Oldal kiválasztása

Beszélhetnénk akár vas, hardware processzorokról, vagy vegyesen az analóg és a digitális mezőnyről, de azt hiszem, kevesek számára lenne igazán érdekes. Nem hinném, hogy a házi stúdió tulajdonosok megengedhetnek maguknak egy Universal Audio 1176-ot vagy LA-2A-t, esetleg egy DBX 160 VU-t vagy Avalon AD2044-et. Ha csak a pluginekre koncentrálunk, akkor sokkal több házi zenefabrikáló számára lesz érdekes. Az elején le kell szögeznem, hogy rendkívül szubjektív számadásról lesz szó, alapvetően a mindennap használatos ketyerék között szeretnék valamiféle toplistát felállítani. Természetesen a munkagépemre nincs feltelepítve a világ összes pluginje, de a listázás mégis reprezentatív értékű lehet, mert a pluginek vásárlása előtt rengeteg variánst kipróbáltam mire ki tudtam választani a zenei ízlésemnek megfelelőt.

ff red 3

  1. Focusrite Red d3

Meglepetés lehet egy ilyen listában egy ennyire régi szoftver. Ha emlékeim nem csalnak, valamikor 1999 táján jelent meg. Akkor rendkívül borsos áron kínálták. Mix farm kártya akciós vásárlásával kaptam ajándékba az Avid cégtől, azóta gyakorlatilag elválaszthatatlan barátok vagyunk. Nem múlik el nap, hogy ne használnám a stúdióban. A reklámszövegek azt ígérték, hogy hitelesen emulálja hardver testvérét. Abban az időben ez rendkívül kecsegtetően hangzott. Ma már azonban úgy gondolom, hogy egy szoftver processzor értékét nem az adja meg, hogy mennyire hűen utánozza analóg testvérét. Sokkal inkább úgy gondolom, hogy egy szoftver értéke a felhasználhatóságában rejlik. Meg kell érteni, hogy digitális és analóg tartományban összegezni két külön művelet. Ami jó hangzást biztosít analóg tartományban az nem biztos, hogy megfelelő minőséget ad digitálisan és fordítva. Analóg és digitális mixingnél más és más hangerőstruktúra taktikát kell követnünk. Biztosan hibás elgondolás, hogy egy az egyben le kell utánoznunk egy analóg összegzést digitális tartományban. Az analóg mindig jobban fog szólni. Amennyiben más taktikával próbálkozunk a pluginek világában, közel olyan jó hangzást fogunk tudni megvalósítani, mintha vasakon kevernénk.

A kis filozófiai kitérő után meg kell, hogy állapítsam, hogy ez a szoftver kiváló minőségű, annak ellenére, hogy hangzás szempontjából nem sok köze van az analóg testvérhez. Dobokon és perkusszív hangsávokon szeretem leginkább használni. Ha auto-ra állítjuk az attack és a release time-ot, akkor a legjobb dbx 160VU- szerű komprimálást kapjuk a digitális tartományban. Ha kell lágy, ha kell erőszakos a hard és a soft knee állítástól függően. Tizenhárom évnyi barátság után sem tudom megunni. Több mint egy éve már nem csak Pro Tools felhasználók számára érhető el!

puigchild-670

  1. Waves Puigchild 670

A Vari MU kompresszor típus és ezek közül a Fairchild az igazi nagy kedvencem. Borsos ára miatt nincs eredeti példányom, csak egy olcsóbb angol kópiám és természetesen több plugin emuláció tulajdonosa vagyok. A Waves gyártmányon kívül szeretem még az IK Multimedia, a Bomb Factory és a Klangheim szoftver inkarnációt. Fairchild kompresszor a felvételkészítés hajnalán már szolgálatban volt a mérvadó korabeli stúdiókban. Elvis énekét, Beatles dobokat, Motown zongorákat nem lehet elképzelni enélkül. Minden kompresszor időállandókkal (attack – relese time) dolgozik, ezért beavatkozik a zenei anyag lüktetésébe, külön ritmikát kölcsönöz neki. Ez a tulajdonság hatványozottan igaz a Fairchildra. Csöves, rendkívül lassú válaszidejű gépről van szó, ami nagyon jellegzetes karaktert képes kölcsönözni bármely zenei sávnak. Zongorára, dobgroupra, szintetizátorokra, Master Busra előszeretettel szeretem használni. Ha vintage stílusú hangzás elérése a cél, akkor énekre, basszusra és gitárokra is alkalmazom. Szerintem a pluginpiacon a Waves példánya hozza leginkább a csöves ósdi jelleget, ezért részesítem előnyben a többi szoftverrel szemben.

screenshot_pro-c_full

 

  1. Fabfilter C2

Általában nem szoktam hinni az univerzális gépekben. Legtöbbször az a tapasztalat, hogy ha több funkciót is el tud látni, akkor igazándiból egyikben sem nyújt kiváló minőséget. A Fabfilter is sokoldalú ördögnek hirdeti a C2-es kompresszor szoftverét. Az igazság az, hogy valóban sokoldalú, de zenei erényeit igazán akkor bontakoztatja ki, amikor semleges hangzású digitális kompresszorként használjuk. Sample alapú dobokra, szintetizátor basszusfutamokra egyszerűen zseniális. Balladisztikus énekeken is jól tud szerepelni. Más rögzített sávokon viszont kevésbé szeretem használni, mert nem elég merész az analóg hangzásvilágot emuláló algoritmusa, ezért valódi karaktert ne várjunk ettől a processzortól. Ha precíz digitális komprimálásra van szükségünk, akkor viszont remek választás!

Massey_CT5-2nd-image

  1. Massey CT5

Az elmúlt négy évben ezt a plugint használtam a legtöbbször. Valódi Photo-optikai és VariMu karaktereket felvonultató processzor. Talán ennek a szoftvernek a hangzásvilága áll a legközelebb a valódi vasak megszólalásához. Nem igazán ismerek olyan zenei anyagot, amelynek ne válna előnyére a CT5 használata. Félig automata kompresszorról beszélünk, hanganyag függvényében egy potival irányíthatjuk a kompresszió mértékét, ami gyakorlatban treshold és ratio keveréke. Éneken, basszuson, gitárokon, zongorán rendkívül jó levelling típusú kompressziót valósíthatunk meg. Tamokra egyenesen zseniális, szinte varázslat, amit művelni tud vele. Hab a tortán, hogy a blend potival adott arányban keverhetjük a száraz és a kompresszált jelet, vagyis a processzoron belül megoldhatjuk a párhuzamos komprimálást (paralell compressing). Ennek a funkciónak köszönhetően rendkívül jól használható dob groupok és Master Bus processzálásra is. Egyedüli hátránya, hogy csak Pro Tools alatt fut.

manic

  1. BOZ digital Manic

Kicsit igazságtalannak tűnhet, hogy egy friss ropogós szoftver viszi a pálmát, de azt hiszem, ez a processzor a jövő. Nem az fogott meg, hogy egyetlenegy pluginban hat, karakterében teljesen különböző emuláció van elrejtve, sokkal inkább az input drive lehetőség. Az analóg berendezések mindig ott győzik le a digitális társaikat, hogy igazi karakterüket akkor tudják megmutatni, amikor a torzítás határára vagy a fölé hajtjuk a gépeket. A legtöbb szoftver emuláció nem igazán számol ezzel a lehetőséggel. Sok zenei stílus viszont elképzelhetetlen ilyen analóg torzítás nélkül. Gondoljunk a Metallica, a Nirvana vagy más rockzene dobjaira, basszusaira, gitárjaira. A jövőre nézve irányadó ez a plugin. Paralell compressing, soft/hard knee szintén beépített lehetőség a hat, hangzásában teljesen különböző kompresszortípussal egyetemben. Ha csak egy szoftver pluginom lehetne, akkor elképzelhető, hogy a Manicet választanám!