Oldal kiválasztása

Már több írásomban is érintettem a mikrofonok és a hangrögzítés témakörét házi körülmények között, de konkrét mikrofonok ismertetésével még adós vagyok. Felsorolok néhány dinamikus és kondenzátoros típust amely szóba jöhet mind árban, mind minőségben, hogy bővítse a házi stúdiónk arzenálját.

Még mielőtt hosszú önismétlésbe feledkeznék, röviden meg szeretném említeni azt a szentháromságot, ami az otthoni zenekészítő kuckónk aílapját képezi: Bikaerős számítógép, kiváló (közép rossz kategória feletti) konverterek és megbízható lehallgatás. Ennek a három elemnek teljesülnie kell mielőtt otthoni rögzítésre (recordingra) adjuk a fejünket.  Jó felvétel készítéséhez, minden egyes láncszemnek elég jónak kell lenni. Más szavakkal minden olyan eszköznek, amelyen áthalad a felvett hangjel jó minőségűnek kell lenni. Lehetőleg hasonló minőségi szintet kell megütnie, mert semmi értelme annak mondjuk, ha aránytalanul jó mikrofonunk van, de mondjuk csapnivaló a konverterünk és az előfokunk. A házi stúdió tulajdonosok legtöbbször a mikrofon előfokokról szoktak megfeledkezni. Karlegyintéssel elintézik ezt a témakört: hogy az meg minek? Vagy olyasmi van a hangkártyámon is. Szerintem ne essünk ebbe a hibába! A jó minőségű előfok ugyanolyan fontos, ha nem fontosabb mint a jó minőségű mikrofon. Egy csúcsminőségű preamp még a középszerű mikrofonból is képes a maximumot, azaz a középszerűnél sokkal jobb minőséget kihozni. A cikk látóköréből kiesnek ezek a masinák ezért nem is foglalkozunk többet velük . A lényeg, amit minden házi stúdiósnak a fejébe kell vésnie, aki rögzítésre adja a fejét, hogy a pénztárcánkhoz mérten a lehető legjobb minőségűt kell beszerezni, mert nagyon fontos eleme a rögzítésnek. Másik nagyon fontos gondolat, amit már emlegettünk, és nem árt megint felidéznünk az az, hogy a mikrofon vásárlása előtt meg kell határoznunk, hogy milyen hangszereket szeretnénk rögzíteni és azt is, hogy milyen minőségben.  Ez a két szempont nagymértékben befolyásolja a döntésünket, abban,hogy melyik miksi mellé tesszük le a voksunkat.  Ha csak demo szintet akarunk megütni, szinte csak vázolni szeretnénk a zenei ötleteinket, akkor szinte mindegy, hogy milyen mikrofont választunk. Ebben az esetben marad a profi jól felszerelt stúdió, a megjelenésre váró hangsávok rögzítésére.  Amennyiben ennél komolyabb szintre szántuk el magunkat, akkor érdemes tanulmányozmi, a mikrofonok birodalmát. Nem szabad elfeledni, hogy ha komoly megjelenésről beszélünk, akkor az ének és más akusztikailag kényesebb hangszereket tanácsos jól felszerelt stúdióban rögzíteni, szemben a házi kuckónkkal. Lássuk a medvét! Kezdjünk a dinamikus mikrofonokkal!

shure-sm57-sm58

Shure SM57

Gyakorlatilag csodaszámba megy, hogy szinte száz dollárért, milyen magas minőséget kapunk. Gyakorlatilag több mint harminc éve töretlenül az egyik legnépszerűbb dinamikus mikrofon. Általános célra használható. Gyakorlatilag bármely hangszert rögzítésére tökéletesen alkalmas. A hangosítók körében a legnépszerűbb választás. Házi stúdióban használhatjuk gitár és basszusgitár erősítők, bármely dobtest (például pergő, lábdob, tamok ), más ütős hangszer (conga, bongo, stb),  akusztikus gitár, vonósok, vagy fúvósok rögzítésére. Egyszóval nagyon színes a paletta, ahol ez a típus megállja a helyét. Még ének felvételére is alkalmas, de erre nyilván akadnak jobb mikrofonok is. Azonban nem szabad elfelednünk, hogy a lemezkészítés történetében nem egyszer fordult elő, hogy sok sok mikrofon közül pontosan az SM57-re esett a választás. Többek között a Deep Purple nagylemezek énekei ezzel a típussal lettek megörökítve.

Shure SM58

A legismertebb és a legelterjedtebb dinamikus énekmikrofonról van szó. Az első Shure modell testvéréről van szó. Itt is elmondhatjuk, hogy szintén csúcsminőséget kapunk, hasonlóan száz dollárért. Legtöbbször ezzel a típussal találkozunk a színpadon, ha énekről van szó legyünk a kerek világ bármely részén. Házi stúdióban az SM57-hez hasonlóan széles körben használható. Hasonló a hangzásbeli karaktere, mint az első modellnek, ígí itt is igaz minden, amit az előzőekben elmondtunk, annyi különbséggel, hogy az SM58 mégis az ének átvitelére lett tervezve és tökéletesítve.

Shure SM7

Az egyik nagyon nagy kedvencem.  Itt már nem mondhatjuk el, hogy milyen kecsegtető az ára. Gyakorlatilag ötször drágább, mint az első két típus. Azonban hangja sokkal, de sokkal jobb. Alapvetően egy nagymembrános dinamikus mikrofonról beszélünk, amelyet eredetileg broadcast célokra szántak. Rádió és televízió stúdiókba tervezték ezt a típust. Nem meglepő, hogy narráció rögzítésére az egyik legjobb választás. Felhasználhatóság szempontjából, sokrétűbb, annál, hogy kizárólag tévé és rádióstúdiók falai közé szoruljon. Már a megjelenése pillanatában széles körben elterjedt. Kiváló választás minden dús mélyekkel rendelkező hangszer felvételére. Tamok, perkák vonósok és fúvósoknál elsőrangú választás. Egyetlen egy hátulütője csipán az, hogy
nagy erősítésre van szüksége. Ezért kevésbé elterjedt a hangosítók körében, mert egy éneknél olyan nagy előerősítésre(gainre) van szüksége, hogy keverőknél és roszabb minőségű mikrofon előfokonál, gyakran zajos lesz a felvétel. Ez természetesen nem a mikrofon hibája! Ha tanulság az, hogy ha ezt a típust választjuk a házi stúdiónkba, akkor egy nagyon jó hangú mikrofonnal lettünk gazdagabbak, de mindenképpen gondoskodnunk kell egy közép kategóriánál jobb minőségű preamp beszerzéséről is. Néhány tény a zenekészítés történetéből, ahhoz , hogy kedvet csináljunk ehhez a típushoz: Michael Jackson Thriller című nagylemezének zömét ilyen mikrofonba énekelte, valamint a Metallica Black albuma és a Red Hot Chilli Peppers életműve se jöhetett volna létre az SM7 nélkül. A szakirodalom szerint, amit  a tapasztalataimmal csak alá tudok támasztani az egyik legjobb választás rap rögzítésére.

sennheiser_md421-ii_4

Sennheiser MD421

A szakzsargon ezt a típust csak cápaként titulálja ezt a modellt. Szintén egy broadcastre tervezett nagymembrános dinamikus mikrofonról beszélünk, amelyet leginkább onnan ismerhetünk, hogy a politikusok előszeretettel alkalmazták beszédeink rögzítésére és hangosítására. Nagyon jó választás házi stúdióba, mert énekre is nagyon jó hangja van, és más akusztikus hangszerekre i zseniális választás. Ütősökre, vonósokra és fúvósokra csak ajánlani tudom.

Electro Voice RE20 (RE27)
Másik nagy kedvencem a stúdióban. Gyakorlatilag bármilyen felvételi szituációban megállja a helyét! Szintén egy nagymembrános dinamikus mikrofonról van szó. Ütősökre, fúvósokra és nagybőgőre elsőrangú választás. Általános célú házi stúdió mikrofonnak csak ajánlani tudom.  Hangzásbeli karakteréből adódóan nagyon finoman bánik a mélyekkel. A búgós csúnya közép mélyeket elsimítja, és olyan helyen domborítja ki, amely dögössé teszi a legtöbb hangszert. Legjobb választás nagy dinamikával énekelt rockzenére. Eltünteti a harsány hangokat. Nagyon vagány tud lenni a megszólalása. Vékonyabb hangszínű rapperek számára is csak azt tudom mondani, hogy a legjobbat hozza ki a szövegeléséből. A legendák szerint James Brown kedvenc mikrofona ez a modell. A hetvenes és a nyolcvanas évek fordulóján a Funk muzsika forradalmának idején volt nagyon elterjedt a stúdiókban. Népszerűsége azóta is töretlen.

750-M88TG_detail2

Beyerdynamic  M88

Szintén egy nagymembrános dinamikus mikrofonról beszélünk, ami az előző modellekhez hasonlóan a klasszikusnak számít a stúdiózás és a hangosítás történetében. Nagyon egyedi hangú mikrofonról van szó. Tökéletes választás lehet, bármely otthoni stúdióba. Hegedűre és congákra nem ismerek jobb mikrofont.

Tisztában vagyok azzal a ténnyel, hogy a fenti lista nem teljes és erősen szubjektív. Természetesen léteznek más gyártók által forgalmazott dinamikus mikrofonok. Azonban nem mindegyik alkalmas, mind minőségben mind hangzásban arra, hogy általános felvételi mikrofon legyen a házi stúdiónkban. Léteznek olcsóbb mikrofonok is a felsoroltak, de a a fenti lista szolgáljon minőségi iránytűként. Leginkább a nagymembrános dinamikus mikrofonok közül tudok elképzelni egy ideális jelöltek a feltörekvő producerek számára. Hétköznapi nyelven, úgy tudnám összefoglalni a tapasztalataimat erről a mikrofon kategóriáról, hogy hangzásbeli teljesítményében kondenzátormikrofon színvonal gyakorlatilag a dinamikus mikrofonok minden előnyével.  A legkézenfoghatóbb előny az, hogy nem kell törődnünk a felvételi helyiség akusztikájával, mert a dinamikusakkal készített felvételeken nem marad lenyomata a terem információinak. Folytassuk a listát a kondenzátor mikrofonokkal.

Audio Technica AT2020

A legolcsóbb kondenzátor mikrofon a piacon, amely megüti azt a hangzásbeli és minőségbeli szintet, hogy megemlítsük. Száz dollár körüli árával, egy egészen jól felhasználható mikrofont kapunk. Természetesen léteznek sokkal jobb modellek ének rögzítésére, de szinte csodaszámba megy, hogy árához képest milyen jó felvételeket készíthetünk vele. Éneke kívül szinte bármilyen más szituációban is használható, például akusztikus gitárra, ütősökre, hegedűre stb. Valószínűleg bármely hangszernél el tudunk tőle jobb minőségű mikrofont képzelni, de árához képes hoz egy erős középszintet.

akg c100

AKG C 1000

Kismembrános kondenzátor mikrofonról beszélünk, amely az elmúlt évtizedek alatt élő klasszikussá vált a stúdiósok és a hangosítók körében egyaránt. Eredetileg konferenciákra a beszéd hangosítására tervezték. Százhúsz eurós árával nem számít drága miksinek, viszont jó teljesítményt hoz a legtöbb felvételi szituációban.  Ütősökre, perkákra, cinek rögzítésére kimondottan ajánlom. Szubjektíven, úgy tudnám megfogalmazni, hogy, olyan semmilyen a hangja, de valószínű, hogy a karakternélküliségéből adódóan jó kis családtag lehet bármely házi stúdióban. Főként akkor, ha elsősorban nem ének rögzítése az elsődleges szempont.

AKG C451

Szintén egy élő klasszikusról van szó, amely közel négy évtizede töretlen népszerűségnek örvend. Valódi kismembrános kondenzátor mikrofon, általános célú hangszerfelvételre tökéletes. Country és rock zenéknél elsőrangú választás akusztikus gitárra. Hegedűre és más vonósokra is nagyon jó választás. Halk húros hangszereknél is megállja a helyét. Doboknál és más ütősöknél is elsőrangú modell. Sztereó párban a legjobb választás a tér információinak rögzítésére. Jellegzetesen középmagas irányba színez a hangja, ezért a legtöbb akusztikus hangszer kellemesen csilingelő hangú lesz a felvételen. Ének rögzítése nem igazán tudom ajánlani. Ezért gondolom kevés házi stúdió engedheti meg magának, ezt a picit borsos árú, de nagyon jó hangszermikrofont, az énekmikrofon mellett.

 

750-C414XLII_detail4

AKG C 414 (C214)

A legismertebb nagymembrános kondenzátor mikrofon. Gyakorlatilag a ma gyártott kínai és távol keleti silány minőségű modellek mind hozzá próbálnak hasonlítani, vagy marketingeseik azt állítják, hogy minőségben és hangzásban meg is haladták azt. Azonban nem szabad bedőlni a reklámszövegnek. A hangtechnikában nincsenek egyértékű dolgok! Ha valamiről azt állítják, hogy töredék árért ugyanolyan jót kapunk, mint a kategóriájának egyik legjobbját, akkor egész biztosak lehetünk benne, hogy ez nem igaz. Túl szép, hogy igaz legyen.  Itt nem lehet semmit sem mással helyettesíteni. Ha a csúcsminőségre vágyunk, akkor ne higgyünk a csodában! Meg kell vásárolni, a legjobbat. Valahogy ez a helyzet a C-es típussal is. A Beatles óta számtalan nagylemez felvételeinél használták és használják ma is a stúdiós szakemberek. Egy valódi referencia mikrofonról beszélünk, választható három karakterrel. A szimfonikus zenétől a népzenén át a legelvadultabb rockig vagy jazzig szinte bárhol megállja, a helyét csúcsminőséget produkál. Nem csoda, hogy a legtöbb nagymembrános kondenzátor mikrofon hozzá akar hasonlítani. Énekre is egyéb akusztikus hangszerre is egyaránt megspékelve egy csúcsminőségű preampal és konverterrel a lehető legjobb hangzást hozhatjuk ki a házi stúdiónkból.  Nemrég megjelent a 414 kistestvére a C 214, amely annyiban különbözik a klasszikussá vált bratyótól, hogy csak kardioid karakterisztikát tud, cserébe jóval olcsóbb. Csábító kínálat az AKG-től.

 

Neumann U87

A kevésbé szakmai köztudatban szinte egyet jelent a nagymembrános kondenzátor mikrofon a Neumann márkajelzéssel. És mindez nem véletlen. Ez a cég produkálta a kategória abszolút csúcstermékeit a múlt század harmincas éveitől.  Számos más történelmileg fontos modellt is megemlíthetnénk, legyen az, akár au U47 FET vagy az U67. Úgy gondolom a fiatal producerek számára mindez elérhetetlen, mert egy ilyen vintage relikvia vetekszik egy budai lakás árával. Helyette inkább megemlítjük a jelenleg is kurrens típust csak azért, hogy tisztában legyünk, hogy mi is képezi a kategória csúcsát.  Hibátlan hangzásról számolhatok be és csak annyit mondhatok róla dióhéjban, hogy szinte minden zenei forrást arannyá változtat a felvételen.

Végére értünk az erősen szubjektív mikrofon válogatás végére. Remélem sikerült betekintést engednem a mikrofonok birodalmába, és kedvet csinálni a további kutakodásra és tájékozódásra a témakörben. Tanulságnak annyit szeretnék az utolsó szó jogán hozzáfűzni, hogy nem kell mindenképpen kondenzátor mikrofont választanunk az otthoni zenei produkciónkra. Hiába állítják az olcsóbb silány kondimikik reklámszövegei. Semmivel sem járunk velük jobban mint egy első osztályú nagymembrános dinamikus mikrofonnal. Mindenkinek szerencsés felvételkészítést kívánok!