel
Régi Pro Tools felhasználóként egyszerűen imádom ezt az innovatív kis kaliforniai plugin gyártó céget. Nagyon sokáig csak Pro Tools környezetben voltak felhasználhatóak a processzoraik, de egy pár éve gondoltak egy merészet és már szinte minden termékük VST és AU formában is elérhető, vagyis a Cubase, Logic, Ableton és a legtöbb DAW használó is élvezheti ezeknek a plugineknek a hangzását. Érdemes megemlíteni, hogy ez a plugin már majdnem 20 esztendős. Nem gondoltam volna, hogy 2016-ra bizonyos számítógépen használt digitális processzorok olyan klasszikusok lesznek a szakmán belül, mint egy Urei 1176-os kompresszor vagy a Neve 1073-as előfok/EQ modul. Tizenöt évvel ezelőtt, még a Pro Tools MiX rendszerek korában már elég jó dinamika, zengető és késleltető pluginekkel rendelkeztünk, de mindegyik hangzása jellemzően digitális volt. Harmonikus torzítás tekintetében messze elmaradtak az analóg tartomány eszközeitől. Erre a jelenségre mondta azt a szakma, hogy digitálisan harsány (digital harshness). A vezető producerek és hangmérnökök hibrid rendszerben dolgoztak. A számítógép köré volt építve a stúdió, de a legtöbb feladatot célgépek végezték: analóg nagyformátumú keverőpultok, vas kompresszorok és digitális effektek. A legtöbb számítógépes szoftverfejlesztő cég nem gondolkozott azon, hogy algoritmusaikba beépíti az analóg tartományra jellemző harmonikus torzulást. Az MCDSP az elsők között jelent meg az Analog Channel termékével. Gyakorlatilag két külön processzort takar ez a termék. Az egyik modul a szalagos magnók nemlineáris viselkedését szimulálta, míg a másik a keverőpultok chanelleinek túlvezérlését. Magyarul azt próbálta szimulálni a plugin-pár, hogy hogyan viselkednek analóg tesóik akkor, amikor pirosba hajtjuk, őket, vagyis túlvezéreljük. Húsz év után is vitálisnak hatnak az algoritmusok. Nem csak nosztalgiából szeretem használni. Például a szalagos magnót utánzó modell Otari presetje még ma is bomba a dobbuson.
A legjobb szalagos magnó emuláció – Waves Kramer Master Tape
Ma ahhoz szokott a fülünk, hogy minden zenei anyagot a számítógépre rögzítünk, vagyis az archiváló média nem avatkozik a hangzásba. Ezzel szemben nem is olyan régen, mikor még analóg volt a rögzítés, a hangzást nagymértékben befolyásolta, az, hogy milyen szalagos magnóval rendelkezünk. A Waves a Londoni Olympic Studio master magnóját modellezte. Nagyon sokrétű processzor. Talán nem a legprecízebben modellezi az analóg rögzítés jellemzőit, de a harmonikus kontextus, amibe helyezi az anyagot, az nagyon zenei és szerethető. Szinte minden nap használom.
A legjobb Keverőpult szimuláció – Slate Digital Virtual Console Collection
Mindig is hiányoltam a számítógépes szoftverekből, hogy miért nem tudnak olyan izgalmasan viselkedni, mint egy nagyformátumú analóg keverőpult csatornája. Az elmúlt két-három évben születtek meg erre a kérdésre a digitális válaszok. Számomra a Slate Digital pluginje szinte azonnal klasszikussá vált. Két külön processzorból tevődik össze a termék. Külön szimulációt kapunk a csatorna harmonikus torzításaira és külön, a Mixbusra. Hat különböző analóg karakterisztikát tud emulálni ez a szoftver. Többek között a méltán híres SSL, Neve és EMI keverőpultokat. Bármelyik DAW-ban dolgozunk, összegzéskor kellemes analóg hangzást varázsolhatunk zenénknek.
A legprecízebb – Metric Halo Character
Ez az egyszerű kis szoftver nem kevesebbet ígér, mint hogy húsz különféle analóg karaktert képes szimulálni. Olyan nem szokványos részletekbe is belemegy, hogy külön egy csövet vagy csöves mikrofont, vagy transzformátort is emulál. Tehát nem csak a megszokott analóg cuccokról van szó, hanem egy–egy emblematikus alkatrészről is. Tegyük fel, hogy rajongunk a Neve 1073-as moduljának a hangjáért, így elég csak egy transzformátor szimulációt használni, hiszen ez az alkatrész teszi nagyon zeneivé és egyedivé a hangzását. Amilyen egyszerű a felhasználói grafikus felület, olyan nagyszerű ennek a processzornak a felhasználhatósága. Akármilyen nemlineáris torzításra vágyunk, itt megkaphatjuk. Legyen szó német csöves, vagy klasszikus brit mikrofon preampról vagy japán szalagos magnóról. Precízen torzítgathatjuk a zenei sávjainkat.
A legkreatívabb – Fabfilter Saturn
A Fabfilter cég nem hazudtolja meg önmagát. A rá jellemző játékossággal és sokoldalúsággal látta el ezt a plugint. Rendkívül összetett, ezért szinte végtelen lehetőségeket rejt magában a szoftver. A tiszta és koszos csöves szimulációktól a szalagos magnón keresztül a gitár erősítőkig minden hangzást megtalálhatunk ebben a processzorban. Szerintem az egyik legfontosabb lehetőség, hogy tetszés szerint külön frekvenciatartományokra darabolható a hanganyag, és mindegyikre tetszés szerinti torzítás adható. Ezzel a történetnek nincs vége. Az Advanced fül LFO lehetőségeket és egyéb szintetizátorokra jellemző lehetőségeket rejt. Nem csak egyszerű torzítóról beszélünk, sokkal inkább szintézisre és torzításra alkalmas szoftverről. Érdemes vele kísérletezni, mert nagyon egyedi hangokat csiholhatunk a segítségével.